Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

VIXI - Megszűnt a 17-es villamos

2014.04.14. 13:01 walter sobchak

A furcsa cím megoldása itt. :) 

"Menetrenden kívüli" poszt következik (értitek). Ahogy azt elég sok helyen olvashattátok, akkor is, ha esetleg nem vagytok villamosbarátok, tegnap közlekedett utoljára Budapesten a 17-es villamos. Kimentem én is az utolsó üzemnapon utazni egyet rajta. Az az igazság, hogy a mindennapokban sosem használtam a járatot, egy évig laktam a Flórián tér közelében, de nekem inkább a HÉV, az 1-es villamos és a 86-os busz volt közelebb. A 17-est csak akkor használtam, ha éppen arra volt dolgom, két kezemen meg tudom számolni, hányszor utaztam vele. A lekanyarodó 6/206-os buszról nézegetve viszont sokszor elterveztem, hogy beülök abba a bárba, ami a villamos hurokvágányában épült meg. Akkor még megvolt a hurok. Az odautat összekötöttem a 2-es villamos új szakaszának megtekintésével; politika ide vagy oda, azért a régi Kossuth térhez képest nagyon jó lett, az, hogy a metróról feljövet nem kell átmenni az úton, nekem kimondottan pozitív, nem egyszer néztem végig a piros lámpánál állva, ahogy otthagy a villamos :), ami legidegesítőbb dolgok közé tartozik nekem a közlekedésben (közvetlenül az M7-esen a középső sávban 110-ezők mögött).

A villamos rövid története (Forrás: wikipedia)

A 17-es villamos 1958-ban indult meg a Déli pályaudvar és az Óbuda kocsiszín között. A '60-as évek elején a Szent János kórház és a Bécsi út között járt, 1961-ben viszont lerövidült a Margit híd és a Margit kórház közé. A 11-es villamos megszüntetésétől, 1981-től jár mai (tegnapi) útvonalán.

A 17-esen üzemideje nagy részében UV villamosok jártak, egészen 1996-ig. Az év áprilisában (majdnem pont 18 éve) megszüntették az Óbuda kocsiszínt, ezután a viszonylatot Ganz csuklósok vették át. 2008 óta pedig a felújított, modernizált változatuk, a KCSV szolgálta ki a vonalat, egészen tegnapig.

Ha minden igaz, jövő nyárig nem lehet villamossal közlekedni a Margit híd és az óbudai végállomás között. A tegnapi esemény azért is emlékezetes, mert úgy szűnik meg egy villamosjárat, hogy nem szűnik meg a villamosjárat. A felújítás befejeztével ugyanis a Batthyány térről meghosszabbított 19-es és 41-es, illetve a Török utcai vágányokon keresztül a Széll Kálmán térről a 61-esek fognak járni a vonalon. A 17-es jelzésű villamosjárat viszont nem lesz többé (kíváncsi vagyok, kiadják-e a számot egy buszjáratnak; a pótlóbuszok - mivel a viszonylatszám megszűnt - nem 17V, hanem sima 17-es számmal járnak). A 14-15 hónapnyi kimaradás után a felújított vágányokon - ha minden igaz - már az új CAF Urbos típusú, 34 méteres alacsonypadlós villamosok fognak járni (nem tudom, hogy vegyesen a régiekkel, vagy csak ilyenek). Ha akkor még működik a blog, kimegyek az új villamos első üzemnapján is menni vele egy kört. Azért a hosszú 41-essel nem két perc lesz egy karika :). Sőt, olvastam elképzeléseket arról, hogy az 1-es villamost a jövőben (legkorábban 2016-ra ígérték kezdést, de hát...) egészen Ürömig hosszabbítanák meg, és ebben az esetben az új villamosok is addig közlekednének. De ez azért még nagyon odébb van, ha megvalósul egyáltalán.

