Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

Klubbelépő: 40 tonna - Óriáskamionok szerte a világban 5. rész

2013.09.23. 07:20 walter sobchak

A 3. rész végén említettem az óriási, 5-6 pótkocsis, bányadömperek helyett dolgozó ércszállítókat, amelyek a világ legnagyobb, rendszeresen használt kamionjai. Rendben, de mi van a nem rendszeresen használtakkal? Íme:

Ahogy az autóknál is zajlik a verseny a gyártók, tuningcégek között, hogy övék lehessen a leggyorsabb, legtakarékosabb, legdrágább stb., úgy a kamionoknál is felfedezhetünk ilyen vetélkedést, kiegészítve természetesen a vontatók legfontosabb adatával a teherbírással/vontatható tömeggel. Noha biztosan voltak szupernehéz, éppen ezért illegális, tehát diszkréten kezelt kamionmenetek a régebbi időkben is, én most a hivatalosan (vagy legalábbis félhivatalosan) feljegyzett rekordokat mutatom csak be.

Az említett rekordok közül az elsőt 1989-ben állították fel, az ausztráliai Wintonban (Queensland), ahol 12 pótkocsit húzott el egy ismeretlen típusú vontató. 1993-ig etéren nem történt semmi, ekkor egy darwini (mármint Darwin városából származó :) ) sofőr 16 pótkocsit kötött 1986-os Mack SuperLiner-je mögé, de rekordjának csak néhány hónapig örülhetett, mert kollégája 21 póttal (290 tonna terheléssel, tehát a pótok valószínűleg üresek voltak) elvette tőle ezt a címet. Ezután kezdtek begyorsulni a rekordkísérletek, mert a cégek, városok és gyártók felismerték az ilyen eseményekben rejlő nagy reklámlehetőséget (valószínűleg a korábbi rekordokról ezért nem találtam képeket). Egy ilyen rekorddöntés köré egész napos haknikat lehetett szervezni, ami jó volt a városnak, jó volt a résztvevő népeknek, a kamionsofőröknek, de legfőképpen a szponzoroknak.

wintonroadtrain.jpg

1999: 34 pótkocsi (Forrás: http://www.peninsularity.com)

A verseny úgy beindult, hogy két ausztrál kisváros (Winton és Bourke) között igazi háború alakult ki, végül az előbbi nyert meg egy 34 pótkocsis vontatót sikerült összeállítani és megindítani. Ezek viszont még mindig csak ilyen félhivatalos rekordok voltak, így soha nem kerültek be a Rekordok Könyvébe.

wrtruck1.jpgAz 1999-es rekordtartó öttengelyes 10x6-os Kenworth (Forrás: http://i29.photobucket.com)

Az első olyan rekordot, amelynél kint volt a Guiness Rekordok könyve is, 1999-ben egy módosítatlan Kenworth K100G vontató állította be, amikor 45-re emelte a pótkocsik számát (8 kilométeren keresztül sikerült vontatnia a 600 tonnás, 610 méteres szerelvényt). 2000-ben ez a szám még tovább emelkedett, szám szerint 79-re (a kamion már 1 kilométernél is hosszabb volt, és közel 1100 tonnát nyomott). Innentől szinte évente dőltek meg a rekordok; a 2004-es kísérletnél az első vontató sebességváltója tönkrement a kamion megindításakor, viszont a második már sikeresen elhúzta a 117 összeállított pótkocsit, mintegy 1500 méterre. Mivel a szerelvény maga is 1445 méter hosszú volt, ez mindössze egy kamionhossznyit jelentett :). Az enyhén szólva nem szokványos méretű kamion fékezéséhez egyébként néhány pótkocsin plusz levegőtartályokat és kompresszorokat helyeztek el, mert a vontató nem tudott volna elég levegőt szolgáltatni ahhoz, hogy a pótkocsik fékjei feloldjanak.

p78-1.jpg2000: 79 pótkocsi (Forrás: http://www.fleetwatch.co.za)

