Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

VTOL '60 - ami eddig kimaradt

2016.03.27. 23:47 Maga Lenin

 

Az előző három poszt során néhány érdekesebb fotót a terjedelem megzabolázása érdekében ki kellett hagyni, csakúgy, mint a számos forráslinket. Most ezek következnek.

 

Az 1. részhez

Kezdetnek a Heinkeltől egy VJ 101A6 szélcsatornamakett, amelyet nem kevesebb, mint 8400 euróért adtak el egy aukció során.

101a6.jpg

(forráslink)

http://www.diseno-art.com/encyclopedia/strange_vehicles/ewr_vj_101.html

Általános leírás a VJ 101C-ről, néhány fotóval.

http://www.tomtom-net.de/resources/vj101/vj101.htm

Néhány részletet tartalmazó, remek fotókat kínáló honlap, köztük a VJ 101C pilótafülkéjével (forráslink):

v101_f.JPG

és egy fékernyős leszállással (forráslink):

v101_16.jpg

 

http://ytune.pk/watch/ntZDAS4fCPA

Számos, rövid videófelvétel a VJ 101C földi teszteléséről és repüléseiről, többek közt a hannoveri légibemutatón (sajnos nem beágyazható videó).

 

http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/geschichte/flugzeuge/kampfflugzeug-ewr-vj-101/523608

Négy oldalon át, rövid leírást és kb. 4x15-20 fotót és rajzot tartalmazó, német honlap. Talán tényleg az összes, VJ 101C-vel kapcsolatos, átalakítást, elképzelést, módosítást bemutatják. A második oldalon színes fotók is vannak a megépült két gépről, így: az első gép balesetének eredménye (forráslink)

ewr_vj_101_x1_12_jpg_jpg_2333964.jpg

A második gép, amint épp utánégetőt kapcsolt (forráslink)

vj_101_x2_3_jpg_jpg_2333788.jpg

https://medium.com/war-is-boring/germanys-failed-attempts-to-build-a-cold-war-jump-jet-65902f95110#.ks27qff4q

Egy általánosabb leírás a német VTOL kísérleti gépekről.

http://www.fliegerweb.com/de/lexicon/Geschichte/Entwicklungsring+S%C3%BCd+V+J+101+C-600

Német oldal, pár konkrét, részletes műszaki adattal a szövegben. Eszerint csak 88 fokig volt emelhető a két hajtóműgondola (nem 90-ig).

http://p-d-m.livejournal.com/46478.html

A VJ 101D, E, és a Fiat G.95/6 típusokról rövid orosz fórumbejegyzés.

 

Amiket több részben is felhasználtam:

Az airwar.ru, egyébként (általában könyvekre) meghivatkozott, remek leírásait felhasználtam mind a VJ 101C-hez, mind a VAK 191B-hez.

Ugyanez igaz a Wikipedia összes érintett lapjára (típusok, hajtóművek, stb.).

Az eddigi posztok alapját egy prezentáció és egy hosszabb összeállítás adta, mindkettő amerikai forrású:

V/STOL Fighter Programs in Germany: 1956-1975 prezentáció, készítette: Mike Hirschberg, ANSER, Inc., elhangzott: 2000 International Powered Lift Conference, 2000. november 1.

German V/STOL Fighter Program: A Quest for Survivability in a Theater Nuclear Environment, írta: Albert C. Piccirillo, ANSER, Inc., kiadja: American Institute of Aeronautics and Astronautics (azaz: Német V/STOL vadászgép-program: A túlélés kihívásai egy hadszíntéri atomháború esetén)

http://www.airvectors.net/avdevtol.html

Más is gondolt arra, hogy a három német típust egy lapon lehet említeni.

http://kplanes.tumblr.com/post/109426069175/k-planes-episode-49-wacky-vtol

A kplanes oldalt a forrásgyűjtés alatt találtam, néhány elég unalmas, gyártók típusait felsoroló (de jó hosszú) poszton kívül ilyen gyöngyszemek is vannak rajta, mint a fent megadott bejegyzés. Ezt is több poszthoz használtam és használom még.

A neves Flight magazin régi számai beszkennelve, részletenként nagyjából letölthetők a https://www.flightglobal.com/pdfarchive kezdetű linkekről.

http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/nbmr-3.htm

Természetesen a globsec sem maradhat ki.

http://vertipedia.vtol.org/vstol/wheel.htm

A VTOL gépek egy ötletes elrendezésű listája.

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=2069.0;nowap

Fórum a Rolls Royce emelőhajtóművekről.

A fenti videón a beállított ponttól indítva látható a Harrier Pegasus hajtóművének működése, kísérletei.

