Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

A világ 5 legnagyobb bányadömpere

2013.12.20. 16:04 walter sobchak

Üdvözlök mindenkit újra itt!

Most, hogy közeleg a karácsony, újra van időm bejegyzést írni, úgyhogy lássunk neki!

Három hónapja egy pénteki napon nagyon meglepődtem, amikor belépve a blogom statisztikáit bemutató oldalra megláttam, hogy a letöltés-számláló a szokásos napi 15-20 oldalletöltés helyett (amiből szerintem legalább 10 én voltam :D ) óránként közel 1000 látogatást regisztrál. Ez volt az első írásom, amely kikerült az Index-blogketrecbe. Nagyon örültem neki, hiszen akkor még csak alig 10 napja működött a blog, igazából arra számítottam, hogy hónapokon keresztül nem lesz egy hozzászólóm sem. A cikk, amire akkor annyian kattintottatok, a Komatsu 860E elektromos segédhajtású bányadömperről szólt; a bejegyzésben megígértem, hogy – mivel a 860E korántsem a legnagyobb képviselője a több száz tonnás szállítóeszközöknek – lesz egy külön cikk a leghatalmasabb bányadömperekről is.

Gondolkoztam azon, hogy a „legnagyobb bányadömperek” alatt mit is kell érteni. A jelenleg kapható legnagyobbakat? A jelenleg szolgáló legnagyobbakat? A valaha szolgált legnagyobbakat? Aztán úgy döntöttem, hogy azokat a dömpereket mutatom be, amelyek egykor a „legnagyobb bányadömper” rekordot tartották. Talán így a legérdekesebb. Következzenek tehát a helyezettek!

5. Terex 33-19 „Titan” (1973, USA-Kanada, 550/320 tonna, 3300 LE)

titan.jpg

Ha egy lista legalsó fokán egy olyan gép áll, amely nemhogy 25 évig birtokolta a „legnagyobb bányadömper” Guiness-rekordját, hanem évtizedekig egymaga külön kategóriát képviselt ebben a szegmensben, az azért elárul valamit, igaz? :) Az 5. helyet a híres Terex Titan kapja, az összeállításban az egyetlen gép, amely már nem áll szolgálatban, de ezen felül több érdekesség is övezi a kétemeletes háznyi járművet. Őszinte leszek: a listát mindenképp úgy akartam összeállítani, hogy ez a gép szerepeljen benne :).

terex_titan_r4.jpg

A 70-es évek elején a legnagyobb bányadömperek 150-200 tonna rakományt voltak képesek elszállítani, azonban a legnagyobb amerikai, kanadai és dél-afrikai bányákhoz sokszor még ezek sem voltak elég nagyok. A daruk és nagy szállítójárművek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó amerikai Terex nagyvállalat ezért belekezdett egy minden addiginál nagyobb bányadömper fejlesztésébe, amely a ma csak „Ultra Class”-ként emlegetett járműosztály első képviselője volt.

letöltés (6).jpg

A Terex Titan jellegrajza (Forrás: http://err.agava.ru/vh/zone.html)

Az 1973-ban elkészült 33-19-es (szerényen csak „Titan”-ként emlegetett) volt a legnagyobb képviselője a Terex 33-as típuscsaládjának, és mint ilyen, jóval nagyobb volt az akkori legnagyobb bányadömpernél. A kisebb példányokkal ellentétben a Titan nem mechanikus vagy hidrodinamikus hajtóművet használt – amelyet a hagyományos személyautókban, buszokban és kamionokban megtalálhatunk – hanem a dízelmozdonyokban és a nagy hajókban is dolgozó dízel-elektromos meghajtást, amelynek jellemzői nagy előnyt és egyszerűséget jelentettek a nagy terheket nehéz terepen mozgató bányadömperek területén.

dsc1994q.jpg

GM-EMD 16-645 E-típusú (kétütemű) dízelmozdony-motor. Ennek egy másik típusváltozata dolgozott a Terex Titanban (Forrás: http://img94.imageshack.us/img94/4633/dsc1994q.jpg)

A Titant egy – minden addiginál hatalmasabb – General Motors-gyártmányú kétütemű (rés- és szelepvezérlésű) turbódízel mozgatta, amelynek különböző típusváltozatait a mai napig megtalálhatjuk a nagyobb dízelmozdonyokban. A GM-EMD 16-645 E4 típusnévre hallgató erőgép minden hengere akkora volt, mint egy régi 200-as Ikarus egész motorja: 10,5 liter (a motor típusnevében a 645 egy henger térfogatát adja meg köbhüvelykben). És ebből volt neki 16. Az összesen közel 170 literes dízelmotor egyébként hengerűrtartalmát tekintve a mai napig csúcstartó a bányadömperek között (napjaink motorjai valamivel kisebbek, de nagyobb fordulatszámuknak köszönhetően mégis erősebbek). A 16,5 tonnás motor bruttó teljesítménye elérte 3300 lóerőt (a motor önmaga működéséhez kb. 150-200 lóerőt használt fel, ezt levonva kapjuk meg a nettó teljesítményt). A dízelmotor áttételek nélkül egy szintén GM-EMD gyártmányú, 10 pólusú, váltakozó áramú generátort hajtott meg, amely egyenirányítón keresztül táplálta a hátsó kerekeknél elhelyezett egyenáramú vontatómotorokat.

367181-1000-0.jpg

Az óriási Terex Titan kisebb társaival ellentétben nem kettő, hanem három tengelyen nyugodott - a mai napig az egyetlen háromtengelyes bányadömper ebben a szegmensben - későbbi legyőzői is két tengelyen gurultak/gurulnak. A platót alátámasztó két tengely minden kerekét külön villanymotor forgatta. A Komatsu 860E-nél is említett villamos fékberendezés a Terexen is megtalálható volt. Egy gomb megnyomásával a villanymotorok azonnal generátorüzemre váltottak, és az így termelt áramot hatalmas ellenállásokon fűtötték el. A Titan villamos fékjeinek az összteljesítménye elérte a 4000 kilowattot (átszámítva 5600 LE). Ezt kiegészítettek a kerekekben elhelyezett nagy dobfékek, amelyek biztosították a megállást és az állva maradást (a villamos fék ugyanis csak sík úton tudta megállítani a Titant, állva megtartani nem, hiszen ha állt a kerék, a generátorok nem tudtak áramot termelni). A nagy dömper ezek mellett rögzítőfékkel és egy vészfékrendszerrel is el volt látva.

