Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

Klubbelépő: 40 tonna - Óriáskamionok szerte a világban 1. rész

2013.09.14. 10:59 walter sobchak

600px-Lindsay_Transport_B-Double.jpg

Kivonat a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletből

Járműtípus

Össztömeg

két tengelyes jármű

18,00 tonna

két tengelyes, kizárólag belföldi forgalomban közlekedő jármű

20,00 tonna

három tengelyes gépjármű

25,00 tonna

három tengelyes, útkímélő tengelycsoporttal rendelkező gépjármű

26,00 tonna

három tengelyes pótkocsi, kivéve a mezőgazdasági pótkocsi

24,00 tonna

négy vagy több tengelyes jármű

30,00 tonna

négy vagy több tengelyes, két kormányzott tengellyel rendelkező, továbbá útkímélő tengelycsoporttal rendelkező jármű

32,00 tonna

három tengelyes járműszerelvény, csuklós jármű

28,00 tonna

négy tengelyes járműszerelvény: két tengelyes gépjármű + két tengelyes pótkocsi, vagy félpótkocsi

36,00 tonna

négy tengelyes járműszerelvény: két tengelyes, útkímélő tengelyű gépjármű + két tengelyes, legalább 1,8 m-es tengelytávolságú félpótkocsi

38,00 tonna

négy tengelyes csuklós jármű

36,00 tonna

öt-, vagy ennél több tengelyes járműszerelvény

40,00 tonna

öt-, vagy ennél több tengelyes csuklós jármű

40,00 tonna

"40 láb hosszú ISO konténer"-t szállító öt-, vagy ennél több tengelyes, félpótkocsis járműszerelvény

44,00 tonna

 

 Hosszúság

nyergesvontató + félpótkocsis járműszerelvény

 16,50 méter

gépkocsi vagy mezőgazdasági vontató vagy lassú jármű + 1 pótkocsis járműszerelvény

 18,75 méter

vontató vagy mezőgazdasági vontató + 2 pótkocsis járműszerelvény

 22,00 méter

tehergépkocsi + 2 pótkocsis járműszerelvény

 24,00 méter

 Csak hogy tudjuk, hol a helyünk :)

 A Volvo tavaly bemutatta az FH16-os nyerges- és hagyományos vontatójának legerősebb változatát, aminek teljesítménye 750 lóerő, maximális nyomatéka pedig 3550 Nm, ezzel a legnagyobb teljesítményű, sorozatgyártású közúti vontató, amely valaha készült a világon. Az új évtizedben több nagyobb gyártó – a Scania is – gyárt már hetessel kezdődő teljesítmény- és hármassal kezdődő nyomaték-adatokat felvonultató nyergest (600 lóerő felettit pedig gyakorlatilag az összes).

autowp.ru_volvo_fh16_750_8x4_13.jpg40 tonnát elhúz bárhonnan... de nem is arra készült :) (Forrás: http://www.autowp.ru)

Mivel az engedélyezett 40 tonnát már az ennél száz-kétszáz lóerővel gyengébb változatok is olyan könnyen vontatják el, mint ahogy Dwayne „The Rock” Johnson tesz arrébb egy műanyag széket, felmerül a kérdés, hogy milyen vontatmány az, amelynek az elhúzásához ilyen gépezet kell. Persze a válasz egyértelmű; jó nagy. Mai posztunk az olyan kamionoknak jár utána, amelyek túllépik – mit túllépik, reggelire megeszik – az idehaza engedélyezett 40 (vagy 44) tonnás megengedett össztömeget.