Végül 2006-ban állították be a ma is érvényes rekordot. Az Australian Mack kamiongyár szervezte meg a rekordkísérletet, amelynél 112 pótkocsit állítottak össze, összhosszuk 1475 méter, tömegük pedig 1300 tonna volt (ezek szerint a rekordot nem az elhúzott pótkocsik száma, hanem az össztömegük alapján jegyzik, ami valahol logikusnak tűnik). A rekordot jelentő szerelvényt hatosával-hetesével állították össze, annak érdekében, hogy végig egyenes legyen, ezeket a szegmenseket hidraulikus teleszkópos vonórudakkal húzták össze. Az első pótkocsi megerősített királycsappal csatlakozott a vontatóhoz, de ettől eltekintve a négytengelyes Tri-Drive Mack Titan-on semmilyen változtatást nem eszközöltek (ez a rekordkísérlet feltétele). A "Diesel Gypsy"-nek becézett (hadd tekintsek el a név magyar fordításától :D) 610 lovas vontatót egy 70 éves volt kamionsofőr vezette.

A-RT-014-900px.jpgA jelenlegi rekord (Forrás: http://www.thedieselgypsy.com)

A rekordkísérlet persze sikerült, a nem mindennapi terhet végül 100 méterre vontatta el a Mack (ennyi volt betervezve). Azóta nem próbálkoztak új rekordokkal, valószínűleg azért, mert ez az utolsó már a hagyományos nyeregszerkezetek határait feszegeti.

Katonai- és különleges Road Train-ek

Eredetileg a fenti bekezdés lett volna az utolsó, viszont szombaton a 4. rész elkészülte előtt egy nagyon kedves barátom érdeklődött, hogy miről fog szólni a befejező rész. Őt is érdekli minden, ami technikatörténet, bár ő inkább a hadtörténetben van otthon, sokkal jobban, mint én, ezért átküldte ezt a képet:

1370486_519453684795936_230750343_n.jpgBizony, hűha. Aki volt katona, az gondolom már rá is vágta a vontató típusát (én néhány hét híján lemaradtam még az orvosi vizsgálati behívóról is), aki nem, és nem ismeri annyira a katonai járműveket, annak mondom, hogy ez a szörnyeteg itt egy MAZ-543-as tankvontató TZ-30-as olajszállító nyerges változata. A gyártási helye ugye a Szovjetunió, pontosabban ma már Fehéroroszország (vagy Belarusz?). A katonai járműveket nem annyira ismerők számára a hidegháborús időkről szóló filmekben látható díszszemléken Brezsnyev figyelő tekintete előtt atomrakétákat szállító változataik biztos beugranak :). Az a két darab jármű, amit ezen a képen vontat - és amelyek engem leginkább a világ legnagyobb gőzmozdonyainak a kazánjára emlékeztetnek - az pedig két tartályos félpót (az első B-félpót ugyebár, típusszámuk MZKT-7410 TZ-30 ill. TZ-60) így ez tulajdonképpen egy szteroidokat szedő B-dupla szerelvény. Az egyik forrás szerint ez egy sivatagi olajszállító, a másik szerint reptéri tanker-kamion, amikből az óriási teherszállítókat, egyéb gépeket tankoltak (bár van közös metszete a kettőnek, szóval lehet, hogy mindkét állítás igaz) :). Sajnos pontos adatokat nem találtam erről a két batár pótkocsiról, de tekintve, hogy a MAZ - kiviteltől függően - szűk 11-12 méter hosszú, ez a szerelvény itt lehet vagy 35-40 méter. A MAZ-zal egyébként még itthon nagy ritkán lehet találkozni itt-ott az országban (nekem is volt hozzá szerencsém, illetve régebbi változatához, az 537-eshez, ráadásul éppen egy tankot szállított, ami le volt takarva, de gondolom T-72-es lehetett). A szám a nevükben pedig talán a szállítható olaj tömegét adja meg tonnában, vagy térfogatát köbméterben. Mindenesetre megeszem a kalapom, ha ez a szerelvény itt kevesebbet nyom 100 tonnánál, ami azért már az amúgy a T-55-ös tankokból származó 515 lóerős, közel 39 literes, V12-es dízelmotorral felszerelt, rövidre áttételezett váltójú (bár nagy kereke miatt kisebb vonóerejű) MAZ-nak se lehet sétagalopp, pláne sáros, homokos környéken (ja, mondanom se kell talán, a MAZ 8x8-as, azaz állandó összkerekes).

