Az előző három poszt során néhány érdekesebb fotót a terjedelem megzabolázása érdekében ki kellett hagyni, csakúgy, mint a számos forráslinket. Most ezek következnek.
Az 1. részhez
Kezdetnek a Heinkeltől egy VJ 101A6 szélcsatornamakett, amelyet nem kevesebb, mint 8400 euróért adtak el egy aukció során.
http://www.diseno-art.com/encyclopedia/strange_vehicles/ewr_vj_101.html
Általános leírás a VJ 101C-ről, néhány fotóval.
http://www.tomtom-net.de/resources/vj101/vj101.htm
Néhány részletet tartalmazó, remek fotókat kínáló honlap, köztük a VJ 101C pilótafülkéjével (forráslink):
és egy fékernyős leszállással (forráslink):
http://ytune.pk/watch/ntZDAS4fCPA
Számos, rövid videófelvétel a VJ 101C földi teszteléséről és repüléseiről, többek közt a hannoveri légibemutatón (sajnos nem beágyazható videó).
http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/geschichte/flugzeuge/kampfflugzeug-ewr-vj-101/523608
Négy oldalon át, rövid leírást és kb. 4x15-20 fotót és rajzot tartalmazó, német honlap. Talán tényleg az összes, VJ 101C-vel kapcsolatos, átalakítást, elképzelést, módosítást bemutatják. A második oldalon színes fotók is vannak a megépült két gépről, így: az első gép balesetének eredménye (forráslink)
A második gép, amint épp utánégetőt kapcsolt (forráslink)
Egy általánosabb leírás a német VTOL kísérleti gépekről.
http://www.fliegerweb.com/de/lexicon/Geschichte/Entwicklungsring+S%C3%BCd+V+J+101+C-600
Német oldal, pár konkrét, részletes műszaki adattal a szövegben. Eszerint csak 88 fokig volt emelhető a két hajtóműgondola (nem 90-ig).
http://p-d-m.livejournal.com/46478.html
A VJ 101D, E, és a Fiat G.95/6 típusokról rövid orosz fórumbejegyzés.
Amiket több részben is felhasználtam:
Az airwar.ru, egyébként (általában könyvekre) meghivatkozott, remek leírásait felhasználtam mind a VJ 101C-hez, mind a VAK 191B-hez.
Ugyanez igaz a Wikipedia összes érintett lapjára (típusok, hajtóművek, stb.).
Az eddigi posztok alapját egy prezentáció és egy hosszabb összeállítás adta, mindkettő amerikai forrású:
V/STOL Fighter Programs in Germany: 1956-1975 prezentáció, készítette: Mike Hirschberg, ANSER, Inc., elhangzott: 2000 International Powered Lift Conference, 2000. november 1.
German V/STOL Fighter Program: A Quest for Survivability in a Theater Nuclear Environment, írta: Albert C. Piccirillo, ANSER, Inc., kiadja: American Institute of Aeronautics and Astronautics (azaz: Német V/STOL vadászgép-program: A túlélés kihívásai egy hadszíntéri atomháború esetén)
http://www.airvectors.net/avdevtol.html
Más is gondolt arra, hogy a három német típust egy lapon lehet említeni.
http://kplanes.tumblr.com/post/109426069175/k-planes-episode-49-wacky-vtol
A kplanes oldalt a forrásgyűjtés alatt találtam, néhány elég unalmas, gyártók típusait felsoroló (de jó hosszú) poszton kívül ilyen gyöngyszemek is vannak rajta, mint a fent megadott bejegyzés. Ezt is több poszthoz használtam és használom még.
A neves Flight magazin régi számai beszkennelve, részletenként nagyjából letölthetők a https://www.flightglobal.com/pdfarchive kezdetű linkekről.
http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/nbmr-3.htm
Természetesen a globsec sem maradhat ki.
http://vertipedia.vtol.org/vstol/wheel.htm
A VTOL gépek egy ötletes elrendezésű listája.
http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=2069.0;nowap
Fórum a Rolls Royce emelőhajtóművekről.
A fenti videón a beállított ponttól indítva látható a Harrier Pegasus hajtóművének működése, kísérletei.
A 2. részhez
A Bell D-188 rész forrásai:
http://www.aerospaceprojectsreview.com/ev2n4.htm
Néhány jó kép az oldal alja felé, például a D-188 hajító bombázás közben (forráslink):
vagy a gép lehetséges fegyverarzenálja (forráslink):
http://retromechanix.com/tag/xf-109/page/2/
http://retromechanix.com/tag/xf-109/
A retromechanix sokrészes összeállításának gyűjtőoldalai, amelyek általában elég rövid leírást adnak a bemutatott, korabeli anyagokból. Azok viszont nagyon érdekesek, jórészt végigkövetik a típus fejlődését. Számos brosúra a Bell által Navy részére készített, aktuális előrehaladást tartalmazó összefoglaló.
