Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

Klubbelépő: 40 tonna - Óriáskamionok szerte a világban 2. rész

2013.09.16. 22:15 walter sobchak

Az előző részben megismerkedhettünk a különleges vontató- és pótkocsi-típusokkal, most pedig jöjjenek az igazi óriáskamionok országokra, kontinensekre lebontva. Előre jelzem, hogy az itt leírtak nem személyes tapasztalat, hanem internetes forrásgyűjtés (és néhány esetben hallomás :) ) nyomán születtek. Amennyiben valaki pontosabb adatokkal tud szolgálni, szívesen fogadom, ahogy az esetleges élménybeszámolókat is :).

Európa

Az EU-ban a maximális megengedett össztömeg a Magyarországon is ismert 40 tonna, illetve 44, ha a kamion ISO 40 láb (12,2 m) hosszú konténert szállít (a hossz viszont akkor is csak 16,5 méter lehet), viszont néhány országban 18,75 méteres szerelvények is megengedettek; ezeknél a háromtengelyes pótkocsi hosszabb (és sokszor magasabb is) az idehaza megszokottnál. Mivel ezek a vontatmányok nem férnek bele a Magyarországon hatályos méretekbe, idehaza nem találkozni velük.

fot_Semi_lona.jpgHosszított, 14,3 méteres ún. "mega-trailer" Észtországban (Forrás: http://www.jcarrion.es)

Alle_Varianten_LZV.jpgNéhány európai országban – Svédországban, Finnországban, Norvégiában, illetve Dánia, Hollandia és Németország kijelölt útjain – közlekedhetnek ennél még hosszabb, 25,25 méteres kamionok is, amelyek akár 60 tonnásak is lehetnek. A tapasztalatok szerint egy ilyen kamion csak mintegy 20 %-kal fogyaszt többet egy 40 tonnásnál, miközben ugye másfélszer annyi árut tud szállítani. Ez alacsonyabb (egységre vetített) fogyasztást és károsanyag-kibocsátást jelent, tehát környezetbarát módja a közúti fuvarozásnak. Ahhoz viszont, hogy ilyen nagy kamionok is közlekedhessenek, az utaknak is megfelelő állapotban kell lenniük. Nem véletlen, hogy csak a legfejlettebb európai államokban engedélyezett a közlekedésük, és ott sem akárhol (a baloldali képen láthatók a leggyakoribb változatok Forrás: http://upload.wikimedia.org/).

Scania_puoliperävaunu_ja_keskiakseliperävaunu_Rauma_Finland.jpg

Vontató + félpót + tandem összeállítású szerelvény Svédországban (Forrás: http://upload.wikimedia.org)

Az ilyen óriáskamionokkal leggyakrabban Svédországban és Finnországban találkozhatunk, ahol nagyok a távolságok (az országok É-D irányú, „kamionozható” kiterjedése 1800-2000 km) és ritkán lakottak a területek. Errefelé a legkedveltebb elrendezés a merev vontató + dolly + félpót, illetve a nyergesvontató + félpót + tandem. Svédországban egyébként 1967-ig (ekkor álltak át az évszázadok óta megszokott baloldali közlekedésről jobboldalira) nem volt megkötés a járműszerelvények hosszára.

2006_wallpaper.jpgEgy makulátlan két félpótkocsis szerelvény Finnországból. A második félpót dollyn nyugszik. Ez a kamion ugyan hosszabb 25 méternél, de néhány nagyobb hazai cég engedély nélkül is közlekedhet ekkora teherjárművekkel. (Forrás: http://www.commercialmotor.com)

Külön kategóriát képeznek a hatalmas farönk- és csőszállító kamionok, amelyeknél a pótkocsi-csontvázra emlékeztető vontatmányokra pakolt rakomány teherviselő elemként részt vesz önmaga szállításában (bár utóbbiak inkább Amerikára és Ausztráliára jellemzőek). Ezekre a kamionokra szintén 60 tonna össztömeg vonatkozik. Az alsó videón a szállítás minden fontos mozzanata megtekinthető, meg azért a 730 lovas Scania se néz ki rosszul :).

newonemorepile1.jpg

Svédországban a farönkszállítók jellemzően 3-4 tengelyes vontatóból és egy négytengelyes teljes pótkocsiból állnak, de sokféle változat létezik. A vontatón KCR-daru is található, sőt van, hogy a pótkocsi is rendelkezik ilyennel (Forrás: http://static.commercialmotor.com)