0.jpgEgy órán keresztül túrtam a netet, de olyan képet, amelyen ennél jobban látszanának az elforduló hátsó kerekek, nem találtam. A kép a még 1974 körül, a kaliforniai tesztelés alatt készült videóból való (Forrás: http://i.ytimg.com/vi/fpFQ9fNiWSs/0.jpg)

A sűrítettlevegő-indítású dízelmotor olyan nagy volt, hogy két darab garázsajtó méretű hűtőradiátorral kellett hűteni, ezeket a jármű elején (kétoldalt) helyezték el, a hozzájuk tartozó vízpumpáknak összesen 1000 liter hűtőfolyadékot kellett mozgatniuk (egy átlagos személyautó: 5-6 liter, kamion: 40-50 liter).

83bf4d75-19af-4cb5-802a-2548d73a53af.jpgA hűtőradiátorok (összfelületük 6,5 négyzetméter) (Forrás: http://img.groundspeak.com/waymarking/display/83bf4d75-19af-4cb5-802a-2548d73a53af.jpg)

A motor karterében 1300 liter motorolaj lötyögött, ennyi kellett a vödör méretű dugattyúk, a tíz helyen csapágyazott főtengely és a 64 szelep kenéséhez.

EMDB001_05.JPGEz csak egy modell, de ezen is látszik, hogy a motor-generátor páros az első tengelyek fölött/mögött kapott helyet (Forrás: http://www.emd-models.com/pictures/EMDB001_05.JPG)

A dízel – kétütemű társaihoz hasonlóan – nem volt különösebben pörgős, maximálisan 900 fordulat/percre volt képes. A gép fogyasztása viszonylag nagy volt, nemcsak a mi fogalmaink szerint, hanem a saját kategóriáján belül is; 12-14 litert fogyasztott – kilométerenként. Tehát nem százat, hanem 1200-1400 litert százon. Vagy másképpen kifejezve – mielőtt a szakértők agyonlőnek – óránként 500-600 litert, terheléstől, tereptől és persze a vezető lábától függően (tehát mire ezt a mondatot végigolvassuk, kb. 2,5 liter zúdult be a 169 liternyi hengertérbe). Az óriási motor 30 mérföldes, azaz 48 km/h-s sebességre tudta felgyorsítani a 33-19-est.

471274737_7f6a930e1d.jpgBillentéskor magassága egy ötemeletes épületével egyezett meg (Forrás: http://farm1.static.flickr.com/195/471274737_7f6a930e1d.jpg)

A Titan három tengelyén összesen 10 gumiabroncs feszül, ezek egyenkénti tömege több mint 5 tonna, átmérője pedig közel 4 méter. Az 57 collos felnik láttán bármelyik rapper elsárgulna az irigységtől, kisebb termetű emberek pedig simán be tudják mutatni a Vitruvius-tanulmányt a hatalmas acélhengerek segítségével :). Az ikerszerelésű hátsó kerekek egyébként közel 2,5 méter széles nyomot hagynak. A gumikat a Goodyear kifejezetten a Titan számára fejlesztette ki, akkor még nem volt más jármű, ami használhatta volna.

Worlds-Biggest-Truck-3.jpg

Tekintélyes méretei ellenére a Titan kimondottan fordulékony volt, az első kerekei 71 fokban, azaz csaknem derékszögben voltak képesek elfordulni, bizonyos szögállás felett pedig a két hátsó tengely is ki tudott térni (maximum 10 fokot). A 20,5 méter hosszú Titan ezért méreteihez képest kicsi – 21,5 méteres sugarú – körön meg tudott fordulni. A dömper vezetője egy lépcső segítségével tudott feljutni a légkondicionált fülkébe, ülésének lapja 6 méterrel van a föld felett.

458631589_fa50882471.jpgMegpakolva (Forrás: http://farm1.static.flickr.com/205/458631589_fa50882471.jpg)

A Titan volt az első bányadömper, amelynek a hasznos terhelhetősége meghaladta a 300 tonnát; maximum 320 tonnával lehetett leterhelni a platót (Amerikában a bányadömperek tömegadatait a kissé megtévesztő rövid tonnában – short ton – adják meg, ami kicsit kevesebb, mint 1 tonna; 1 short ton = 2000 font, azaz kb. 907 kg. Én ebben az írásban metrikus tonnában adom meg az adatokat). A 230 tonnás üres tömeg ismeretében kiszámolhatjuk, hogy a Terex Titan megrakva 550 tonnát (átszámítva 1,2 millió fontot) nyomott.

Terex-Titan_mp329_pic_19892.jpgA Terex Titan az eredeti kék-sárga festésében (Forrás: http://www.carsbase.com/photo/Terex-Titan_mp329_pic_19892.jpg)

Pár mondat a különleges jármű történetéről; a Titant ugyebár a Terex fejlesztette ki és építette meg, és noha maga a jármű amerikai gyártmány, az összeszerelése Kanadában zajlott. Az 1973-ban elkészült járművet egy 1974-es kiállításon mutatták be Las Vegasban. A Titan elképesztő méretei és teljesítménye ellenére nem tudott elterjedni a világ bányáiban, születése ugyanis pont egybeesett a már sokszor említett 1973-as olajválsággal. A válság a megrendelők figyelmét a kisebb és gazdaságosabb üzemű, illetve a felsővezetékes, elektromos segédhajtású dömperek felé fordította, így a Titan a megváltozott helyzetben nem kellett a cégeknek. Az addig nem látott méretű, frissen kifejlesztett (ezáltal szerviztapasztalatok nélküli) és nem utolsósorban drága dömper megvásárlását nem akarta megkockáztatni senki a nehéz időkben. A prototípust 1,5 millió dollárért (mai áron kb. 6 millió dollár, azaz 1,3 milliárd forint) megvette a kanadai Kaiser Steel nevű cég, és az egyik külszíni fejtésű vasércbányájában dolgoztatta. A Titant - kiforratlansága miatt - kezdetben elég rossz üzemkészség jellemezte. Az alábbi videóban el is mondják, hogy a motor önmagában 800 ezer dollárba került (akkori áron), a gumikat állandó használat mellett félévente cserélni kellett, és akár egyetlen kerék felfüggesztésének a tönkremenetele is gazdasági totálkárt jelentett.

A tesztelések Kaliforniában zajlottak 1974-től 1978-ig, működésének első 4 évében sokat használták, ez alatt mintegy 3,5 millió tonna földet mozgatott meg, és rendszeresen közlekedett 320 tonnánál nagyobb terheléssel is. 1978-ban a gépet szétszerelve vasúton átszállították a nyugat-kanadai Brit-Kolumbia tartományba, Sparwood városába, ahol újra összeszerelték. Az új helyen a Titan 1991-ig dolgozott tovább, a szerviztapasztalatok bővülésének köszönhetően ekkor már megfelelő volt az üzemkészsége.