Ugyan az első részben leszögeztem, hogy csak a külön engedélyre nem köteles kamionokkal foglalkozom, befejezésül jöjjön néhány, amelyre ez nem vonatkozik:

48573336933170c894eab.jpgForrás: http://forums.subdriven.com

Ez itt szintén egy MZKT, de már a Vasfüggöny utáni időkből, ennél fogva jóval modernebb, mint a fenti társa. Motorja egy V12-es Mercedes turbódízel 800 lóerővel, ennek köszönhetően 130 tonnát tud vontatni akár 80 km/h-val is. A képen két tréler van ráakasztva, mindkettőn egy-egy tank, ami együtt elérheti az előbb említett tömeget.

mammoetkewman487008x8.jpgKicsit "civilebb", de nem kevésbé különleges vizekre evezünk ezzel az MAN 48.700 típusú nehézvontatóval. A V12-es, 700 lovas dízellel ellátott teherautót természetesen a túlméretes szállítmányok vontatására használják. Igen, tényleg ABNORMAL :) A hangja pedig a videón hallható:

1978oshkoshmodeljexport.jpgIgen, vannak olyan Road Train-ek is, amelyeket nem egy, hanem több vontató húz. Ezeket vonórudakkal szokták összekötni, a sofőrök rádión tartják a kapcsolatot. Itt pedig három darab amerikai Oshkosh gyártmányú 6x6-os nehézvontató küszködik felfelé az emelkedőn. A rakományban nem vagyok biztos, de szerintem egy vízerőmű óriási vízturbinája lehet, a pótkocsi, ami cipeli, 40 tengelyes (20 tengely egymás mögött, viszont a szélesség miatt 2 sorban, mindegyiken ikerkerekek, azaz összesen 160 gumiabroncs!). A platójukon ballasztokkal leterhelt három óriásvontató összesen 2100 lóerőt, 8000 Nm-t, és 9 hajtott tengelyt állít csatasorba. :) Muszáj ennyit, mert ha ez a szörnyű monstrum megindul a lejtőn lefelé, gyakorlatilag nincs a világon semmi, ami megállítsa.

frontviewclimb.jpgBúcsúzóul pedig jöjjön ez a már-már bányadömperi méreteket súroló Faun 6x6-os óriásvontató, amely egy tényleg gigászi transzformátort vontat (nem tudom, pontosan mekkorát, mármint teljesítményben, de ha azt nézzük, hogy az itthon az oszlopokra helyezett trafók leggyakrabban 125-250 kVA-esek, ez valószínűleg szintén egy nagy erőműhöz tartozó több tíz, vagy száz MVA-s egység lehet... aki szakértő, nyugodtan szóljon hozzá, bár nyáron az e.on-nál dolgoztam, és elég sok trafót láttam, de ekkorát még csak távolról se :) ). Visszatérve a lényegre, a Faun-t a már ismert 19 literes sorhatos Cummins dízel mozgatja, a teljesítménye azonban itt 900 lóerő.

Ezzel a végére értünk tehát a Road Train-eknek, szerdán már új témával várlak titeket, ami egyelőre legyen titok. :) Remélem, mindenkinek tetszett az összeállítás! Annyit előre megígérek, hogy - mivel a következő gigatéma már nagyon előrehaladott állapotban van - nemsokára jön az új sorozat, amely várhatóan még hosszabb lesz, mint a Road Train-ek (mármint a téma :) ). Hiába, az egyik ok, amiért blogolni kezdtem, hogy nem tudom befogni, ha egyszer elkezdem az írást :)

Források:

http://en.wikipedia.org/wiki/Road_train

http://www.thedieselgypsy.com/Roadtrain_Record-2006.htm

http://www.military-today.com/trucks/maz_537.htm

http://www.military-today.com/trucks/maz_543.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/MAZ-7310

További képek forrása:

http://forums.subdriven.com/showthread.php?5456986-Truck-appreciation-thread.&p=81588523

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr835527899

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kamionos linkajánló 2014.10.12. 00:20:57

Bizonyára ti is úgy vagytok vele, ha valami újdonsággal találkoztok vagy valamilyen témakör elkezd benneteket érdekelni, akkor szeretnétek utánaolvasni, tájékozódni, információt gyűjteni és mindebből persze a lehető legtöbbet, a legjobb minőségben és...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2013.09.23. 11:11:00

uhh, ezek a rekorddöntések...
nagyon beteg. :D

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.09.24. 08:21:17

feldobta a kedd reggelemet.
no igen, Mack... Mad Max is egy ilyennel vontatta a motoros férgek elől azt a bizonyos tartályt :)