Norvégiában idéntől kísérleti jelleggel 76 tonnára emelték a több pótkocsis kamionok maximális megengedett össztömegét (emellett 20 centivel 4,4 méterre a magasságot, amivel további szállításkapacitás-növekedést lehet elérni). Svédországban továbbá néhány nagyobb hazai cég engedményeket kapott a hossz- és súlykorlátozásokból. A svéd Boliden AB bányavállalat a kijelölt útszakaszokon 80 tonnás ércszállító kamionokkal is közlekedhet, a Volvo kamiongyár pedig 32 méteres, két XXL (14,4 méteres) félpótkocsiból álló járműszerelvényeket is használ közutakon. A legnagyobb svéd bányavállalat (Northland Mining) tavaly óta 90 tonnás óriáskamionokkal is járhat egy 150 km-es szakaszon (csak ott) Észak-Svédországban. A hatalmas szerelvények egy 4 tengelyes (8x4-es hajtásképletű) saját rakfelületű vontatóból, illetve egy 6 tengelyes, 14 méteres teljes pótkocsiból állnak (a szakaszon emellett kísérleti célból elektromos, felsővezetékes troli-kamionok is járnak!). Egyeztetések folynak arról, hogy a jövőben a 90 tonnás határt 120 tonnáig tolják ki.

scania-r730_10843351.jpgA Northland Mining 90 tonnás kamionja. A közeljövőben a vontatókat az alsó képen látható elektromos hajtásúakra szeretnék lecserélni, amelyek egy 150 km-es szakaszon felsővezetékről üzemelnének, ahol pedig nem lehet villamosítani, akkumulátorokat használnának. (Forrás: http://www.im-mining.comhttp://newsroom.scania.com)

12274-002.jpg

Természetesen ezek a korlátozások csak a közutakra vonatkoznak, magánutakon ennél nagyobb kamionok is közlekedhetnek. Közlekednek is. A göteborgi kikötőben a konténereket nem kevesebb, mint 5 félpótkocsiból álló, 70 méteres, 27 tengelyes kamionok szállítják, amelyek ebben a formában a rendezőpályaudvarokat és a tolatómozdonyokat helyettesítik/egészítik ki. Így akár egyszerre 10 darab 20 lábas vagy 5 darab 40 lábas konténert is lehet mozgatni, és nem, vagy nem annyiszor kell vasútról közútra, közútról vasútra rakodni.

Jelenleg az Egyesült Királyságban is gondolkodnak a fentiekhez hasonló, 25 méteres kamionok közlekedésének engedélyezésén. Itt azonban csak az ún. „B-double” (B-dupla) járműszerelvények járhatnák az utakat, amelyeknél a nyergesvontató egy B-pótot-, illetve a hozzá kapcsolódó félpótkocsit vontathat. A két pótkocsis kamionok („Double Deck”) tömege szintén 60 tonna lehetne. Érdekesség, hogy Nagy-Britanniában hivatalosan nincs magasságkorlátozás a kamionokra, de az autópályákon épített felüljárók alatt jellemzően csak maximum 5 méter magas járművek férnek át.

Denby_Eco--link_(roadtrain)_at_Newark_2009_-_IMG_5718.jpgDenby Extra brit kísérleti kétpókocsis (B-dupla) kamion. (Forrás: http://images2.wikia.nocookie.net)

USA és Kanada:

stock-photo-long-logging-truck-111118196.jpg

A tengerentúli kamionokról az a hiedelem járja, hogy arányaiban annyival nagyobbak európai társaiknál, amennyivel az amerikai autók az ittenieknél. Ez a hiedelem azért nagyon érdekes, mert úgy nem igaz, hogy közben igaz. Hogy lehetséges?

fig2.gifA filmekben is gyakran látott 18 kerekűekre ez a hossz-korlátozás vonatkozik. Mint látható, csak a pótkocsi hosszát szabják meg (http://ops.fhwa.dot.gov)