5614082738_ea7aafce00_o.jpgNem, ez nem egy kép a Titanról egy nap parkolás után a Diószeghy Sámuel utcában, csupán a felújítás közbeni állapotot mutatja. Azért a fadarabokkal alátámasztás nem semmi (szerintem még így is lehet vagy 100 tonna a gép)! (Forrás: http://farm6.staticflickr.com/5024/5614082738_ea7aafce00_o.jpg)

Szerencsére leállítás után sem került a roncstelepre (vagy lángvágó alá), a motor és a generátor kiszerelése után Sparwoodban állították ki a gépet, ahol ma is meg lehet tekinteni (itt).

post-1574-1199944432.jpgA Titan napjainkban, a nyugat-kanadai Sparwood városában kiállítva. Az alsó képen látszik, hogy a jármű nem az aszfalton, hanem beton talapzatokon áll. A motor nélkül is kb. 200 tonnás tömeg ismeretében ez érthető. (Forrás: http://www.thedieselgypsy.com/Picture-3-disc%20082-800px.jpg)

Picture-3-disc 082-800px.jpg

A 33-19-est természetesen a netes "népművészet" is felfedezte magának :), A GTA San Andreas-ban is van letölhető változata a járműnek. Megjelenésekor a Titannal – mint a jövő bányadömperével – sok tematikus lap foglalkozott (a Popular Mechanics magazin 1976. októberi száma egy elég terjedelmes cikket közöl a hatalmas gépről. A források között megtaláljátok, csak győzzétek a "Káosz fellegvára"-szerű ugrálásokat az oldalak között..), a Guiness rekordok könyvének megfelelő oldalait pedig egészen 1998-ig ez a jármű foglalta el (nekem is megvannak ezek a könyvek :) ). És hogy mi előzte meg?

4. Caterpillar 797 (1998, USA, 560/330 tonna, 3400 LE)

caterp.jpg

A Terex Titan érdemeit jól mutatja, hogy az őt legyőző első bányadömper csak 25 évvel a bemutatása után, 1998-ban készült el. Az új Caterpillar 797-es több dologban is különbözik más bányadömperektől. Ebben a szegmensben a többi gyártó kizárólag villamos meghajtást alkalmaz, ahogy azt a Terex Titannál vagy a korábban bemutatott Komatsunál is láthattuk. A Caterpillar az egyetlen gyártó, amely még ilyen méretekben sem használja a bevált megoldást, helyette az autókban és a kamionokban megszokott hagyományos mechanikus és hidrodinamikus (automataváltós) meghajtással szereli bányadömpereit. De erről később.

Caterpillar.797.01.jpgA CAT 797-es vezette be az Ultra Class-ok között ezt a tömzsi formát (viszonylag rövid felépítés, magasság és szélesség nagyjából megegyezik) (Forrás: http://2.bp.blogspot.com/-egsHwIeTxw4/TqbFVcV0PBI/AAAAAAAACFM/Hw13Oy1vBHM/s1600/Caterpillar.797.01.jpg)

A Caterpillar a 797-essel mutatta be a 360 rövid tonnás (320 tonnás) teherbírású járműosztályt 1997-ben, amikor megkezdték fejlesztést. A 797-es meghajtásáról egy – természetesen CAT-gyártmányú – 24 hengeres, négy turbófeltöltővel ellátott négyütemű dízelmotor gondoskodik. A még ebben a kategóriában is szokatlanul sok hengeres motort két V12-es CAT 3512B típusú blokkból „pakolták össze”, tehát nem két darab motorról van szó, hanem egyről, amit két darabból készítettek (vannak ugyanis olyan bányadömperek, amelyek két különálló motorral vannak felszerelve; ezek a CAT-tel ellentétben képesek úgy is működni, hogy az egyik motor áll; a CAT nem tudja ezt). Az így kapott nagy motor hengerűrtartalma összesen 117 liter, maximális fordulatszáma 1500 1/min, bruttó teljesítménye pedig 3400 lóerő.

2012_0731-Cat797_02.jpg

A Caterpillar 797-es hajtó CAT 3524B típusú 2 x 12 hengeres, 3400 lóerő teljesítményű turbódízel (a turbók a motor tetején)... (Forrás: http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2012/07/2012_0731-Cat797_02.jpg)

A Caterpillar igazán érdekes része a mechanikus erőátvitel. A motor egy hétfokozatú bolygóműves váltóművön keresztül adja át a nyomatékot a hátsó tengelynek. Maga a váltómű is a hátsó tengely előtt található (az az ún. transaxle elrendezés, néhány személyautón is lehet találkozni ilyennel).

cat797b_engine_transmission_550.jpg... és az erőátvitel a kardántengellyel, illetve a hátsó hídban elhelyezett hétfokozatú bolygóműves sebességváltóval (felül). Csak a Caterpillar alkalmaz ilyet. Alul: a hajtás részei. 1.) Elektronikus nyomásszabályozó (EPOC) 2.) Nyomatékmodosító 3.) Tengelyhajtómű (hétfokozatú bolygómű) (Forrás: http://avtomobili-tlt.ru/wp-content/uploads/2010/07/cat797b_engine_transmission_550.jpghttp://www.cwmags.com/pe-1/ed-pix/Cat-final-drive.jpg)

Cat-final-drive.jpg

A 797-es arányai nagyban eltérnek a Terex Titanétól, a Caterpillar sokkal tömzsibb felépítésű (manapság ezek az arányok hódítanak ebben a szegmensben), csaknem 6 méterrel rövidebb, mint a Titan. A Caterpillar emellett csak kéttengelyes, viszont kerekei nagyobbak és szélesebbek, a 63 collos felnikre 140 centi széles, 55/80R63-as méretű abroncsokat szerelnek (átmérőjük 3,8 méter, tömegük 5 tonna). A hátsó felniket 47 csavar rögzíti (a hagyományos autókon 3-4-5-öt, ritkábban 6-ot, a kamionokon és a buszokon szintén 6 vagy 10 csavart használnak erre a célra kerekenként).

Caterpillar-797B-x-4,af2d0914.jpgAz arcvonal (Forrás: http://static.mascus.com/image/product/cust/460/0/a6db2599/Caterpillar-797B-x-4,af2d0914.jpg)

2002-ben megjelent a 797-es második generációja, a 797B, amely már 345 tonnát tud elszállítani, és motorjának teljesítményét is 3600 lóerőre növelték. 2008-ban – az új 360 tonnás szegmens megjelenése miatt – a harmadik generációs 797F-et kezdte forgalmazni a CAT, amely új fejlesztésű, húszhengeres, 4000 lóerős dízelmotorral van felszerelve.

A 797F ilyen formában a világ legerősebb, mechanikus hajtóművű szárazföldi járműve (tudtommal a mozdonyok között sem alkalmaztak ilyen nagy teljesítménynél mechanikus erőátvitelt, egyetlen prototípusról tudok, amely akár csak megközelítette a 4000 lóerőt mechanikus erőátvitellel). Mivel a 797B és 797F lényegében egy típusba tartozik, külön nem mutatom be őket.