 

A 2. részhez

A Bell D-188 rész forrásai:

http://www.aerospaceprojectsreview.com/ev2n4.htm

Néhány jó kép az oldal alja felé, például a D-188 hajító bombázás közben (forráslink):

d-188_hajito.jpg

vagy a gép lehetséges fegyverarzenálja (forráslink):

d-188_fegyverek.jpg

http://retromechanix.com/tag/xf-109/page/2/

http://retromechanix.com/tag/xf-109/

A retromechanix sokrészes összeállításának gyűjtőoldalai, amelyek általában elég rövid leírást adnak a bemutatott, korabeli anyagokból. Azok viszont nagyon érdekesek, jórészt végigkövetik a típus fejlődését. Számos brosúra a Bell által Navy részére készített, aktuális előrehaladást tartalmazó összefoglaló.

 

A VAK 191B forrásai:

http://www.harrier.org.uk/history/projects.htm

A P.1127/Kestrel/Harrier család tagjainak, tervezett változatainak hosszú listája, köztük a P.1170-nel természetesen.

http://hushkit.net/2012/07/27/sixties-superfighters-the-original-jsf-the-italian-vstol-g-95-resistenza/

A Fiat koncepcióit bemutató poszt.

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=851.0

http://www.aviacionargentina.net/foros/aviacion-militar-mundial.5/10182-programa-fiat-g-95-a.html

A Fiat koncepcióit bemutató fórumok.

http://warfiles.ru/show-105369-nemeckiy-eksperimentalnyy-istrebitel-bombardirovschik-vertikalnogo-vzleta-i-posadki-vfw-vak-191b.html

Egy orosz ismertető, az airwar.ru-n kívül.

http://alternathistory.com/fokke-vulf-chetvertogo-pokoleniya-istrebitel-bombardirovshchik-s-vertikalnym-vzletom-i-posadkoi-vak

És még egy orosz oldal.

http://modelist-konstruktor.com/aviacziya/i-vzlet-i-posadka-vertikalnye#top

És egy harmadik.

http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft31496.htm

A repülő próbapadok képei. A képen nem az SG 1262, hanem az olaszok által készített "típus". Ez egy póznán rögzítve tudott fel-le mozogni, tehát esély sem volt rá, hogy a gép bólintó vagy orsózó mozgása túllendüljön a veszélyesen (forráslink):

fiat_probapad.jpg

 

A 3. részhez

Az AVS forrásai:

http://www.hitechweb.genezis.eu/vtol4e.htm

Ez a link a VAK 191 programról és az AVS-ről szól röviden, számos képpel. Közülük az egyik, nem említett, de a VAK 191 programra szánt koncepció a Hamburger Flugzeugbau 530-as számú terve. A képen látható módon, az orrnál oldalra lenyitható csőlégcsavarok adnak tolóerőt, míg a főhajtóművek az egy mondatos leírás szerint elforgatható fúvócsővel rendelkeznek. A csőlégcsavarok meghajtási módját nem említik, de nyilván a főhajtóművek tengelyén át történik, így az elgondolás igen hasonló az F-35B-éhez. (forráslink)

hfb_530.jpg

(A jobb láthatóság érdekében egy kicsit más verziójú képet töltöttem fel.)

 

https://acesflyinghigh.wordpress.com/2015/06/24/a-brief-history-of-vstol-combat-aircraft-part-i-from-the-kestrel-to-the-sea-harrier/

Számos, más VTOL gépről is említést tesz a cikk.

http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/bild-der-woche/ewrrepublic-avs/619148

Pár részletesebb adat a német honlapon.

http://www.zeit.de/1974/19/das-zwanzig-milliarden-ding

Nem kapcsolódik közvetlenül, de a Tornado előzményeiről olvasható itt néhány szó, viszonylag hosszú felvezetéssel.

 

A VFA tenderhez:

Mivel itt csak rövidebb áttekintésre törekedtem, részletesebb forrásokat nem kerestem.

 

Aranysas, 2007. márciusi szám, Elfelejtett harci gépek I.

Számos adatot vettem át.

http://blog.usni.org/2009/06/11/flightdeck-friday-vstol-dreams

Az egyik fő angol forrás, ahol nagyon lesújtó véleménnyel vannak (korabeli nyilatkozatokra is alapozva) az egész VFA tenderről. Viszont tele a poszt képekkel!

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=15477.0

A secretprojects már szövegbe linkelt oldala (lásd a 3. részben), ami több, másik oldalra mutat a témával kapcsolatban.

Innen az AVS-en alapuló, Fairchild-Republic FR-150. A hasonlóság világos, mellesleg a gépnek több fegyverzete lehetett, mint a többi pályázónak, mivel a törzse alatt szabad a hely 4, félig süllyesztett Sparrow-nak is (forráslink):

fr_150.jpg

Vagy a Boeing ajánlata, ami mellékesen 2,8 Machra volt tervezve (Model 908-535) (forráslink):

boeing_proposal_for_sea_control_ship_fighter_competition.jpg

és amely amúgy a következő képen látható módon szállt volna le a Sea Control Shipre, majd a platform a fedélzettel egy síkba fordította volna a közben az orrát is felhajtó gépet (forráslink):

orr_le.jpg

(Ha a secretproject-es linkek nem működnek, akkor bejelentkezés szükséges...)