A VAK 191B forrásai:
http://www.harrier.org.uk/history/projects.htm
A P.1127/Kestrel/Harrier család tagjainak, tervezett változatainak hosszú listája, köztük a P.1170-nel természetesen.
A Fiat koncepcióit bemutató poszt.
http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=851.0
http://www.aviacionargentina.net/foros/aviacion-militar-mundial.5/10182-programa-fiat-g-95-a.html
A Fiat koncepcióit bemutató fórumok.
Egy orosz ismertető, az airwar.ru-n kívül.
És még egy orosz oldal.
http://modelist-konstruktor.com/aviacziya/i-vzlet-i-posadka-vertikalnye#top
És egy harmadik.
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft31496.htm
A repülő próbapadok képei. A képen nem az SG 1262, hanem az olaszok által készített "típus". Ez egy póznán rögzítve tudott fel-le mozogni, tehát esély sem volt rá, hogy a gép bólintó vagy orsózó mozgása túllendüljön a veszélyesen (forráslink):
A 3. részhez
Az AVS forrásai:
http://www.hitechweb.genezis.eu/vtol4e.htm
Ez a link a VAK 191 programról és az AVS-ről szól röviden, számos képpel. Közülük az egyik, nem említett, de a VAK 191 programra szánt koncepció a Hamburger Flugzeugbau 530-as számú terve. A képen látható módon, az orrnál oldalra lenyitható csőlégcsavarok adnak tolóerőt, míg a főhajtóművek az egy mondatos leírás szerint elforgatható fúvócsővel rendelkeznek. A csőlégcsavarok meghajtási módját nem említik, de nyilván a főhajtóművek tengelyén át történik, így az elgondolás igen hasonló az F-35B-éhez. (forráslink)
(A jobb láthatóság érdekében egy kicsit más verziójú képet töltöttem fel.)
Számos, más VTOL gépről is említést tesz a cikk.
http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/bild-der-woche/ewrrepublic-avs/619148
Pár részletesebb adat a német honlapon.
http://www.zeit.de/1974/19/das-zwanzig-milliarden-ding
Nem kapcsolódik közvetlenül, de a Tornado előzményeiről olvasható itt néhány szó, viszonylag hosszú felvezetéssel.
A VFA tenderhez:
Mivel itt csak rövidebb áttekintésre törekedtem, részletesebb forrásokat nem kerestem.
Aranysas, 2007. márciusi szám, Elfelejtett harci gépek I.
Számos adatot vettem át.
http://blog.usni.org/2009/06/11/flightdeck-friday-vstol-dreams
Az egyik fő angol forrás, ahol nagyon lesújtó véleménnyel vannak (korabeli nyilatkozatokra is alapozva) az egész VFA tenderről. Viszont tele a poszt képekkel!
http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=15477.0
A secretprojects már szövegbe linkelt oldala (lásd a 3. részben), ami több, másik oldalra mutat a témával kapcsolatban.
Innen az AVS-en alapuló, Fairchild-Republic FR-150. A hasonlóság világos, mellesleg a gépnek több fegyverzete lehetett, mint a többi pályázónak, mivel a törzse alatt szabad a hely 4, félig süllyesztett Sparrow-nak is (forráslink):
Vagy a Boeing ajánlata, ami mellékesen 2,8 Machra volt tervezve (Model 908-535) (forráslink):
és amely amúgy a következő képen látható módon szállt volna le a Sea Control Shipre, majd a platform a fedélzettel egy síkba fordította volna a közben az orrát is felhajtó gépet (forráslink):
(Ha a secretproject-es linkek nem működnek, akkor bejelentkezés szükséges...)
Egy korabeli összefoglaló a tengerészetnek az XFV-12-esről, ami nagyon jó, rajzolt képforrás.
http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=23340.0
Az F401 hajtóműről; a tolóerőt utánégetővel itt 12,74 tonnában adják meg, miközben az XFV-12 STOL tömegét 11 tonnára becsülték.
http://www.boeing.com/news/frontiers/archive/2008/december/i_history.pdf
A Boeing újságjának archív rövid cikke az XFV-12-esről, sok használható részlettel.
A csodás XFV-12 makett.
http://arthurfiddler.blogspot.hu/2014/09/convair-model-200-supersonic-vtol-sea.html
Néhány szó és pár jobb kép a Convair Model 200-asról. Még normál, gőzkatapultos változatot is megálmodott a Convair, de ez nem volt több, mint álom (forráslink):
Itt pedig az XFV-12 belső szerkezeti felépítése (forráslink):
A következő részben: az NBMR-3 főszereplője, a Hawker P.1154, és társai.