Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

GyártásTrend-cikkek - A világ legmagasabb épületei & A vasúti rekordok története

2015.08.26. 10:00 walter sobchak

Sziasztok!

Az első cikkem, ami - talán itt a blogon először - nem mozgó technikai vívmányokkal foglalkozik. A járművek mellett a másik nagy érdeklődési köröm az óriásépületek (és hidak) témája, persze ezekben nem vagyok annyira otthon, ezért eddig nem nagyon erőltettem a dolgot. A változatosság kedvéért azonban most az utóbbiról mégis írtam. A téma apropója a szaúd-arábiai Dzsiddában épülő 1 km magas felhőkarcoló, a Kingdom Tower volt, ennek kapcsán szedtem össze a történelem során épült legmagasabb épületeket. A cikket a hajtás után érhetitek el, a végén egy kis galériát is találtok a jövőben megépíteni tervezett (ám nem biztos, hogy megvalósuló) 1000 méter feletti felhőkarcolókról.

kingdom.jpeg

Itt olvasható.

Mivel a felhőkarcolókhoz végképp csak laikusként közelítek, szívesen fogadok pontosításokat (kiegészítéseket is, de azokat most csak kommentben, nagy úr a karakterszám :D).

A vasúti sebességrekordok története

Na jó, azért túlzás, hogy a teljes története, de megpróbáltam a rendelkezésre álló keretbe minél több infót belesűríteni. Trevithicktől a Csúó Sinkanszenig :). Maglev vs. hagyományos vasút témában is várom a véleményeket, akár az eredeti cikk alatt, akár itt. 

Befejezésül két videó jöjjön, az egyik az idei áprilisi 603 km/h-s rekordól, amit maglev-szerelvény állított fel (603 km/h, jézusom... 1, 2, 3, 4, 5, 6, ennyi volt egy kilométer). Őszintén megmondom, nekem nem tűnik olyan elemi erejűnek...

... mint a 8 évvel ezelőtti TGV-rekordról készült felvétel, ami a mai napig az egyik kedvenc vonatos videóm. Ahogy a TGV azzal az iszonyatos sebességgel jön, mint az állat, szikrázik az áramszedő, porzik a pálya... átrohan a híd alatt, és már nincs is sehol (a vonatot egy sugárhajtású kisrepülőgéppel kellett követni, mert nincs a világon olyan helikopter vagy autó, ami akár csak ezt megközelítő sebességet tudna). Hát igen, ha 20 megawattnak nem egy kisvárost, hanem egyetlen vonatot kell ellátnia, ez történik. :D A "hány óra alatt jutna el Esztergomból a Nyugatiba"-típusú kérdéseket meg inkább hagyjuk... (akit az 500 km/h-s "cammogás" nem érdekel, 2:44-hez hajtson).

A magleves videón egyébként élek a gyanúperrel, hogy a külső felvételek nem a legnagyobb sebességnél készültek... ki lehetne deríteni, lemérnénk, mennyi idő alatt tűnik el az alagútban, és a szerelvény 153 méteres hosszának az ismeretében kiszámítható nagyjából a sebesség.

Szolgálati közlemény

Új szerkesztőtársamnak, Maga Lenin barátunknak köszönhetően igazán színvonalas és szakmai cikkekkel gazdagodott a Techstory. Ennek igen örülök, még jobban annak, hogy úgy látom, nektek is tetszenek az írások (a legutóbbi helikopteres iromány a legnépszerűbb cikk lett a blog történetében :D), és Leninnek is tetszik, hogy nektek tetszik :).

A közeljövőben én is aktivizálom magam, befejezem a lucaszék módjára készülgető Mauretaniát, és néhány rövidebb (persze Techstory-mércével :D) cikk is érkezik az elkövetkező hetekben. A GyártásTrendes cikkek pedig menetrendszerűen jönnek, havonta 1-2-3, péntekenként néha kattintsatok oda is, általában délután jelennek meg (reklámot hallottatok :D). Többen érdeklődtetek, miért nem írok, illetve miért csak a GyártásTrendre írok: megváltozott az életem, mióta két éve elkezdtem a blogot, akkor éppen nem volt munkám, és nagyrészt már meglévő írásokat közöltem le, most két munkahelyem (+ egy levelező suli) is van, ráadásul az írások hossza és részletessége is úgy megnőtt, hogy már nem lehet csak úgy egy délután összedobni egy-egy posztot.

De nem akarok nektek panaszkodni, tehát nemsokára jönnek az új írások tőlem is. :) Köszi, hogy a (statisztikai adatok alapján) még mindig olvassátok a blogot.