 

http://www.boxartden.com/gallery/index.php/Machat-article/Rockwell/Rockwell-XFV-12A/Rockwell_XFV-12-1-_cover-960

Egy korabeli összefoglaló a tengerészetnek az XFV-12-esről, ami nagyon jó, rajzolt képforrás.

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=23340.0

Az F401 hajtóműről; a tolóerőt utánégetővel itt 12,74 tonnában adják meg, miközben az XFV-12 STOL tömegét 11 tonnára becsülték.

http://www.boeing.com/news/frontiers/archive/2008/december/i_history.pdf

A Boeing újságjának archív rövid cikke az XFV-12-esről, sok használható részlettel.

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234958279-anigrand-rockwell-fv-12e-vtol-carrier-based-fighter/

A csodás XFV-12 makett.

http://arthurfiddler.blogspot.hu/2014/09/convair-model-200-supersonic-vtol-sea.html

Néhány szó és pár jobb kép a Convair Model 200-asról. Még normál, gőzkatapultos változatot is megálmodott a Convair, de ez nem volt több, mint álom (forráslink):

convair-200-2.jpg

Itt pedig az XFV-12 belső szerkezeti felépítése (forráslink):

rockwellxfv12athrustaug.jpg

 

 A következő részben: az NBMR-3 főszereplője, a Hawker P.1154, és társai.

A bejegyzés trackback címe:

http://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr568529552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2016.03.28. 11:10:25

Parádés gyűjtemény. Köszönöm szépen. Gyakorta fogok innen indulni. :-)

gigabursch 2016.03.28. 16:13:09

Köszönöm az egész sorozatot.

Akkor várjuk a 3 MACH elérését.

Maga Lenin 2016.03.28. 20:46:46

@rdos: Nagyon szívesen, örülök, ha hasznos!

@gigabursch: Nincs mit, a folytatás készül (lassan legalábbis...)

Maga Lenin 2016.06.09. 10:42:14

@rdos: Nekem az ilyenekkel mindig az a gondom, hogy "erőből" akarják megoldani a kérdést, nem valami "cseles" megoldással. Mert mindenféle kiegészítő légcsavart stb. fel lehet rakni, de ez mind külön súly, légellenállás, hibalehetőség, stb. Persze utólag igazolva vagyok a történtekkel, de talán nem véletlen, hogy a Harrier család lett sikeres, ami egy hajtóművet használt, de azt okosan.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2016.06.09. 12:41:31

@Maga Lenin: Igen, "cselezni" kell. Pl. alapból nem értem, hogy miért forgószárnyban gondolkodunk ha propis, ha gázturbinás meghajtásunk van, hiszen a légcsavar elméleti - maximális hatásfoka kicsivel hatvan százalék alatt van. Ha valahol pont a helyből felszálló repinél kellene az a hiányzó negyven százalék.

Maga Lenin 2016.06.10. 21:17:52

@rdos: Ez egy összetett kérdés. A sorozatból talán kiderült, hogy mennyi gond van a sugárhajtóművek égésgázaival az ilyen meghajtású VTOL gépeknél, meg hogy mekkora plusz rendszerigényt jelent a lebegés közbeni manőverezés/stabilizálás. Ez hiányzik a rotoros megoldásnál, nem kell, persze cserébe ott a bonyolult rotoragy (de már veszélyes szabad farokrotor se kell, van NOTAR vagy fenestron rotor). Az anyagtudomány fejlődése révén már nem gond nagyon megbízhatóra és jóra építeni ezt a részét egy helikopternek. Vagy, hogy mást ne mondjak, mindenki fél az igazán új fejlesztésektől, viszont a rotoros technológiát néhány cég nagyon behatóan ismeri már. (Itt akár némi párhuzam érezhető az elektromos és a benzines autók esetével, utóbbiba már 120 év erőforrásait ölték bele nagyon keményen.) Szóval bizony vannak érvek a már ismert dolgok mellett, akármilyen rosszak is összhatásfok szempontjából egy letisztult, új elgondoláshoz képest.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2016.06.12. 10:46:29

@Maga Lenin: Az é(r)vek meg a rutin. :-) Meg aztán legkésőbb a kerék feltalálása óta szeretjük ha forog. Gördülékenyen. :-)

Ettől még a jelentős tartalék a hatásfokban makacs tény. Nem kér az enni. :-) Unokáinknak is legyen fejleszteni valójuk. :-)