Az USA-beli kamionméret-szabályozások eltérnek az európaiaktól. Amerikában ugyanis nem a teljes kamionra, hanem csak a pótkocsira vonatkoznak (nagyjából meg is egyeznek az EU-beliekkel). Persze emellett a teherjárművek össztömege ugyanúgy korlátozva van; az egypótos kamionok esetében 36,3 tonna (ez a tonnában kifejezve idétlen szám éppen 80 000 font). Ekkora lehet egy, az amerikai filmekben is gyakran látott „eighteen wheeler” (18-kerekű – háromtengelyes vontató a hátsó tengelyeken ikerkerekekkel, illetve egy kéttengelyes, szintén ikerszerelésű félpót. Szerintem mindenki látott már ilyet a TV-ben).

i019038.jpg"Bunkó vagy, Bugsy! Ez megér vagy 40 ezret!" :D (Forrás: http://www.imcdb.org)

Ez a szabályozást eredményezi az újságokban is sokszor mutogatott óriási, csőrös felépítésű, egy belvárosi minigarzon méreteit hozó, komfortfokozatát pedig bőven túlszárnyaló hálófülkével („sleeper”) felszerelt vontatók jelenlétét az utakon, amelyek ilyen formában nem „rabolnak” az engedélyezett hosszból, viszont az össztömegből igen. Egy átlagos amerikai kamion ezért kevesebb árut szállíthat, mint egy európai, tehát egyszerre nagyobb és kisebb is, mint az ideát szolgáló teherautók.

Rubber-Duck.jpgAkinek a fenti képen látható Mack vontató nem tűnik ismerősnek, az ezen a linken sürgősen pótolja ezt a lemaradást :) (Forrás: http://blog.nexttruckonline.com)

truck_fig2_words.gifUgyan a pontos szabályozások államonként eltérőek, az USA-ban lehetőség van az ún. LCV-k (Longer Combination Vehicles – kb. hosszú jármű) közlekedésére is, amelyek gyakorlatilag a Road Train-ek amerikai megfelelői. Ezek a gépek szintén lehetnek akár három pótkocsisak is, viszont a 80 000 fontos súlyt akkor sem léphetik át (engedély nélkül). Jellemző, hogy az ilyen kamionok üzemeltetői engedélyt is kérnek egyébként. A leggyakoribb óriás-teherjárművek a következők (az oldalsó képen láthatók):

Turnpike double (csúnyán fordítva „Fizetőút-dupla”, de várom az ennél jobb ötleteket): két XXL-es (14,6 méteres) félpótkocsi. Kanadában akár 16,2 méteres szuperhosszú félpótokból is összeállíthatók. Mindkét országban 67 tonnás lehet maximum egy ilyen, hosszuk pedig meghaladhatja a 40 métert is!

DSC_4336.jpg Turnpike double Észak-Dakotában (Forrás: http://i571.photobucket.com)

images (2).jpgRocky Mountain double („Sziklás-hegységi dupla”): egy óriás-félpóthoz (akár 16,2 méteres is lehet, jellemzően ércszállítókról van szó), egy kicsi, 8,7 méteres, 2- vagy 3 tengelyes teljes pótot kapcsolnak (beceneve „pup”, azaz kutyakölyök). Maximum 59 tonnát nyomhatnak ezek a kamionok. Kanadában valamivel kisebbek lehetnek csak a vontatmányok: az első maximum 15,3-, a hátsó (teljes) pót csak 7,3 méteres (balra fent látható egy ilyen).

Triple („Tripla”): csak kéttengelyes vonatók esetén engedélyezett konfiguráció, amikor a gépes egységhez három darab egytengelyes, 7,6 méteres kicsi félpótkocsit lehet kapcsolni. Az egyes félpótok egymáshoz persze dolly-val kapcsolódnak, amely itt szintén csak egytengelyes lehet. A „Triplák” szintén 59 tonnát nyomhatnak maximum, és ha a szerelvényből egy pótkocsit eltávolítunk, a két pótkocsis kamion már nem minősül LCV-nek.

roadway_white_trpls.jpgForrás: http://www.hankstruckpictures.com

Queen City triples: Csak Kanadában engedélyezett igen hosszú konfiguráció (a leghosszabb, ami Észak-Amerikában külön engedély nélkül közútra összeállítható). Egy óriás félpótkocsi mögé két kicsi (10 méteres) teljes pótkocsit lehet kapcsolni. Ezek a szerelvények Kanadában is csak egy szakaszon közlekedhetnek.

equipment_slider_2.jpgHárom pótkocsis Queen City Triple (Forrás: http://www.slh.ca)

Már-már felesleges hozzátenni, hogy ezeken kívül más típusok is előfordulnak, de persze jóval kisebb számban.