6517174435_5702884c18_b.jpg

Egy 60 tonnás pótkocsis (merev vontató + dolly + félpót) svéd EuroCombi szerelvény Scania vontatóval. Nem tudom, miért, de nekem igen tetszenek ezek a gépek, jobban, mint az amerikai és ausztrál óriások. Lehet, hogy azért, mert ilyen vontatókat idehaza is látni :) (Forrás: http://farm8.staticflickr.com)

A nagyobb megengedett hossz és tömeg már jóval tágabb teret enged a különböző pótkocsi-konfigurációknak, sőt más, idehaza nem is ismert vontató- és pótkocsi-típusok közlekedésére is lehetőség nyílik. Innen lesz érdekes a történet. Míg a nálunk megszokott kamionok lehetnek fél- vagy teljes pótkocsisak, addig ezeknél a hosszú szerelvényeknél a kettő összeházasítása is lehetséges. Így születnek olyan, magyar szemmel nézve igen furcsa, és persze baromi jól kinéző kamionok, amelyeknél például egy hagyományos félpótkocsis kamion mögé van kötve egy rövidebb sima (esetleg tandem) pótkocsi, vagy ennek az ellenkezője, amikor a „dobozos” vontató egy hozzákapcsolt „forgózsámoly”, ún. konverter dolly segítségével vontat egy félpótkocsit. Emellett természetesen találkozhatunk egyszerű, két teljes pótkocsiból álló szerelvényekkel is (ilyet ugye idehata is láthatunk, de nem kamionok, hanem traktorok mögött). Még tovább színesítik a felhozatalt az olyan speciális konstrukciók, mint pl. az ún. „dromedárok”, illetve a B-pótok (ismertetésüket lásd alább a kamionos tárgymutatóban).

Kamionos tárgymutató:

Az alábbiakban csak az idehaza ismeretlen, vagy kevéssé ismert vontató- és pótkocsi típusokat mutatom be, mert nyergesvontatóval, félpótkocsival úgyis mindenki találkozott már (ugye? :) ).

file0020.jpg„Dromedár”: Igen speciális vontató, amely rövid saját raktérrel, de emellett nyeregszerkezettel is rendelkezik. A dromedárok gyakran nem három-, hanem négytengelyesek, a nyeregszerkezet és a raktér három tengellyel van alátámasztva (néha ezek közül valamelyik felemelhető, ha a nincs olyan nagy terhelés). Vannak olyan példányaik is, amelyeknél ez a rövid rakfelület (ún. Dromedary Box) leszerelhető, cserélgethető a vontatmány típusának megfelelően. A dromedárok nem összetévesztendők az Amerikában és Ausztráliában szokványos, hatalmas hálófülkével rendelkező hagyományos nyergesvontatókkal. A baloldali képen egy igen ritka tartályos dromedár vontató látható. (Forrás: http://www.hankstruckpictures.com)

Tandem pótkocsi: speciális teljes pót, amelynek csak egy tengelycsoportja van, de mivel az a jármű közepén található, a normál pótkocsikhoz hasonlóan képes magában is megállni (a lakókocsik is tandem pótok). Jellemzően kicsi, de egymástól távolabb ülő kerekei vannak, sokszor iker- vagy „super single”, azaz extra széles szóló gumikkal. A leggyakoribbak a kéttengelyes változatok, de egészen gyakran találkozni egy- (mondem) és háromtengelyessel (tridem) is. Természetesen a mondemeket szintén le kell támasztani, ha lekapcsoljuk őket, de ettől még menet közben a saját súlyukat cipelik. Speciális változataiknál a kerékcsoportok a félpótkocsikhoz hasonlóan hátul helyezkednek el, de maga a pót ugyanúgy vonóháromszöggel csatlakozik a vontatóhoz (ez a mezőgazdaságban szokványos, itthon is látni ilyeneket). Utóbbiakat angolul „pig trailer”-nek hívják, mivel kicsi, egymáshoz közel álló kerekeik vannak, hasonlóan a disznó lábaihoz.

other__h_u0026_w_trailer_tridem_roof_jumbo_71_cbm_2003_1_lgw_1.jpg
Balra: Egy tridem pótkocsi "super single" abroncsokkal. Jobbra: Egy csillogó, háromtengelyes "pig trailer" követi szerelvényét Ausztráliában (Forrás: http://zizengineering.comhttp://www.primemovermag.com.au)

mega-wozek-mario-3257-dolly-tr,84ef59ff.jpgDolly: kerekes forgózsámoly, amely képes a különböző típusú vontatókat és vontatmányokat összekapcsolni. A dolly vonórúddal tud kapcsolódni a hagyományos vonókészülékhez, miközben rajta egy nyeregszerkezet található, amelyre a félpótkocsi tud csatlakozni. Így merev vontatóhoz és teljes pótkocsihoz is lehet félpótkocsit kötni. A dolly lehet egy-, kettő, három vagy ritkábban akár négytengelyes is. Külön rendszámmal, lámpákkal, fékekkel és forgalmi engedéllyel rendelkezik.

