Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

GyártásTrend-cikk - A Forma-1-es motorok története

2015.07.10. 17:47 walter sobchak

Sziasztok!

Régen írtam már bejegyzést, mint azt látjátok, nemigen van mostanában időm blogolni, amit eléggé szégyellek, de sajnos ebben kérlelhetetlen vagyok; ha nem tudok jót írni, inkább neki se állok az írásnak. :S Viszont kárpótlásként ma jelent meg az új, kicsit hosszabb cikkem a GyártásTrendben, amely a Forma-1-es motorokkal foglalkozik. Én magam sosem voltam oda a versenyekért, kiskorom óta unalmasnak tartottam a futamokat. Talán az első komoly F1-élményem Senna halála volt, amire tisztán emlékszem, azelőtt abszolút nem is hallottam erről a versenyről. Akkor "ballagtam el" az óvodából :D. Az F1-motorok viszont mindig is nagyon érdekeltek, pláne azután, hogy a szülővárosom, Nagykanizsa egyik olyan régi típusú újságosbódéjánál (a földik kedvéért: a Múzeum tér sarkán levőnél, ami már jó ideje nem üzemel) kikönyörögtem magamnak egy F1-autóskártyát (akkor még/már 3500 köbcentis motorok voltak); emlékszem, ha köbcentit kérdeztük, mindig ilyen 1-2 volt a különbség :D.

Ízelítőül következzen három kép a három kedvenc F1-autómról, a gázturbinás Lotusról, a hatkerekű Tyrell-ről, na meg a híres-hírhedt Brabham "Fan Car"-ról. A hajtás után pedig a cikket is elérhetitek.

lotus.jpg

tyrrell-p34-ft.jpg

fan_car.jpg

A cikk pedig itt.

Illetve ha már az F1-nél tartunk, ajánlom figyelmetekbe a totalcar-os ommm írásait, amelyek fenti három autóról készültek, és amelyeknek a hatására én is komolyabban kezdtem foglalkozni az F1-autókkal.

Lotus 56B

Tyrell

"Fan Car"

Jó szórakozást az irományokhoz!

walter

Források:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_56

http://www.wired.com/2014/12/well-didnt-work-crazy-plan-bring-6-wheeled-cars-f1/ (ezt az írást is érdemes elolvasni)

https://en.wikipedia.org/wiki/Brabham_BT46

 

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr637616084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage 2015.07.10. 19:49:06

Walter, én legalább egy tízessel idősebbnek képzeltelek. :)

walter sobchak 2015.07.10. 21:15:20

@molnibalage: Tényleg? :D A múltkor valaki meg azt írta egy másik blogon, hogy fiatalabbnak gondolt. 27 vagyok :).

karlmann 2015.07.10. 23:41:00

Jó a cikk pár dolgot pontosítanék. Bár sokan sok helyen beszélnek az F1 korai korszakában turbómotorokról, de ez nem igaz. Akkor csak kompresszoros motorok voltak még, speciális kémiai üzemanyagokkal, benzin-benzol-etanol-tolul-éter keverékekel. A turbó ekkor még túl drága és főleg elképesztően megbízhatatlan volt. Az első két évben 1950-51-ben voltak csak feltöltött motorok, utána már betiltották, a Ferrari emiatt nyert először bajnokságot 52-53-ban szívómotorral az egy kétliteres sornégyes blokk volt. A másik, hogy a motorokon túl, az autók tömegét is korlátozták, ami szintén komoly visszatartó erőt jelentett akkoriban. A maximum súly 750kg volt, minimum súlyt nem írtak elő addig, amíg Chapman meg nem jelent az alig több mint 400g-os "babafűrdőkád" Lotussal.

walter sobchak 2015.07.11. 11:50:42

@karlmann: Köszi Karlmann a pontosításokat, igazából csak most esett le, hogy ott is turbót írtam, pedig valóban kompresszorok voltak.

mükkemakk 2015.07.18. 08:43:23

KÖSZ AZ ÖSSZEFOGLALÓT, én engednék minden innovatív technikai zsiványságot az f1 ben, egy -két pici megkötéssel, a jármű súlya minimum 600 kiló, és üzemanyaga 100 liter benzin.