Hostess_05-01-08.jpg

Amerikai Dromedár (mint valami hülye film címe :) ) (Forrás: http://i100.photobucket.com)

Mivel az USA-ban és Kanadában a teherszállítás tetemes része vasúton zajlik, további szabálylazításon nem gondolkodnak a törvényhozók. Nagyobb probléma, hogy a forgalomban lévő amerikai vontatók nagy része még mindig igen sokat fogyaszt és környezetszennyező, ezért a mostani 5-6 mpg-s (39-47 l/100 km) átlagfogyasztást az évtized közepére szeretnék 7 mpg fölé (34 l/100 km alá) „szorítani” (mpg – miles per gallon, megmutatja, mekkora távot lehet megtenni 1 gallon, azaz 3,8 liter üzemanyaggal. Amerikában csak ez használatos, a km/l-t használó olaszokat leszámítva európai szemnek megtévesztő, mert minél nagyobb a szám, annál jobb az érték. Az általunk használt l/100 km-re közvetlenül nem váltható, függvénnyel számítható csak át). A legújabb pótkocsik ezért fogyasztáskímélő „super single” abroncsokkal és szinte földig érő szoknyázással kerülnek forgalomba, amiktől néhány éven belül 4-5 %-os fogyasztáscsökkenést várnak el a szakértők.

Mexikó

Mexikóban szintén közlekedhetnek több pótkocsis kamionok, leginkább a B-double és a Turnpike Double elrendezések terjedtek el. A szegény országokkal együtt járó probléma, hogy a vezetőket túlhajtják a munkaadóik, a kamionok túlterhelve, a szabályokat megszegve közlekednek, ebből néha igen nagy balesetek történnek. A kamionokat ebben az országban "Doble Semi-remolque"-nak (Dupla félpótkocsis kamion) nevezik, a vontatók természetesen a kontinensen szokásos csőrös amerikai (Peterbilt, Kenworth, Mack stb.) típusok közül kerülnek ki.

840841-doble-semi-remolque-de-camion.jpg

Dél-Amerika

FH12 - Brazil.jpg

Nekem is újdonság volt, de Dél-Amerikában legalább olyan nagy szerepet töltenek be a nagy kamionok, mint északabbra. Érdekes, hogy itt inkább az európai vontatókat részesítik előnyben, Brazíliában a legnagyobb, sokszor négy- vagy öt  (!!!) tengelyes Scaniák, Volvók, Mercedes Actrosok találnak gazdára. Az már felsorolt szerelvénytípusok nagy része szintén megtalálható itt, bár az általam megnézett képek alapján a négytengelyes teljes pótkocsikat kedvelik, mint az a baloldali képen is látható (ha valakinek van tapasztalata a brazíliai teherjárművekről, ossza meg velünk :) ).(Forrás: http://static.commercialmotor.com)

 

MB-brasil1.jpeg

Szép reklám, szép kamion :) Az elvileg csak 26 tonna terhelésre méretezett Mercedes Actros egy B-dupla szerelvénnyel húz el mellettünk. (ugye jól emlékszem, hogy a Merci-kódok így épülnek fel?? Első két szám - terhelés tonnában, második két szám - teljesítmény LE-ben, osztva tízzel) (Forrás: http://static.commercialmotor.com/)

Végezetül pedig az egyik legizgalmasabb Road Train-es filmjelenettel búcsúznék mára, ami a 2009-es Fast & Furious című filmből való (sajnos a teljes jelenetet nem találtam meg). Meg lehet kövezni, de nekem a maga egyszerűségében (a 2. és 3. rész kivételével) az egész sorozat úgy, ahogy van, nagyon tetszik, filmsznobok ide, autó- és Vin Diesel-utálók oda. A jelenetben egyébként egy igen furcsa, öt pótkocsis Road Train látható (1 félpót + 4 sima pót, ráadásul a Dominikai Köztársaságban, ahol, mint utánanéztem, nem közlekednek ekkora járművek) barátaink ezt készülnek kifosztani. Ugyan a jelenet pofátlanul lop saját magától (a sorozat első részében is van egy hasonló üldözés, csak az Nevadában játszódik), és a fizikának is mennek a felfelé bökő középső ujjak, viszont látványos, és benne van az egyik kedvenc amerikai kockaautóm, egy 1986-os Buick Regal, ráadásul a sorozatra amúgy nem mindig jellemző igen szép tuninggal (természetesen Vin Diesel vezeti). Jó éjszakát kívánok mindenkinek!

