A furcsa cím megoldása itt. :)
"Menetrenden kívüli" poszt következik (értitek). Ahogy azt elég sok helyen olvashattátok, akkor is, ha esetleg nem vagytok villamosbarátok, tegnap közlekedett utoljára Budapesten a 17-es villamos. Kimentem én is az utolsó üzemnapon utazni egyet rajta. Az az igazság, hogy a mindennapokban sosem használtam a járatot, egy évig laktam a Flórián tér közelében, de nekem inkább a HÉV, az 1-es villamos és a 86-os busz volt közelebb. A 17-est csak akkor használtam, ha éppen arra volt dolgom, két kezemen meg tudom számolni, hányszor utaztam vele. A lekanyarodó 6/206-os buszról nézegetve viszont sokszor elterveztem, hogy beülök abba a bárba, ami a villamos hurokvágányában épült meg. Akkor még megvolt a hurok. Az odautat összekötöttem a 2-es villamos új szakaszának megtekintésével; politika ide vagy oda, azért a régi Kossuth térhez képest nagyon jó lett, az, hogy a metróról feljövet nem kell átmenni az úton, nekem kimondottan pozitív, nem egyszer néztem végig a piros lámpánál állva, ahogy otthagy a villamos :), ami legidegesítőbb dolgok közé tartozik nekem a közlekedésben (közvetlenül az M7-esen a középső sávban 110-ezők mögött).
A villamos rövid története (Forrás: wikipedia)
A 17-es villamos 1958-ban indult meg a Déli pályaudvar és az Óbuda kocsiszín között. A '60-as évek elején a Szent János kórház és a Bécsi út között járt, 1961-ben viszont lerövidült a Margit híd és a Margit kórház közé. A 11-es villamos megszüntetésétől, 1981-től jár mai (tegnapi) útvonalán.
A 17-esen üzemideje nagy részében UV villamosok jártak, egészen 1996-ig. Az év áprilisában (majdnem pont 18 éve) megszüntették az Óbuda kocsiszínt, ezután a viszonylatot Ganz csuklósok vették át. 2008 óta pedig a felújított, modernizált változatuk, a KCSV szolgálta ki a vonalat, egészen tegnapig.
Ha minden igaz, jövő nyárig nem lehet villamossal közlekedni a Margit híd és az óbudai végállomás között. A tegnapi esemény azért is emlékezetes, mert úgy szűnik meg egy villamosjárat, hogy nem szűnik meg a villamosjárat. A felújítás befejeztével ugyanis a Batthyány térről meghosszabbított 19-es és 41-es, illetve a Török utcai vágányokon keresztül a Széll Kálmán térről a 61-esek fognak járni a vonalon. A 17-es jelzésű villamosjárat viszont nem lesz többé (kíváncsi vagyok, kiadják-e a számot egy buszjáratnak; a pótlóbuszok - mivel a viszonylatszám megszűnt - nem 17V, hanem sima 17-es számmal járnak). A 14-15 hónapnyi kimaradás után a felújított vágányokon - ha minden igaz - már az új CAF Urbos típusú, 34 méteres alacsonypadlós villamosok fognak járni (nem tudom, hogy vegyesen a régiekkel, vagy csak ilyenek). Ha akkor még működik a blog, kimegyek az új villamos első üzemnapján is menni vele egy kört. Azért a hosszú 41-essel nem két perc lesz egy karika :). Sőt, olvastam elképzeléseket arról, hogy az 1-es villamost a jövőben (legkorábban 2016-ra ígérték kezdést, de hát...) egészen Ürömig hosszabbítanák meg, és ebben az esetben az új villamosok is addig közlekednének. De ez azért még nagyon odébb van, ha megvalósul egyáltalán.
Utoljára 17
Az utolsó nap - pláne egy vasárnapi üzemnapon este 11 óra körül - nem sok olyan utas használta a villamost, aki tényleg el is akart jutni valahova :) (tegnap már közlekedett a villamospótló busz is). Az utaslétszám nagy részét a villamosbarátok és fotósok tették ki. Én egyedül mentem, mert nem akadt olyan hülye, akit elrángathattam volna a szeles, hideg időben, vasárnap este 11 órakor villamosozni :D. A 22:50-kor induló járatot a 1330-as KCSV villamos végezte. Elcsattogtunk vele a Bécsi úti végállomásig, majd vissza. A visszaérkező villamosra már sokkal többen vártak, mert a visszainduló volt az utolsó járat. A Ganz a fotósok kedvéért elment egészen a megszüntetett hurokvágány legvégéig, az eleje lelógott a sínekről :). Egy röpke pillanatig azt hittem, hogy a már nem létező hurokvágányon akar tenni egy tiszteletkört. :D Csináltam pár fotót, aztán eljöttem. Ahogy a 6-osra vártam, még éppen láttam, ahogy az utolsó 17-es elhagyja a Margit híd, budai hídfő megállóhelyet, és eltűnik a Frankel Leó utcában. Pár perccel később a szembejövő másik járat - amely már nem érintette ezt az állomást - a Török utcán keresztül ráfordult a Margit körútra. Csak most olvastam az iho.hu-n, hogy az utolsó 17-es kocsi (szintén a 1330-as) a Mester utca felé ment vissza a Ferencváros kocsiszínbe. Én a közelben lakom, és ez az 1-es villamos felújítása óta így van, de kiment a fejemből, pedig megvártam volna. Amikor éjfél után nem sokkal hazaértem, a telefonomon a "Budapesti Menetrend" app már azt írta ki: "A járat ezen a napon nem közlekedik".
Persze minden megszüntetés szomorú, pláne egy villamosé, én mégsem érzem azt a "gyászt", mint amit mondjuk akkor éreztem, amikor 2006-ban az összes, a lakhelyem közelében fellelhető, megszüntetésre ítélt vasútvonalat bejártam.
Az eseményről csináltam képeket is. Nem valami jókat, mert éjszaka volt, csak a telóm volt nálam, és amúgy sem vagyok egy Kubinszky Mihály. :) De azért a jobbakat (kevésbé rosszakat) kiteszem :).
A fekete viszonylatjelzőt tudtommal a villamosbarátok kérésére tették ki, szép gesztus :) - Margit híd, budai hídfő, 2014. április 13. 22:45
Bécsi út / Vörösvári út
Végállomás, nem megy tovább (Margit híd, budai hídfő)
Ezen a nagyon rossz képen lényegében a Margit híd, budai hídfő végállomás megszűnését láthatjátok. A 1330-as KCSV eltűnik a Frankel Leó utcában, az utolsó 17-es villamosjárat, amelyik Óbuda felé elindult. Sajnos gyorsan kellett előkapnom a telefont, ezért lett ilyen.
Forrás:
http://villamosok.hu/tipus/uv.html
http://hu.wikipedia.org/wiki/Ganz_UV
http://hu.wikipedia.org/wiki/17-es_villamos_(Budapest)