Henk Vlot Combi-B-train Europort July 2007 012.jpgHagyományos félpótkocsi dolly-val (Forrás: http://static.commercialmotor.com)

sm_c-dolly_super_singles.gifSpeciális változat az ún. C-dolly, amelynek csak a nyeregszerkezete képes külön elfordulni, maga a forgózsámoly nem. Ilyenkor a kerekei passzív kormányzással is el vannak látva (mint a csuklós Ikarusok hátsó tengelyei). A C-dolly két rúddal kapcsolódik az előző járműhöz, így azzal együtt kénytelen fordulni. Ezzel a megoldással ugyanakkora kamion sokkal nagyobb helyen tud csak megfordulni (sok országban tiltott is), emellett a gumikat is jobban nyírják, viszont jobb egyenesfutást eredményez, illetve a kevesebb csuklópont miatt kisebb annak a veszélye, hogy a járműszerelvény egy nagy fékezéstől vagy akár egy szimpla gázelvételtől összecsuklik. A harmadik altípusa a dollyknak a hattyúnyakas (gooseneck) dolly, amiket trélerekhez szoktak kapcsolni.

8231306796_739ff50dda_b.jpgEzen a - szerintem az 50-es vagy 60-as években készült - képen egy mozdonyszállító tréler hattyúnyakas dolly-val kapcsolódik a vontatójához. Mint látható, itt nem az adaptálás (közvetlenül is hozzákapcsolhatnák a pótkocsit), hanem a tengelyszám növelése, ezzel a tengelyterhelés csökkentése volt a cél. A gőzmozdony egyébként szintén érdekes példány, egy ún. nyereg-szertartályos darabról van szó, amelynél a víztartály a kazán felett "ül". (Forrás: http://www.flickr.com/photos/14024074@N05/8231306796/)

B-félpótkocsi: olyan speciális félpótkocsi, aminek a hosszánál rövidebb a felépítménye, mert a végén saját nyereggel rendelkezik, amivel „dolly” nélkül is képes más félpótkocsikkal összekapcsolódni több pótkocsis szerelvényeknél. Ha egy teljes pótkocsihoz C-dollyt kapcsolunk, B-félpótkocsi jön létre.

B_Double_Tuesday153-_Wallpaper.jpgEnnek a kamionnak az első pótkocsija egy B-félpót, aminek a nyeregszerkezetéhez egy másik félpótkocsi kapcsolódik. Ennek a szerelvénynek a neve B-dupla (a lap tetején lévő képen is ilyen kamion látható) (Forrás: http://1.bp.blogspot.com

Az összeállításban nem vettem figyelembe a „törvényen kívüli” túlméretes szállítmányokat, hiszen nyilván egy száztengelyes, négy sáv széles utánfutón cipelt atom-tengeralattjáró, vagy református templom győzne (tervezek abból is egy top 10-es listát). A továbbiakban tehát csak a különleges útvonalengedélyre nem kötelezett kamionokkal foglalkozunk, amelyekkel az adott országban elvileg bárhol összetalálkozhatunk.