Icram 2013.09.29. 12:39:09

Bocs, csak most találtam Rátok. Ilyen hosszú közúti szerelvények kanyarodása érdekes kérdés, és gondolkodtam a következő megoldáson. A pótkocsira merev tengelyek helyett egy forgózsámolyt lehetne tenni királycsappal, ahogy a vasúton is szokás. A forgózsámoly első kerekét a forgózsámolyhoz képest kormányozni kellene egy egyszerű, helyi mechanikával: a kormányzás egyszerűen arányos lenne a forgóváz királycsap körüli elfordulásával. Az arányossági tényezőt úgy kell beállítani, állandó íven a pótkocsi vége azonos sugáron forduljon, mint az eleje.

Háromrészes kocsit két ilyen kanyarodós forgóvázzal összebarkácsoltam otthon, és nagyon szépen működött, nem vágta le a kanyart, egész keskeny "utcákba" be tudtam fordulni vele. A szabadalmi hivatalban is jártam, és a dolgot megtaláltam valami olasz szabadalomban. :-) Nem tudom mért nem terjedt el, talán stabilitási gondok lehetnek vele (rezonancia, kígyózás).

Fredddy 2013.10.08. 15:16:08

Nagyon jó cikksorozat volt, köszönjük szépen!

MAZ 543-asokat itthon a Scud rakéták szállító-indító járműveiként alkalmazott a Honvédség/Néphadsereg, a rendszerváltás után ezeket a rakétákkal együtt megsemmisítették. Voltak ötletek darus kocsivá való alakításra, de úgy tudom, a rakéták megsemmisítését előíró nemzetközi egyezmények a szállítójárművekre is vonatkoznak. Egy maradt, az a keceli haditechnikai parkban van.
Oroszországban persze a típus és újabb változatai továbbra is népszerűek, katonai és civil változatban is (ha a megalomán tűzoltójárművekről is tervezel írni, akkor valószínűleg ott is előkerül majd :))

MAZ 537-est a magyar hadsereg nyergesvontató változatban, tankszállítónak, a T-55-ösökhöz szerzett be, ezek nagy része most egy telephelyen rohad, talán egy, vagy kettő van aktív használatban (T-55-ösök sincsenek már, a T-72-eseket nem nyergesvontatón, hanem sima pótkocsin, 8*8-as Tátrákkal esetleg KrAZ 255-tel szállítják). Két példány került magánkézbe, amiről tudok, ezeket felújították és használják katonai hagyományőrzők (hiszen a civil kézen levő, hatástalanított fegyverzetű, de járóképes tankokat is vinni kell valamivel :)).

walter sobchak 2013.10.08. 15:23:23

@Fredddy: Örülök, hogy tetszett, és a kiegészítésnek is! :) Akkor ezek szerint egy hagyományőrzők által felújított MAZ-t láttam? Megalomán tűzoltójárművek, ez nem is rossz ötlet :D a Deltic-es posztnál olvashatsz egyről, bár az amerikai (és félig brit) :D

Fredddy 2013.10.08. 16:27:33

@walter sobchak: olvastam a Deltic-es posztot, igen:) Megalomán tűzoltójárművek hálás téma lenne, a magyar Big Windektől a repülőtéri tűzoltókon át az orosz tajgatüzekig, ahol a Maz 543-as tűzoltó változatait bevetik.
Valószínűleg a hagyomágyőrzők MAZ-537-esét láttad, 56-os megemlékezésekhez szoktak pl T-34-est vinni, meg ilyenek. Rajtuk kívül más nemigen használja a típust. Az 543-as, ha lenne is, itthon már szerintem bőven a túlméretes kategória közútra.

walter sobchak 2013.10.08. 16:52:23

@Fredddy: Csak annyit láttam, hogy egy tank letakarva, de én simán T-72-est mondtam volna, pedig azoknak a formája még letakarva is más, mint a T-34-eseké :D. Na, a tűzoltós posztot meggondolom, kéne hozzá egy hosszú hétvége, mert akár az is lehetne egy többrészes is, mondjuk nagyságsorrendben haladva.