Sorozatunk következő részében a Road Train-ek igazi hazájába, Ausztráliába látogatunk, mindenkit várok vissza !:)

További képek forrása:

http://farm5.staticflickr.com/4029/4470272423_525898333c_z.jpg

http://image.shutterstock.com

http://farm3.staticflickr.com

http://www.mexicoxport.com

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr185510076

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kamionos linkajánló 2014.10.12. 00:20:56

Bizonyára ti is úgy vagytok vele, ha valami újdonsággal találkoztok vagy valamilyen témakör elkezd benneteket érdekelni, akkor szeretnétek utánaolvasni, tájékozódni, információt gyűjteni és mindebből persze a lehető legtöbbet, a legjobb minőségben és...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2013.09.17. 14:31:10

Turnpike double, Rocky Mountain double, Triple, Queen City triples: tisztára, mint valami gyorséttermi ajánlatok. :)

"egy Dupla Whoppert és Rocky Mountian Dobule-t kérnék!" :D

Rocko- 2013.09.18. 21:08:28

ezeknek amúgy csak az első tengelye kormányzott vagy van amelyiknél több is?

pl. a svéd mitől tartja olyan szépen az ívet?

walter sobchak 2013.09.18. 21:45:45

@Rocko-: Az ide kitett vontatóknak csak az első. Vannak ugye négy v. öttengelyesek is, amiknek az első kettő is lehet kormányzott, néha pedig az utolsó tengely passzív kormányzású. A teljes pótkocsik első tengely pedig a vonórúddal együtt fordul.

kenguru99 2013.11.18. 20:44:14

"Néhány európai országban – Svédországban, Finnországban, Norvégiában, illetve Dánia, Hollandia és Németország kijelölt útjain – közlekedhetnek ennél még hosszabb, 25,25 méteres kamionok is, amelyek akár 60 tonnásak is lehetnek."
2 éve a rendszeresen találkoztam a magyarországon, magyar rendszámos Daf eurocombi szerelvénnyel. Folyamatosan figyelmeztető - sárga - fény használatával közlekedtek. Kellett ezekhez útvonalengedély?
Íme egy rövid videó:
www.youtube.com/watch?v=wX1cU4XFur8

walter sobchak 2013.11.18. 23:34:05

@kenguru99: A törvények értelmében kell, akkor is, ha nincs 40 tonna (hiszen hosszabb 16,5 méternél). Egyébként kb. két-három éve találkoztam én is az M7-esen egy EuroCombival, de az nem az általad linkelt videón szereplő összeállítás, hanem egy hagyományos nyergesszerelvényhez csatolt tandem pótkocsis kamion volt (a fenti képen "A" típusú). Mikor előztem, elsőre fel se tűnt :). Az is figyelmeztető sárga villogóval közlekedett.

kecskebeka 2013.12.01. 18:55:44

@kenguru99: Úgy tudom hogy a lidl nek szállítanak kísérleti jelleggel az NKH engedélyezte. Kizárólag elöl hátul sárga villogóval

cummins signature600 2014.10.24. 18:39:22

magyarországon a nyergesek lehetnek 16,5 méteresek a pótosok 18,75!felűröl a 3.képen egy ausztrál két félpótos szerelvény van.egy fh16xxl-el húzza.ennek a fülkéje 23 centivel hosszabb mint a normál fh-s volvóé!a fekete csőrös egy mack r600 v8-as mack e9 es motorral.525 lóerővel.az amerikaiak milyen büszkék a kamionjaikra!feleslegesen dupla difisek,kicsi a raksúlyuk és az össztömegük.túl nagy motorokat használnak:15 liter körüliek cummins isx 15,cat c15-14,8 literes.aztán megchipelik+turbót szerelnek be!és 19-21 tonnával bohóckodnak!34-38 litert zabálnak!derékszögű gumi gyilkos tolatás a dilijük ha kell ha nem!ráadásul még tanítják is az áruházak mögötti sikátorokban lévő rakodó helyek miatt!évekkel ezelőtt dolgoztam egy kis 11705ccm-es sormotoros scaniával.egy difivel 3 tengelyes billenccsel.nem publikus de jelentős túlsúllyal közlekedett az autó üresen 90km/h rakottan 80km/h-val!milyen érdekes másfél milliónál még mindíg semmi baja nem volt és el járt 29-30 literrel!de nem 21 tonna rakománnyal!totális vicc!