2011oct21_1_2.jpgFent: a 2009-től kapható 360 tonna teherbírású Caterpillar 797F. Lent: sorakoznak a csigák. A 797F-be szerelt V20-as, 4000 lóerős turbódízel. (http://www.brahmavara.com/images/2011oct21_1_2.jpghttp://talk.newagtalk.com/forums/thread-view.asp?tid=389112&DisplayType=flat&setCookie=1)

2013-05-11 20.54.40.jpg

3. Liebherr T282B (2004, Németország-USA, 600/360 tonna, 3650 LE)

Liebherr-T282-(5)-5a107.jpg

A német Liebherr 2004-ben mutatta be a 330 tonnás teherbírású T282-es típust leváltó T282B-t, és ezzel megszületett a 360 tonnás (400 rövid tonnás) új szegmens, amelyet néhány éven belül „feltöltöttek” a konkurensek, a Komatsu, a Caterpillar és a Bucyrus/Terex új járműveikkel.

69-26.jpg

Az eredeti 797-es Caterpillarral ellentétben a T282B-t (illetve utódját, a T282C-t) ma is megvásárolhatjuk, ha van minimum 4 millió dollárunk (bár egy jobban felszerelt példány 5 millióba kerül). A járművet kétféle dízelmotorral árulják: az egyik változat egy MTU gyártmányú V20-as, 90 literes turbódízel 3650 lóerővel, a másik motor valamivel kisebb, egy amerikai V18-as Cummins dízelmotor 3500 lóerővel és 78 literes lökettérfogattal. Az MTU 10-, a Cummins viszont 12 (!!!) turbóval van ellátva. Mindkét motornál egy-egy alacsony- és magas nyomású feltöltőkből álló turbópár tölt egy-egy hengercsoportot (two-stage turbocharging) (előbbinél 5 kicsi és 5 nagy turbó tölt, minden turbópár 4 hengert, utóbbinál 6 "kicsi" és 6 nagy turbó dolgozik, és 3-3 hengert tölt egy-egy pár). Várjunk csak, ez mi is? Dodeka-turbo? :)

1006dp_02+diesel_power+78_colossal_cummins+engine.jpg

A Liebherrbe rendelhető QBK78 típusú V18-as Cummins dízel. A motor 3 hengeres blokkokra van osztva, minden blokkot egy kicsi és egy nagy turbó tölt. A kisnyomású turbók (Holset HX82) által összesűrített levegőt az intercoolerbe vezetik, ahol lehűl, majd úgy lép be a nagynyomású feltöltőkbe (Holset HX60), ezután az ún. aftercoolerben újra lehűtik. Így nagy sűrítési arányt lehet elérni, illetve a sokturbós megoldás garantálja, hogy a Liebherr dömper akár 5000 méteres tengerszint feletti magasságban (akár a Mont Blanc tetején) is változatlan teljesítménnyel tudjon dolgozni. A motor teljesítménye 3500 LE 1900-nál, legnagyobb nyomatéka pedig 14 000 Nm (1500-nál). A tömege 11,5 tonna üzemkész állapotban. (Forrás: http://www.dieselpowermag.com/features/1006dp_78_liter_colossal_cummins_engine/photo_01.html)

A természetesen szintén elektromos meghajtású Liebherr a már többször említett módon hajtja meg a kerekeket. A jármű képes arra is, hogy kanyarban az ívbelső vontatómotorokra kisebb, a külsőkre nagyobb nyomatékot juttat, így segítve a fordulást. A Liebherr a kategóriában szokásos 40 mérföldes, azaz 64 km/h-s sebességre képes, kerékmérete 59/80R63, ahogy a ma kapható összes Ultra Class dömpernek. A német dömpert 2008-ban megjelenő Caterpillar 797F, a Komatsu 960E és a Bucyrus MT6300 taszította le a trónról.

LIEBHERR_T282B_6.jpg

2. Bucyrus/Terex/Caterpillar Unit Rig MT6300AC (2008, USA, 600/360 tonna, 3750 LE)

Terex-MT6300-AC.jpg

Ide igazából a Caterpillar 797F kívánkozna, de az már ugye szóba került az előbb, és különben is egyszerre dobták piacra a most bemutatott járművel. Az MT6300-ast 2008 szeptemberében mutatták be (akkor még Terex Unit Rig néven), a 360 tonnás szegmens új tagjaként. A Liebherrhez hasonlóan MTU-gyártmányú V20-as dízelmotorral szerelik, amelynek teljesítménye 3750 lóerő. Az elrendezés a szokásos: a dízelmotor váltakozó áramú generátort hajt meg, amely egyenirányítás után invertereken keresztül látja el árammal a két vontatómotort. A forgatónyomaték három fordulatszám-reduktoron át érkezik a hátsó kerekekhez.

12878.jpg

A Bucyrus 2010-ben, két évvel az MT6300AC bemutatása után 1,3 milliárd dollárért megvásárolta a Terex bányafelszerelésekkel foglalkozó részlegét, így a járművet Bucyrus MT6300AC néven forgalmazták tovább, változatlan formában. Tavalyelőtt pedig a Caterpillar vásárolta meg a Bucyrust, így a járművek Caterpillar név alatt futnak tovább.

1. BelAZ 75710 (2013, Fehéroroszország-USA, 810/450 tonna, 4600 LE)

39e11f29-3245-4315-9d64-021c38d9c4d4_SWNS_MONSTER_DUMPER_01.jpg

"Parkolj a domb mögé, nehogy észrevegyen!" :)

Szerencse, hogy nem álltam neki rögtön a Komatsus cikkem után megírni ezt az összeállítást, mert akkor lemaradt volna az új győztes, a mindössze 2 hónapja bemutatott BelAZ 75710, amely nemcsak hogy megelőzte minden tekintetben a korábbi csúcstartókat, hanem új szegmenst is bevezetett a bányadömperek között, amelynek jelenleg ő az egyetlen tagja (az 500 rövid tonnás, azaz 450 tonnás teherbírású dömperek). A BelAZ nemcsak méreteiben, hanem egyéb tekintetben is különleges.

belaz-75710-3.jpgA bemutató idén ősszel (Forrás: http://www.diariomotor.com/imagenes/2013/11/posts/belaz-75710-3.jpg)

Először is, már kinézetre sem olyan, mint a megszokott, tömzsi felépítésű elődök, jóval laposabb és hosszabb, (a platója is szélesebb, de sekélyebb) emellett az első kerekei is sokkal beljebb kerültek, ráadásul mindkét tengelye ikerkerekekkel van felszerelve. A középen, vízipókszerűen elhelyezett 8 darab légszűrőbetét is furcsa megjelenést ad az autó elejének (eredetileg azt hittem, hogy azok a fényszórók :), de a hozzászólások között hívták fel a figyelmemet erre a hibára :). A fényszórók lejjebb találhatók, full-LED-es egységek). A kissé bumfordi (orrnehéz) kinézetnek egyébként az az oka, hogy a BelAZ nem az első tengely felett/mögött hordja a motorjait, hanem az elöl kialakított „tokában”.