A következő részben jön a lényeg; első körben az Európában és Amerikában közlekedő óriáskamionokkal foglalkozunk. Maradjanak velünk! :)

Kf20101006eurocombi560.jpg

Források:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Teheraut%C3%B3

További képek forrása:

http://upload.wikimedia.org

http://static.mascus.com

http://www.kamionhirek.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr785507231

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kamionos linkajánló 2014.10.12. 00:20:56

Bizonyára ti is úgy vagytok vele, ha valami újdonsággal találkoztok vagy valamilyen témakör elkezd benneteket érdekelni, akkor szeretnétek utánaolvasni, tájékozódni, információt gyűjteni és mindebből persze a lehető legtöbbet, a legjobb minőségben és...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2013.09.15. 20:28:14

"Mivel az engedélyezett 40 tonnát már az ennél száz-kétszáz lóerővel gyengébb változatok is olyan könnyen vontatják el, mint ahogy Dwayne „The Rock” Johnson tesz arrébb egy műanyag széket, felmerül a kérdés, hogy milyen vontatmány az, amelynek az elhúzásához ilyen gépezet kell. Persze a válasz egyértelmű; jó nagy."
és/vagy hosszú. :) lásd road trainek vagy a double towing téma.

"Külön rendszámmal, lámpákkal, fékekkel és forgalmi engedéllyel rendelkezik."
remélem azért zöldkártya nem kell rá. :D

"Az összeállításban nem vettem figyelembe a „törvényen kívüli” túlméretes szállítmányokat, hiszen nyilván egy száztengelyes, négy sáv széles utánfutón cipelt atom-tengeralattjáró, vagy református templom győzne (tervezek abból is egy top 10-es listát). "
várjuk, várjuk! :)

walter sobchak 2013.09.15. 20:31:50

@Rocko-:
"lásd road trainek vagy a double towing téma" - látom, :D most készül az iromány, holnap jön a második-, ha minden igaz, szerdán a harmadik rész :)

"remélem azért zöldkártya nem kell rá" - van, amelyikre kell, mert vannak hajtott dollyk is, lásd a későbbi fejezetekben

cummins signature600 2014.11.01. 16:41:33

sziasztok...ismét agymenésem van!!!a fenti fekete fh16-oshoz annyit,hogy valóban van más gyártónak is 600feletti motorja de az nem az útra adja le hanem a főtengelyvégén mérik.mire az útra jut szimpla difinél:12%körüli a veszteség.a scania,volvo motorja jóval erősebb mint ahogyan az adattábláján szerepel!és igen a nyomaték a lényeg nem a lóerő!sőt még fontosabb a nagy köbcenti.13 litertől felfelé!egy időben és néhány gyártónál pár éve egy nagyon buta divat indult el:a downsizeing alul méretezés-a korábbi 12 literről 9,5-10,5 literesre csökkentették a köbcentit.az a baj ha a köbcenti kicsi hiába a magas lóerő és nagy nyomaték....egyszerűen emelkedőn felfelé elfogy a motor!régebben jártam egy öreg iveco turbostarral/ausztrálban international turbostar 4470 volt a neve/.13,9.es sor 6-os 360 lóerős volt csak viszont sokkal lassabban fogyott el pl:a péceli emelkedőn felfelé,mint egy esetben egy mack e-tech 12 literes motorú 440-es magnum.szépen lassan megelőztem pedig jól megvolt rakva az iveco......a magnumnál biztosan jobban ami fűrész árúval volt megrakva.a turbót szerették ausztrálban is.a nyolcvanas években amikor több európai gyártó bevásárolt amerikában,az iveco megvette az ausztrál rábát az acco-t.innen az összefonódás.bár ausztrálban a 17,2literes v8-assal jobban kedvelték.420-480 lóerővel és zf16-os váltóval vagy 13 sebességes eatonfullerrel.amivel európában is árulták.ez a motor került az eurotech és az eurostarba is 514 lóerővel.

cummins signature600 2014.11.01. 16:49:58

a dromebox lényege az hogy így nagyobb tapadást lehet elérni a hajtott tengelyen,a nyergesvontatók-akár dupla akár szimpla difisek-achilles sarka a húzótengely tapadása.akár laza talajon,akár havon,jeges úton.kanadában kezdték használni őket először és általában nem túl nagy súlyú postai küldeményeket vittek benne.láttam már malajziában használt rönk szállítót így építve.iveco trakker négytengelyes dupladifis hátán volt két pár rakonca.meg rakva kb 5-7 tonna fával.nyeregszerkezettel vontatott egy 13,60-as pótot kb 30 tonna fával...