Fredddy 2013.10.08. 22:09:21

@walter sobchak: szerintem egy T-55-ös volt (illetve hát hídvető T-55-ös alvázára épített tankreplika, de ez messzire vezet), az egyik ilyesmivel foglalkozó cégnek van pár ezekből, és övék az egyik MAZ is.

gerberus 2014.01.19. 07:32:03

Az utolsó képen nem Faun van, hanem egy Pacific (de amúgy a Faun is csinált nagy kerekű, terepre való vontatókat). Itt tudsz is nézelődni: www.hankstruckpictures.ca/d_child_rotran.htm

Winston Smith 2014.01.31. 14:22:56

Nem látom pontosan, hogy ez mekkora trafó lehet, de azt tudom, hogy a magyar átviteli hálózaton a 220/120 kV trafók általában 160 MVA-esek, a 400/120 az250 MVA, a 750/400 pedig a nemzetközi szinten is nagyon komolynak (rekordgyanúsnak) számító 1100 MVA.

Az erőművi blokktrafók is hasonló nagyságrendet képviselnek. Szóval a többszáz MVA reálisnak tűnik.

walter sobchak 2014.01.31. 15:00:10

@Winston Smith: De vártam, hogy valaki kiegészítse ezt, nagyon köszi! :D 1100 MVA, te atyaságos ég... a legnagyobb, amivel találkoztam, 1000 kVA volt, a városunkban tudtommal az a legnagyobb, illetve hallottam 1600 kVA-s betonházasról, de tudtommal az már nagyon ritka. Ja, 132/22-esekről, illetve 132/25-ösökről beszélünk (utóbbi ugye a vasúthoz). A főnököm szerint ennél nagyobb igény esetén (ami felénk ritka) két 630-ast vagy 1000-est használnak. A 220/120-asok adatait (242/132) nem ismerem, csak 132/22-eseket láttam (illetve 22/0,4 és 11/0,4-eket, de azok sokkal-sokkal kisebbek). Talán Oroszországban, ahol van 1200 kV-os vezeték, ott vannak nagyobbak.

cummins signature600 2014.10.24. 17:52:13

@Icram: szia!egy 3 pótos roadtrain szerelvény 53 méterével is csak kb 1.5métert vág le a kanyar ívből!

cummins signature600 2014.10.24. 18:12:38

sziasztok!mack titánból soha nem gyártottak 610 lóerőset!nem mintha változtatna a lényegen!tudom nem álmodta a szerkesztő csak elírta a forrás!a mack titánt saját mack e9-es 16,5 literes v8-assal szerelték 500-560 le-vel.vagy cummins signature,isx 15 literes motorral.ez 475,525,565,600,620 lóerővel készült.vagy a cat c16-os volt még beszerelve 15,8 literes rendelésre 16,3literes.a cat 550,600le-vel vagy pedig volt egy ú.n.king of the hill változat 625 lóerővel!610 lóerős a volvó d16c motorja volt 2003 ban.az összefonódás ott van,hogy a volvó fh 16-osokat elkezdték ausztrálban árulni 520 le-vel,1993-ban,ez megfelelt a 80-90 tonna körüli összgördülő tömegű két pótosokhoz de a 115 tonnás 3-asokhoz már nem.ezért kezdték rendelésre cummins signature motorral árulni 525 és 565 lóerővel.esetleg eaton fuller váltóval.ez volt az fh 15 és az nh15!azóta a volvó megvette a renault v.i.-ít és vele a mack-et is.mostanra már a mack titánokban volvó 13-16 literes motor van.mp8-mp10 néven.a legerősebb 685 lóerős.....a tripla difis titánnak nem nagyon kellett átalakítás hisz a hidak általában kerékagy lehajtásos dana,meritor vagy ami a legbivalyabb:finn sisu!a sisu tengelyek egyenként 22tonnát tudnak.a tervezésnél ugye beterveznek némi tartalékot is így valószínű 35-öt is elbírnának viszont nem nagyon van olyan teher és gumi ami ezt kiterhelné és elviselné!

cummins signature600 2014.10.24. 22:19:02

@Icram: hát nem gondoltam,hogy egy közlekedés mérnökbe botlok és valóban nem tudom a sugarát vagy bármely adatát a kanyarnak!egy barátomnak kamionalkatrész üzlete van és volt kint ausztrálban.persze,hogy ez volt az egyik perverziója:hogy az istenben tudnak ezek kanyarodni?nézte,nézte őket és nem hitt a szemének!alig marad le az utolsó pót a többitől!valóban nem tudományos válasz de videókon is lehet látni ahogy kanyarodnak.a mi kis pótosaink-18-19 méter-is úgy kanyarodnak,hogy egy kerék szélesség a lemaradás az utolsó tengelynél.sőt svédben láttam 25,25-ös gabonásokat rönkösöket ott is pár 10 centi volt a különbség.széles utat benzinkutat!