1382668820_00818.jpg

A motorokat illetően nem véletlen a többes szám, ugyanis a rekordtartó bányadömpert már nem egy, hanem két motor hajtja. A 16 hengeres, 65 literes, négyütemű, nyolc turbófeltöltős MTU-dízelek összteljesítménye nem kevesebb mint 4600 lóerő (nyomatékuk egyenként 9300 Nm, 1500-as fordulaton), amely jóval több az előző csúcstartó Caterpillar 797F értékénél. A BelAZ-zal visszatérünk az elektromos meghajtású dömperekhez, azonban e tekintetben a 75710 mégis egyedülálló: a motorok a Siemens gyártmányú elektromos rendszeren és a kerékagyakban elhelyezett 29-es lassító áttételű tengelyhajtóműveken mind a négy kereket meghajtják. A négy váltakozó áramú aszinkron vontatómotor összesen 2400 kW-ot ad le (3300 LE), a többi teljesítményt a segédüzemek viszik el. Mindkét motor külön üzemanyagtartályból kapja a gázolajat (egyenként 2800 literesek). A BelAZ fajlagos fogyasztása 198 gramm gázolaj kilowattóránként (ez átszámítva 44 %-os hatásfokot jelent; sajnos nem találtam meg a többi bányadömper párhuzamos adatát, a kamionoknál találkoztam 220-250-es, azaz valamivel gyengébb értékekkel, de így ránézésre kedvezőnek tűnik).

Belaz_75710_12.jpgA BelAZ 75710 jellegrajza. Az első tengely előtti túlnyúlás alá egy S-Merci simán be tud parkolni  hosszában (Forrás: http://noticias.coches.com/wp-content/uploads/2013/10/Belaz_75710_12.jpg)

A BelAZ egyedülálló abból a szempontból is, hogy mindkét tengelye kormányozható, ennek köszönhetően igen kis helyen, mindössze 19,5 méteres sugarú körön meg tud fordulni (már-már felesleges hozzátenni, hogy ez a fordulókör csak a méreteihez képest kicsi :) ). A bányadömper ezen felül az első jármű, amely nemcsak teljesítményében és teherbírásában, hanem méreteit tekintve is legyőzte a Terex Titant. A BelAZ hossza közel 21 méter, szélessége pedig egy arasz híján 10 méter (tehát a dömper egy 210 négyzetméteres parkolóhelyre épphogy be tud állni). A kerekek a „szokásos” 63 collos felnikre felszerelt 59/80R63-as darabok, az egy keréken feszülő két abroncs együtt 3,2 méter széles, azaz egy keresztben álló kispolszkit a szó szoros értelmében palacsintává tudnak lapítani (az abroncsok össztömege több mint 42 tonna)!

img_1499917_58550058_2.jpgÉs ez csak 5 abroncs :) (Forrás: http://img5.blogs.yahoo.co.jp/ybi/1/02/56/taiyuusa/folder/1499917/img_1499917_58550058_2?1254213496)

A BelAZ természetesen a legmodernebb berendezéssel van felszerelve, a kétszemélyes, légrugós felfüggesztésű légkondicionált fülke úgy van megtervezve, hogy a beszűrődő zaj semmiképp ne haladja meg a 80 decibelt. A jármű tűzoltó-berendezéssel és motor-előmelegítővel is el van látva (azért egy ekkora motor nem melegszik be fél perc alatt :) ), a keréknyomást számítógépek figyelik, és persze vannak holttér-figyelő kamerák is, hiszen egy ekkora autó holttereiben nem egy ember vagy egy autó, hanem egy fél háztömb is el tud bújni.

A BelAZ-ban megtalálható egy olyan riasztó is, amely a nagyfeszültségű vezetékek közelségére figyelmeztet, ugyanis a billentéskor közel 20 méter magas jármű (pláne akkor, ha közben még mozog is) simán összeszedheti akár a magasan kifeszített 132 kV-os vezetékeket is, ami gyakori és veszélyes probléma a dömpereknél (nyáron az e.on-nál dolgoztam, volt egy-két ilyen eset).

Ha pedig már indirekt módon szóba került a tömeg; a BelAZ üresen 360 tonnát nyom, kb. annyit, mint a 2-3 kategóriával kisebb – még mindig hatalmas – bányadömperek megrakva. Az óriási méretű, lapos platóra 160 m3 anyagot lehet tenni lesimítva, 270 m3-t „felpúpozva”. A BelAZ teherbírása a már említett 450 tonna, azaz a gép teljesen megrakva 810 tonnát nyom!

6-1024x768.jpg

Jó, én tudom, hogy repkednek itt a tonnák százai, de összehasonlításképpen; a teljesen megpakolt BelAZ 75710 olyan nehéz, mint:

-          580 darab Opel Astra J 1.4

-          230 darab Hummer H2

-          20 telepakolt kamion

-          9 Combino villamos utasokkal tele

-          3 budapesti Alstom metrószerelvény utasokkal tele

-          2 Boeing 747-8 utasszállító repülőgép,

"persze fejenként" :). A BelAZ - társaihoz hasonlóan - szintén 64 km/h-val tud haladni, viszont teljes terhelés esetén, 10 %-nál nagyobb emelkedőkön 40-re csökken az elérhető sebesség. Ha nincs annyira megpakolva, a BelAZ csak az egyik motort járatva is képes közlekedni.

Belaz-75710.jpg

A BelAZ Trucks Americas 2013 októberében mutatta be a hatalmas gépet, az első darabok várhatóan még idén megérkeznek/megérkeztek a megrendelőhöz. A 75710-esekre elsőként a nyugat-szibériai Kuznyeck-medencében elhelyezkedő feketeszénbányák tartanak igényt (a szénbányák összterülete majdnem akkora, mint Magyarország – 70 ezer km2! Ennek fényében érthető, miért kellenek ekkora járművek).

images (6).jpgValahol itt fognak dolgozni az új BelAZ-ok (Kuznyeck-medence, Nyugat-Szibéria, Oroszország) (Forrás: englishrussia.com)

Ezek tehát a rekordtartó dömperek, valószínűleg az elkövetkező években nem is nagyon fog változni a lista (utánanéztem valamennyire, de nem találtam más gyártóktól bejelentéseket vagy terveket a BelAZ-hoz hasonló méretű, sem pedig nála nagyobb bányadömperekkel kapcsolatban). Ha valaki közületek esetleg látott, netán vezetett is egy ilyet (persze nemcsak az Ultra Class-ok játszanak, a kisebbek is), várom az élménybeszámolót! Hétvégén új cikkel jelentkezem, amelyben még nagyobb járművek kerülnek terítékre!
 