Utoljára 17

Az utolsó nap - pláne egy vasárnapi üzemnapon este 11 óra körül - nem sok olyan utas használta a villamost, aki tényleg el is akart jutni valahova :) (tegnap már közlekedett a villamospótló busz is). Az utaslétszám nagy részét a villamosbarátok és fotósok tették ki. Én egyedül mentem, mert nem akadt olyan hülye, akit elrángathattam volna a szeles, hideg időben, vasárnap este 11 órakor villamosozni :D. A 22:50-kor induló járatot a 1330-as KCSV villamos végezte. Elcsattogtunk vele a Bécsi úti végállomásig, majd vissza. A visszaérkező villamosra már sokkal többen vártak, mert a visszainduló volt az utolsó járat. A Ganz a fotósok kedvéért elment egészen a megszüntetett hurokvágány legvégéig, az eleje lelógott a sínekről :). Egy röpke pillanatig azt hittem, hogy a már nem létező hurokvágányon akar tenni egy tiszteletkört. :D Csináltam pár fotót, aztán eljöttem. Ahogy a 6-osra vártam, még éppen láttam, ahogy az utolsó 17-es elhagyja a Margit híd, budai hídfő megállóhelyet, és eltűnik a Frankel Leó utcában. Pár perccel később a szembejövő másik járat - amely már nem érintette ezt az állomást - a Török utcán keresztül ráfordult a Margit körútra. Csak most olvastam az iho.hu-n, hogy az utolsó 17-es kocsi (szintén a 1330-as) a Mester utca felé ment vissza a Ferencváros kocsiszínbe. Én a közelben lakom, és ez az 1-es villamos felújítása óta így van, de kiment a fejemből, pedig megvártam volna. Amikor éjfél után nem sokkal hazaértem, a telefonomon a "Budapesti Menetrend" app már azt írta ki: "A járat ezen a napon nem közlekedik".

Persze minden megszüntetés szomorú, pláne egy villamosé, én mégsem érzem azt a "gyászt", mint amit mondjuk akkor éreztem, amikor 2006-ban az összes, a lakhelyem közelében fellelhető, megszüntetésre ítélt vasútvonalat bejártam.

Az eseményről csináltam képeket is. Nem valami jókat, mert éjszaka volt, csak a telóm volt nálam, és amúgy sem vagyok egy Kubinszky Mihály. :) De azért a jobbakat (kevésbé rosszakat) kiteszem :).

IMG_20140413_224734.jpgA fekete viszonylatjelzőt tudtommal a villamosbarátok kérésére tették ki, szép gesztus :) - Margit híd, budai hídfő, 2014. április 13. 22:45

IMG_20140413_230519.jpg

IMG_20140413_224924.jpg

IMG_20140413_225045.jpg

IMG_20140413_230336.jpg

IMG_20140413_230448.jpgBécsi út / Vörösvári út

IMG_20140413_232945.jpg

IMG_20140413_232851.jpgVégállomás, nem megy tovább (Margit híd, budai hídfő)

IMG_20140413_233132.jpgEzen a nagyon rossz képen lényegében a Margit híd, budai hídfő végállomás megszűnését láthatjátok. A 1330-as KCSV eltűnik a Frankel Leó utcában, az utolsó 17-es villamosjárat, amelyik Óbuda felé elindult. Sajnos gyorsan kellett előkapnom a telefont, ezért lett ilyen.

Forrás:

http://villamosok.hu/tipus/uv.html

http://hu.wikipedia.org/wiki/Ganz_UV

http://hu.wikipedia.org/wiki/17-es_villamos_(Budapest)

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr86028891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2014.04.14. 13:51:08

Egyszer egy osztálytársamat majdnem megverték egy 17-es villamoson...

rexter 2014.04.14. 17:49:31

legszarabb villamosjarat volt, ever. mellesleg meg kamu a cim mert nem szunik meg csak jobb es hosszabb lesz.
nagyon varom mar a fonodo villamoshalozatot, remelhetoleg mindenhol zsirjo sinekkel es szerelvenyekkel.

walter sobchak 2014.04.14. 17:58:34

@rexter: A 17-es villamos megszűnt, és pont. Ahogy bő tíz éve megszűnt a 13-as és a 63-as villamos, mert az Örsön összekötötték őket, és így jött létre a 3-as villamos. De attól még azok megszűntek.

gyenge 2014.04.14. 18:16:16

Viszlát Sárga Szöcske :/

Kheopsz · http://giza.eg 2014.04.14. 19:25:14

óóóó, de kár, hogy szerettem, évekig jártam vele... :)
Basszus... 33 vagyok, de ami 18éves koromig volt, az mind megszűnt: általános suli, középsuli, összes busz és villamosjárat.
Ez gáz... :)

smartdrive 2014.04.14. 20:59:22

milyen gyász lehetett 1873-ban, amikor Buda, Pest és Óbuda is megszűntek :(

Mérges 1234 2014.04.14. 21:30:01

Azon gondolkodom milyen ember az, aki ha hallja, hogy megszűnik egy villamos járat, kimegy és felül rá....