Icram 2014.10.24. 22:22:34

Hát jó, legyen. :-)

cummins signature600 2014.10.24. 22:24:33

@Icram: a másik érdekesség:a roadtraineken kötelező egy két darabos tábla hátul.sárga tábla egyik sarkán piros kockával.itthon katonai teherautókon van ilyen.a lényege:kanyarodás közben a szerelvény mellett elhaladni nem szabad,egyik oldalán sem.mivel ha tegyük fel balra kanyarodik a három esetleg 4 pótkocsival-ez inkább csak a tatályosokra jellemző-akkor a pótok lehetséges,hogy több párhuzamos sávot elfoglalnak mindkét oldalt!törekvő,mindíg siető kisautósok ott is vannak millió szám!

cummins signature600 2014.10.24. 22:33:56

fentebb a fehér sárga kenworth t908-as a gould transport tulajdona kalgoorliból ausztráliából.ők a caterpillar c-16-os motorját preferálják.625 lóerővel.ha jól látom a képen meritor tripla difivel.akár lehetne sisu is mert mindkét gyártó hűtőbordákat használ a kerékagy végein.

Icram 2014.10.24. 22:39:07

@cummins signature600: Na talán erre is lehetne megoldás az "utánkanyarodós" forgóváz. Talán. A modell egész jól működött.

walter sobchak 2014.10.27. 18:47:37

@cummins signature600: Szia Cummins! Ha szeretnél egy kiegészítő posztot írni a tapasztalataidról és az ismereteidről, írd meg nekem, én kiteszem. Nincs karakterhatár, legfeljebb szétdaraboljuk :). Mint látod, az olvasókat nagyon érdeklik a kamionok, én sem gondoltam, hogy ennyire :). A kiegészítéseket köszi.

cummins signature600 2014.10.28. 21:03:57

@walter sobchak: szia!elég kevés időm van,mert kamiont vezetek.este érek haza aztán néha agymenésem van!ezt engedtem szabadjára.csak az észrevételeimet írtam le.sokszor írok you tube-os videókhoz is.természetesen én sem tudok mindenről ami a kamionok körül van!igazából csak akkor van mondani valóm ha elolvasok egy kommentet!saját blogra már nem futja...napi 16 órát úton vagyok mint a hajóbőrönd meg szerelés stb....az ausztrál témát már több mint 10 éve figyelem.nemrég hívták fel a figyelmem a techstory-ra és a roadtraines részekre!hála az istennek,hogy nem egyedül vagyok nem normális!ha valakit érdekel és tudok szívesen válaszolok vezetéssel,mmit miért csinál egy kamion a forgalomban stb kérdésekre!általában az a dilim,hogy szeretném meggyőzni a kis autósokat,segítsék a kamionokat!hamár ők etetik,itatják építik az országot!whithout trucks hungary stops!

jps 2015.08.27. 21:05:15

@walter sobchak: A MAZ témát felmelegítve, ismerek még egy magyarországi 537-est. Gödöllőn van a Mezőgazdasági Gépesítési Intézet tulajdonában.
www.gmgi.hu/labor.php?Nyelv=1&ID=9
(Sajnos a leírását nem találtam meg,pedig régen mitha lett volna a honlapon, viszont a honlap háttérképe maga a gép :) )
A lényeg, hogy nagyteljesítményű traktorok szántóföldi (tehát valós körülmények közötti) vontatásos teljesítményméréséhez használják. Ha jól tudom a MAZ-ban motort is cseréltek (azért van függőlegesen két kémény, nem pedig a kerekek között), de a "lelke" egy egyedileg ráépített hidraulikus rendszer, amivel meg tudják fékezni, ha jól tudom a két hátsó tengelyt.

Érdekesség, hogy a nagy nyugati traktorminősítő intézetek pl. Nebraska a hasonló méréseiket kizárólag aszfalton végzik.
süti beállítások módosítása