ipad-art-wide-565113823-420x0.jpg
 

Források:

Popular Mechanics 1976. október: http://books.google.hu/books?id=auMDAAAAMBAJ&pg=PA88&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

http://www.hemmings.com/hmn/stories/2012/05/01/hmn_feature26.html

http://galaktika.hu/wp-content/uploads/2013/09/caterp.jpg

http://www.cwmags.com/pe-1/basic/page18.php

http://www.belaztrucks.com/wp-content/uploads/2013/10/%D0%91%D0%95%D0%9B%D0%90%D0%97-75710_ENGLISH.pdf

http://www.motorship.com/news101/engines-and-propulsion/ready-for-the-next-emissions-stage

http://en.wikipedia.org/wiki/Terex

További képek forrása:

http://www.machinery.uk.com/interestingpics/titan.jpg

http://www.autogaleria.hu/autok/terex/titan/terex_titan_r4.jpg

http://assets.hemmings.com/story_image/367181-1000-0.jpg?rev=2

http://wordlesstech.com/wp-content/uploads/2013/01/Worlds-Biggest-Truck-3.jpg

http://galaktika.hu/wp-content/uploads/2013/09/caterp.jpg

http://autopro1.vcmedia.vn/tPrccccccccccccTQFD4hEqysB4PXe/Image/2013/092/Liebherr-T282-(5)-5a107.jpg

http://cfs13.blog.daum.net/image/35/blog/2008/08/15/10/00/48a4d4c1c2b4d

http://static4.wikia.nocookie.net/__cb20120318024322/tractors/images/5/53/LIEBHERR_T282B_6.jpg

http://ljplus.ru/img4/i/n/incopolis/Terex-MT6300-AC.jpg

http://assets.cougar.nineentertainment.com.au/imagegen/p/800/600/assets/traderspecs/2012/08/09/misc/12878.jpg

http://l2.yimg.com/bt/api/res/1.2/4Yj1yOQN9SQArTbFY7nw4A--/YXBwaWQ9eW5ld3M7cT04NTt3PTYzMA--/http://l.yimg.com/os/publish-images/news/2013-10-10/39e11f29-3245-4315-9d64-021c38d9c4d4_SWNS_MONSTER_DUMPER_01.jpg

http://welldonestuff.com/wp-content/uploads/2013/11/6-1024x768.jpg

http://motoroids.com/wp-content/uploads/2013/10/Belaz-75710.jpg

http://hybridtechcar.com/wp-content/uploads/2013/11/1382668820_00818.jpg

http://images.smh.com.au/2011/08/24/2579211/ipad-art-wide-565113823-420x0.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr35700584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tano 2013.12.21. 09:34:02

Köszi a cikket. Tartalmas lett ez is.
Azon gondolkodtam, hogy ezeknél a masináknál a nem teherviselő elemeknél miért nem használnak műanyagot/kevlárt? Gondolom tonnákat meg tudnának spórolni a súlyon. Vagy túlságosan megdobná az így sem kicsi költségeket?

Tano 2013.12.21. 09:53:13

A kevlár helyett a karbonra gondoltam.:)

walter sobchak 2013.12.21. 13:24:57

@zuzanda: De van 132 kV-os. Amit linkeltél, az az országos hálózat, ahol 220-400 kV-on szállítják az áramot, illetve ugye ott van Albertirsánál az ország egyetlen 750 kV-os távvezetéke (ezek rajta is vannak az általad linkelt térképen is). A fehérorosz linken is ezek az országos hálózatok szerepelnek.

Az e.on NAF-hálózata 132 kV-os, bár általában 120 kV-nak mondják megszokásból, mert amíg 380 V-osak voltak a KIF hálózatok, addig a NAF is 120 kV-os volt. Ahogy 400-ra emelték a KIF-et, a 20 és 10 kV-os középfeszültség 22-re, ill. 11-re, a 120 kV-os NAF pedig 132-re emelkedett. A 132 kV-os vezetéknek minimum 12 m-re kell lennie a talajtól (a legnagyobb melegben a legnagyobb belógásnál), úgyhogy egy bányadömper simán összepókhálózhatja.

De ha nekem nem hiszel, most hirtelen ezt találtam:

ehszer.blogspot.hu/2013/09/paks-132-kv-tavvezetek-kiterites.html

wikimapia.org/13668353/hu/Elm%C5%B1-Erzs%C3%A9betv%C3%A1ros-132-10-kV-al%C3%A1llom%C3%A1s

walter sobchak 2013.12.21. 13:34:49

@Tano: Nem éri meg szerintem, inkább az egyre erősebb acélokkal, és az egyre könnyebb és kisebb méretű, de nagyobb teljesítményű motorokkal növelik a hatékonyságot. Ahogy te is írtad, nem olyan nagyon fontos a tömegcsökkentés.

zsg? 2013.12.21. 15:07:24

Azt írod a Belaz-nál, hogy "nyomatékuk egyenként 9300 Nm, 1900-as fordulaton". Szerintem ez tévedés lesz, már az aprócska személyautó motorok is ekkora fordulaton adják le a legnagyobb nyomatékukat. Egy ekkora gigász motor nem létezik, hogy ennyit forogjon. Nem lehet, hogy csak 190-es fordulatról van szó?

csepke 2013.12.21. 15:11:38

én azt nem tudom elképzelni ezek hogy kerülnek oda ahol dolgoznak? Helyszínen szerelik össze, vagy végiggurul a maga kerekén?

Rocko- 2013.12.21. 15:36:46

kéne egy ilyen Terex Titan! :)))

érdekes, hogy she-nek mondja az első videoban.

"A GTA San Andreas-ban is van letölhető változata a járműnek"
na ezt lehet kipróbálom. :)

"Dodeka-turbo"
az beza!

"A Bucyrus 2010-ben, két évvel az MT6300AC bemutatása után 1,3 milliárd dollárért megvásárolta a Terex bányafelszerelésekkel foglalkozó részlegét, így a járművet Bucyrus MT6300AC néven forgalmazták tovább, változatlan formában. Tavalyelőtt pedig a Caterpillar vásárolta meg a Bucyrust, így a járművek Caterpillar név alatt futnak tovább."
szép.

"A BelAZ-ban megtalálható egy olyan riasztó is, amely a nagyfeszültségű vezetékek közelségére figyelmeztet, ugyanis a billentéskor közel 20 méter magas jármű (pláne akkor, ha közben még mozog is) simán összeszedheti akár a magasan kifeszített 132 kV-os vezetékeket is"
nem kell összeszedni, elég ha áthúz...

lesz írása bányamarkolókról is?

walter sobchak 2013.12.21. 16:00:40

@zsg?: Ott a források között, és abban igazad van, hogy nem 1900-on, hanem 1500-on adja le a legnagyobb nyomatékot, 1900-on a legnagyobb teljesítményt. Mindjárt ki is javítom :).