Üdv,
walter

Képforrás: http://www.wealthdaily.com/articles/tall-skyscrapers-equal-crashing-economy/6189

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr847652712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kopi3.14 2015.08.26. 13:01:40

A magasságirekorder épületek között megérte volna megemlíteni a kölni dómot, s annak hatszáz éves építési idejét: https://hu.wikipedia.org/wiki/Kölni_dóm

Kopi3.14 2015.08.26. 13:14:44

A kerekes vasúti járművek esetén egyébként kezd egy elméleti határ közelébe jutni a tempó. A kerekek által termelt felhajtóerő a sebesség növekedésével egyre nő, s ez valahol 6-700 km/h körül van elvileg.

Maga Lenin 2015.08.26. 14:50:13

@Kopi3.14: És nem lenne iszonyú menő egy "szárnyas vonat", ami ugyanúgy leszorító szárnyakat használ, mint mondjuk egy F1-es kocsi? Valami badass fantáziarajzot kéne erről csinálni/találni! :)

Kopi3.14 2015.08.26. 16:38:42

@Maga Lenin: Épp csak hely nem lenne neki az űrszelvényben.

walter sobchak 2015.08.26. 18:21:16

@Kopi3.14: hidd el, ha nincs karakterkorlátozás, a kölni dómról önmagában írtam volna ennyit, mint az egész cikk hossza. A "vágatlan" változatban említettem azt is, de mivel ez a cikk inkább a felhőkarcolókról szól, kicsit kivettem a történelmet bemutató részekből. Sőt, ott még a régi Szent Pál székesegyházról is több szó esett, meg eredetileg terveztem egy külön kisfejezetet a magyar rekorderekről... A New York-i felhőkarcoló-versenyről, egyéb érdekességekről is le kellett mondanom sajnos.

@Maga Lenin: Plusz bele kéne építeni egy mini atomreaktort a megnövekedett homlokfelület és légellenállás miatti teljesítményigények kiszolgálására :D. Látható, hogy a TGV is már egy kisebb hőerőművi-blokkot lekötne (persze igaz, hogy a valóságban 250 km/h-val lassabban mennek a TGV-k, de hosszabbak is). Mondjuk szárnyas vonat az volt (bár az már inkább repülőgéphez hasonlít), egy Ground Effect-vonat, ami egy neki kialakított betonvályúban közlekedett, persze csak prototípusként.

molnibalage 2015.08.27. 00:30:36

Nem hittem volna, hogy pont a Cheyenne írás ilyen népszerű lesz. Lehet, hogy a HTKA ajánlás miatt volt.

walter sobchak 2015.08.27. 07:11:58

@molnibalage: Csak néhány százan kattintottak ide onnan, egyszerűen jó időpontban került ki a címlapra, és sokáig kint volt (emellett index2-re és a főcímlapra is kikerült, ez is számít). Leninnel pont tegnap beszélgettünk, hogy igazából csak ez számít a kattintásszámnál, lehet bármilyen jó (vagy rossz) a bejegyzés :). Pl. az első rész meg nem került ki, pedig annak is ugyanaz a témája.

Burgermeister 2015.08.29. 06:25:30

Köszi a színvonalas írásokat, ezután a gyártástrend is bekerül az olvasni valók közzé.

gigabursch 2015.09.09. 11:47:33

@walter sobchak:
S a régi cikkek "felfedezési rátája" mennyire utókövetett általatok?
(Ilyen szempontból jó pl. a Ritkán Látható Történelem ajánló bannerje, ami random dobál föl régi írásokat is)

walter sobchak 2015.09.09. 12:06:20

@gigabursch: Lehet látni, melyikekre kattintottak az elmúlt hónapban, néha egy-egy cikk már évekkel a megjelenés után feltűnik egy fórumban vagy híroldalon, akkor szoktak néhány száz új katt lenni, illetve a legnépszerűbbek hónapokkal a megjelenés után is jól hoznak (értsd: pár száz kattintás/hét).

A legbüszkébb én azokra vagyok, amelyikek "utánégető nélkül" (értsd: címlap) is több ezres kattintásszámot hoznak. A kamionos sorozat ilyen szempontból kiemelkedő, egyik fejezet se került ki az indexre, de mindegyik jól áll :), illetve a Deltic és Tucker népszerű még ilyen szempontból. JTom-tól is nagyjából 500 katt jön hetente, az is nagyon jó.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.10.11. 12:03:01

@walter sobchak: A TGV-rekord kapcsán mondjuk tanulságos, hogy ahhoz a sebességhez ma még a pályát és a vonatot is eléggé fel kell készíteni. Kifejezetten érdekes például, hogy a felsővezeték feszítését növelni kellett, hogy ne legyen veszélyes a kilengés, amit az áramszedő okoz.