cummins signature600 2014.11.09. 17:56:36

a svéd témához annyit,hogy hála az istennek nem kcr hanem loglift,jonsered márkájú a favorit svédben és ráadásul hűtött fűtött fülkékkel.egy nagy baj van velük.egy ilyen daru 8-16 millióba kerül!a pótkocsin lévő daru inkább a belga,holland nyergesekre jellemző és síneken fut a rakfelületen.a svédek azzal operálnak,hogy a daru letalpalható és le tud állni róla a kamion.ki megy az erdőbe megrakja a traktort aztán a pótkocsi összes rakoncáját előre tolja.csak a hátsó kettő marad szét nyitva.megrakja egy köteg fával és hátra tolja.és így tovább.ha végzett a rakodással és ugyanoda jön rakodni később is,akkor hátra tolatva megtöri a szerelvényt.lecsatolja a darut és így 2-2,5 tonnával többet tud elszállítani.az utolsó fuvarnál fent marad a daru..60 tonna össztömeggel,de a fel és lerakó közt 100km.es körzeten belül lehet 31 méteres és 90 tonnás.csak rönkszállításnál.drágább lenne az iparvágányokat arrébb telepíteni.voltam többször svédben néztem nagyokat micsoda bivaly erős scaniákkal,volvókkal jönnek mennek.bár reggel 6-tól délután 5 ig én is elbohóckodnék havi 2500-3000 euróért vagy annak megfelelő koronáért...

Gyuri Jr. 2014.11.22. 16:59:16

Először is jó: tetszett a cikk. Mindig is érdeklődtem az európai kamionozás iránt és bizonyos dolgokat sohasem értettem. Ennek fejében ez egy jó felvilágosító írás.
Masodszor pedig a kivetnivaló. A szerzőnek üzenném hogy az USA beli része a szövegnek javításra szorúl. Én 4+ évet húztam le kamionozással az USA-ban és az igaz hogy a 48 láb utánfutók voltak egykoron a legnagyobb megengedettek, de ez már régóta nem így van. 53 láb a standard max. Ezt elvileg egy időben csak a városokon kívűli fuvarozásban lehetett használni, de ez mára erodálódott és soha senki sem állított meg amikor 51 lab hosszú fagyasztott áruk szállításához használt utánfutóval jelentem meg Brooklyn-ban. Igen New York városáról van szó. 23 hónapig ugyanis oda vittem árut ABC-knek. Azt azomban el tudom mondani hogy hogy New York városának vannak olyan törvényei amik egyébiránt
korlátozzák a kamionok külömbőző aspektusait (elnézést a kevésbbé érthető szóhasználat miatt, kamionozni amerikában tanúltam meg...). Regényt lehetne írni New York+kamionokról...

"Cummins signature600": had tegyem hozzá hogy az elmúlt 8 évben hatalmas fejlődésen ment át a kamion motorgyártás/fejlesztés itt az USA-ban. a 2006-os évjáratú Freightliner amit vezettem még alig tudott 6mpg (miles per gallon) fölé emelkedni, a haverom 2012 International-ja 200 E mérföld után is simán hozza a 8+ -at! Mind a kettő nyergesvontató Sleeper... A double clutch-ot nem éltetem, megsínylette a hátam, bár igaz hogy egy idő után csak induláskor/tolatáskor kellett bajlódni vele, hisz a nem szinkronizált 10 sebességes Eaton Fuller sebváltót simán lehet váltani csak a kézi váltóval indulás után.

A helyzet az hogy az áruterítés nagyban eltér az európai modelltől és ez baj, de nem látom egyelőre hogy lenne igény ennek a megváltoztatására, így továbbra is maradnak a NYC-be tartó túlsúlyos kamionok hogy minél több áruval megpakolva érkezzenek, mert a hídpénz azért rettentően magas...

(Ha valakinek további kérdése van főleg NYC-re vonatkozóan -privátban is- szivesen válaszolok. Rengeteg képem és videóm is van...)