De nagyságrendileg nincs eltérés, 190-es percenkénti fordulat nagyon kevés, a hatalmas, kisebb háztömb méretű, kétütemű hajódízelek forognak annyit. Ha 190-es fordulatnál adná le a 14000 Nm-t, csak 378 LE lenne a teljesítménye (a nyomaték, a fordulatszám és a teljesítmény számíthatók egymásból, persze nem a maximális, csak az adott fordulatszámhoz tartozók, de így is tájékoztató jellegűek.)

@csepke:
A "kisebbeket" egyben, a nagyobbakat általában szétszerelve szállítják közúton (persze ha nem szükséges, nem szerelik szét). Az Ultra Classokat többnyire szétszerelve.

walter sobchak 2013.12.21. 16:07:29

@Rocko-: "nem kell összeszedni, elég ha áthúz..."

Nyáron az e.onnál volt egy-két ilyen eset, összeszedős is meg áthúzós is. Az egyiknél a négytengelyes MAN billencs egyik hátsó duplakerekét méterekre kilőtte :D. Általában az van, hogy leborítás után ugye időmegtakarítás miatt még felemelt platóval nekiindulnak, csak menet közben eresztik le, és ilyenkor néha összeszedi a vezetékeket. Bár a sima teherautók azért a 132 kV-t nem nagyon érik el, azok a 0,4-eseket és a 22-eseket szokták leszakítani :D. Szerencsére a mai kamionok állítólag már védve vannak az ilyen esetek ellen, ha a vezető a fülkében ül. Persze attól még a vezetéket leszakítja.

Markolókról nem, azok annyira nem érdekelnek, kiskoromban féltem tőlük, talán ez lehet az oka :D. Olvasói posztot viszont kiteszek simán. :)

tivA 2013.12.21. 16:14:08

Jo kis iras, koszonet erte! jol esik nemi konnyu tema a kave melle :P
Remelem lesz meg hasonlo!

walter sobchak 2013.12.21. 16:15:23

@walter sobchak: Na, nem a 14 ezret, hanem a 9300-at... így pedig 252 LE lenne. Valamiért a Cummins nyomatékával számoltam :).

walter sobchak 2013.12.21. 16:16:27

@tivA: Köszi! Lesz még, a karácsonyi szünetben több is.

Rocko- 2013.12.21. 16:43:22

@walter sobchak: "Az egyiknél a négytengelyes MAN billencs egyik hátsó duplakerekét méterekre kilőtte "
nem szívesen álltam volna ott.

van amúgy valami elektromos védelem az ilyen gépeknél? mondjuk egy ekkora dögnek megsütik az agymotorojait, se előre, se hátra, háááát, tuti nagy az öröm olyankor. csak a sofőrt védi vagy mást is?

"csak menet közben eresztik le"
érthető.

"és ilyenkor néha összeszedi a vezetékeket."
miért vannak ott a vezetékek?

"Markolókról nem, azok annyira nem érdekelnek, kiskoromban féltem tőlük, talán ez lehet az oka"
:D

GrenAbla 2013.12.21. 19:28:31

Na, így kell kinéznie egy írásnak! :) Részletes, források megjelölésével, érdekes témáról, jó stílusban. Grat!

Sörös Mérenc 2013.12.21. 20:43:43

Remek írás köszi. A nagyvasakat mindenki szereti. :-)

Jöhetne egy írás azokról is, amikkel akolják őket.

Egyébként a Michael Bay féle Trasformers filmben több ilyen nagygépnek álcázott robot is szerepel. Long Haul egy ilyen Caterpillar bányadömper (csak zöldben), Demolishor perdig egy Terex bányamarkoló.

Így:
www.tfw2005.com/boards/attachments/transformers-movie-discussion/27092961d1245184550-transformers-movie-1-2-cgi-renders-transformers-20080911-nizzit-long-haul-concept.jpg

maquettes.hautetfort.com/media/00/00/1347928075.jpeg

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.12.21. 20:59:38

remek írás :)
egy tipp a forrásmegjelöléshez: inkább az oldalt linkeld, ahol a kép van, mivel pl. a indafoto.hu/reka/image/20225757-2b8087c2/gyujtemeny/3423 linkről nem lehet megállapítani, hogy kié a kép, talán jobb lenne, ha az illető galériája vagy a fotó oldala lenne a forrás.

victor vacendak 2013.12.21. 21:54:19

kiskoromban egy akkori autó-motorból kivágott terex titan képet is feltettem a szobám falára...sokkal jobban megfogott, mint az akkori csúcs sportkocsik.
a dízel elektromos komatsu 930E-1-nek is rajta kéne lennie a listán, nem?

Bambano 2013.12.21. 21:57:43

nem emlegetted, hogy ezek között van drón is, ember nélkül üzemelő cucc.

Nick Leeson 2013.12.21. 21:58:38

Tényleg jó, tartalmas írás. Élvezettel olvastam!
Köszi!

teddybear01 2013.12.21. 22:06:52

Remek írás!
Én csak egy hibát találtam elsőre: Kuznyeck nem Nyugat-Szibériában van, hanem még Oroszország európai részén, a Volgától innen, egész pontosan a Penzai területen.
Viszont közel esik az Ural-Kaszpi-tenger vonalhoz, és a Népek Kapujához.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2013.12.21. 22:16:30

@Tano: Ekkora méretben a nem teherviselő acél elemek (bódé, ilyesmi) tulajdonképpen sztaniolpapír, vagyis nincs jelentősége.
Mondjuk azt hogy lényegesen kevesebb mint egy McLaren LP4 szénszálas cockpitjénél. :-)

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2013.12.21. 22:20:45

Azon gondolkoztam, hogy ezzel tulajdonképpen bárhol leparkolhatsz. Már a szélvédő büntetőcédulázása is necces, a kerékbilincs egy vicc kategória erre a kerékre, elvontatni pedig végképp lehetetlen... :-D

Mondjuk azért súlyadót nem biztos hogy szívesen fizetnék rá! :-/ Meg az is biztos a motorokat elnézve hogy kizárólag üzemben tartóival venném... :-D

boozoo 2013.12.21. 23:04:27

- Na elmegyek még a sarki közértbe...
- Késő, rajta állsz.

Jó nagy böhöncék, tetszett a cikk, köszi!

Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2013.12.22. 00:03:07

@Karmadealer: jaja, sőt oda is leparkolhatsz vele, ahol más éppen parkol...

Macska rúgja meg 2013.12.22. 00:14:12

Egysejtű vagyok a témához, de így is érdekesnek, jónak találtam a cikket.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2013.12.22. 00:33:17

@Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere: Rá merjek-e állni a Mozaik utcában a vizsgapadra? Vagy az egész vizsgaállomásból mozaik lenne?

hungarisztan 2013.12.22. 04:52:09

No mentem is a kedvencekbe a blogot!
Grat és kösz!