Gyász, nagyon az....

Csajod nincs.

Máskülönben szeretem ezt a blogot.

f.domino1 2014.04.14. 22:30:15

@Mérges 1234: Bár ezt az eseményt pont kihagytam, de azért én is részt vettem már pár ilyen megmozduláson. (Villamosbuzi vagyok én is.) Szerintem ez tök normális. Én pl azt nem tudom megérteni, milyen ember lehet az, aki focimeccsre megy, sorozatokat néz, vagy bélyeget gyűjt. De hát nem vagyunk egyformák, és ettől szép az élet.

A szerző csaját viszont nagyon nem kéne idekeverni.

walter sobchak 2014.04.14. 22:52:28

@Mérges 1234:

"Azon gondolkodom milyen ember az, aki ha hallja, hogy megszűnik egy villamos járat, kimegy és felül rá."
Miért, milyen egy ilyen ember? :)

"Gyász, nagyon az...."
Pont azt írtam, hogy nem volt bennem gyász. És még mielőtt azt kérdeznéd, hogy egyáltalán hogy merül fel a gyász egy ilyen eseménnyel kapcsolatban: azért nem egy villamosbarát-fórumon "gyászolták" a vonalat a hardcore-fanok, vagy az idősebbek, akik megszokták, jobban mondva ezt a viszonylatot. Ezzel sincs szerintem gond, sokan nem szeretik a változást. Ha holnap a 4-6-ot átneveznék valami másik számra, de amúgy nem változna semmi, arra is jönne pár sornyi "gyász". Erre írtam, hogy bennem nincs ilyen.

"Csajod nincs." - A magánéletemhez semmi közöd, már bocsánat. Az elmúlt 7 hónapban olyan jól megvoltunk személyeskedés nélkül itt a blogon, ne kezdjük el, ha lehet.

"Máskülönben szeretem ezt a blogot." - Örülök neki. Akkor valószínűleg azt is észrevetted, hogy ezzel a poszttal az utazgatással együtt nem töltöttem tizedannyi időt sem, mint bármelyik másikkal. Úgyhogy amire a "csajod nincs"-csel utalsz, az akkor sem erre vonatkozna :D.

Sobo 2014.04.15. 05:48:24

Amelyiken ellenőr/ök van/nak az szűnjön is meg. Ha nem azért vannak h lehessen ingyen használni, ... nem tudom mire kell??!
Pénzért bárki vehet magának bringát, autót, helikoptert.

Rollende Landstrasse 2014.04.15. 10:40:30

Kedves Walter!

Szerintem most te is csodálkozol azon, hogy sikerült ilyen trollmágnest kiposztolni. :-(

walter sobchak 2014.04.15. 11:13:27

@Rollende Landstrasse: Hát ja, egy kicsit meglepett, pláne, hogy se aktuálpolitika, se vélemény, se tévedés nincs a posztban, meg ez alapvetően nem trollmágnes téma. Még ha az új CAF-okról írnék, akkor oké. És őszintén megmondom, sose gondoltam volna, hogy kikerül, ezekkel a béna telefonos képekkel. Inkább a törzsolvasóknak szántam, 10 perc alatt dobtam össze az írást, erre többen nézték meg, mint sok nagyposztomat. :D Ráadásul azt hittem, hogy hétfőn a net tele lesz 17-es villamosos beszámolókkal, profi képekkel és részletes járattörténettel, de aztán mégse :). Mindegy, alapvetően jól áll a blog troll-szempontból :).

Rebelde 2014.04.15. 11:38:19

Én sajnálom a 17-es harci szekeret, napi szintem mentem vele...

villamosozni jó, várom a szép újat :)

walter sobchak 2014.04.15. 11:59:18

@Rebelde: Én is várom, és nem baj, hogy a Nagyszombat utca előtti szakaszokat gatyába rázzák. Legalább egy Margit híd - Batthyány tér utazásra mindenképp időt szakítok :). Bár megmondom őszintén, én az 1-esre érkező nagy CAF-okat jobban várom. :)
süti beállítások módosítása