Pintér Miklós 2013.12.22. 05:12:53

@Rocko-:
"érdekes, hogy she-nek mondja az első videoban."

Ez az angol nyelv sajatossaga. Minden gepet nonemben emlegetnek. Sajat kocsijuk/motorjuk, tortenelmi hajok stb.
Ha nezel nehany auto/motor hirdetest pl. az Ebayen, rendszeresen irnak olyant hogy "She is in good overall condition" a verdarol. :)

en.wikipedia.org/wiki/Gender_in_English

hungarisztan 2013.12.22. 05:17:34

@Pintér Miklós: Ez a hajózásból jön, minden hajónak női neve van, a babonás tengerészek szerint ugyanis a férfinév balszerencsét hozott volna. A hajók orrán is női védőszentek vannak. Innen vette át a repülés és az autó- és gépipar is a nőként való emlegetést.

Rocko- 2013.12.22. 11:18:59

@Pintér Miklós: @hungarisztan: köszi! mindig tanul az ember valamit. :)
mondjuk lettek volan teóriám pro és kontra, de ez így biztosabb. :)

xxylon 2013.12.22. 12:31:08

@hungarisztan: ez persze nem igaz, US Navy tele van ferfi nevu hajokkal. Ami a lenyeg hogy noi NEME van, foleg azoknak a gepeknek amiknek "lelke van".

bolcs27uj 2013.12.22. 12:50:12

köszi a bejegyzést, öröm volt olvasni laikusként is!

walter sobchak 2013.12.22. 14:55:40

Azt a mindenit, jó sokan írtatok, köszönöm mindenkinek!

@Magyarország jobban teljesít: Naná, hogy szeretjük! :D Be akartam tenni azt a jelenetet a TF2-ből, amikor az a hatalmas robot kialakul (talán az egyetlen igazán fasza jelenet volt abban a filmben), de aztán inkább kihagytam. Long Haul nem az itt szereplő 797-es, hanem a valamivel kisebb 773-asból alakul át.

@victor vacendak: a Terex Titan-nal én az 1997-es Guiness könyvben találkoztam először, már akkor megfogott :). A 930E-nél a Komatsunak is van egy nagyobb változata, a 960E, ami 330 tonnát tud vinni, tehát nem olyan nagy, mint az itt szereplő gépek. 2008-ban mutatták be, nagyjából egyszerre a Caterpillar 797F-fel és a Bucyrus-szal, amik ugye 360 tonnát tudnak vinni. Egyébként a motorja kisebb változtatásokkal ugyanaz a 78 literes Cummins dízel 3500 lóerővel, mint ami a Liebherr-ben is dolgozik. Egyébként a 960E és a 930E "kis" testvéréről, a felsővezetékes segédhajtással is rendelhető 860E-ről olvashatsz a blogomon. :)

@Bambano: Igen, valóban vannak drón bányadömperek is, de azok Komatsu 930E típusúak (legalábbis én csak olyanról olvastam) valamivel kisebbek, mint az itt tárgyalt gépek.

@teddybear01: Köszi! A Kuznyecki-medencét a wikipediáról néztem, ott Nyugat-Szibéria van írva. Most utánanéztem, és elég sok helyen úgy hivatkozna rá, mint szibériai vidékre. Mondjuk a wikipedia tudjuk, mennyiszer téved :) hu.wikipedia.org/wiki/Kuznyecki-medence

@Karmadealer: :D Ezeket a gépeket egyébként szén-dioxid adóval sújtják, ez az egyik ok, amiért manapság igyekeznek egyre több helyen felsővezetékes segédhajtású dömperekkel kiváltani, mert azoknak valamivel kisebb a szén-dioxid kibocsátása (és persze kevesebbet is fogyasztanak).

"Már a szélvédő büntetőcédulázása is necces, a kerékbilincs egy vicc kategória erre a kerékre, elvontatni pedig végképp lehetetlen... :-D"

:D Ja, mondjuk ha azt nézzük, hogy egy ilyen gép elfoglal kb. 25 parkolóhelyet, azért a 25 x 2000 Ft-ért már lehet, hogy megérné a parkolóőrnek felmászni :D.

@hungarisztan: Köszi a bizalmat, lesznek még posztok ezekben a hetekben. :)

@Réka ‎: Már úgyis változtatni akartam a források jelölésén :)

gyújtómágnes 2013.12.22. 17:47:56

"A középen, vízipókszerűen elhelyezett 8 darab óriás fényvető"
Valójában azok a motor levegőszűrő betétei.
A videón kettő látszik belőle 0:20-nál, középen ott van a rögzítő szárnyas anya.

walter sobchak 2013.12.22. 20:17:41

@gyújtómágnes: És tényleg. Köszönöm, javítottam!

tobias2 2013.12.22. 22:28:05

Nem értem, mit kispályáznak ilyen matchboxokkal. Ha én bányatulajdonos lennék, kerekeket szerelnék a bányára, és oda gurítanám, ahová kérik. 150 kilós Széles-sávú nagyfrekvenciás egyenáramú ezotériás generátorokból megtáplálnám a kerékmotorokat Gábor Árammal, aztán hajde!

hungarisztan 2013.12.23. 09:23:04

@xxylon: A középkori és újkori hajózásban 99,999999999%-ban csak női nevű hajókat fogsz találni. A világ bármely hajós múzeumába elmész, csakis nőalakok lesznek a hajók orrán megszoborva.
A tengerészeknél kevesebb babonás népség akadt, márpedig a hajót nőnek kell hívni babona elég nemzetközi és eléggé évezredes.
De még ma is elég gyakori, hogy ez szempont. Például ha megnézed, a világ legnagyobb szállítmányozási társasága, a Maersk is csupa-csupa női nevet ad a hajóinak (már azoknak, amelyek nem valami földrajzi helyről vagy híres emberről kapják a nevüket) – és ezzel koránt sincs egyedül.

nyuszy 2013.12.23. 17:12:31

Huhh, két nap alatt sikerült végigolvasnom, de megérte.
Gratula, tartalmas és a helyhez mértem kellően alapos írás!

David Bowman 2013.12.25. 00:34:11

Miért a Belaz Americas mutatta be, ha Oroszországba veszik. Kiváncsi lennék, egyet is el tudnak-e adni belőle nyugatra?

gigabursch 2015.12.16. 13:31:30

Mennyibe kerül egy-egy gumigarnitúra egy ilyen gépre?

walter sobchak 2015.12.17. 19:25:02

@gigabursch: 50 ezer dollár körül/darab. Ami még érdekes, hogy csak az acélszálak a gumiban 900 kilót nyomnak kerekenként :).