Sziasztok!
Az első cikkem, ami - talán itt a blogon először - nem mozgó technikai vívmányokkal foglalkozik. A járművek mellett a másik nagy érdeklődési köröm az óriásépületek (és hidak) témája, persze ezekben nem vagyok annyira otthon, ezért eddig nem nagyon erőltettem a dolgot. A változatosság kedvéért azonban most az utóbbiról mégis írtam. A téma apropója a szaúd-arábiai Dzsiddában épülő 1 km magas felhőkarcoló, a Kingdom Tower volt, ennek kapcsán szedtem össze a történelem során épült legmagasabb épületeket. A cikket a hajtás után érhetitek el, a végén egy kis galériát is találtok a jövőben megépíteni tervezett (ám nem biztos, hogy megvalósuló) 1000 méter feletti felhőkarcolókról.
Mivel a felhőkarcolókhoz végképp csak laikusként közelítek, szívesen fogadok pontosításokat (kiegészítéseket is, de azokat most csak kommentben, nagy úr a karakterszám :D).
A vasúti sebességrekordok története
Na jó, azért túlzás, hogy a teljes története, de megpróbáltam a rendelkezésre álló keretbe minél több infót belesűríteni. Trevithicktől a Csúó Sinkanszenig :). Maglev vs. hagyományos vasút témában is várom a véleményeket, akár az eredeti cikk alatt, akár itt.
Befejezésül két videó jöjjön, az egyik az idei áprilisi 603 km/h-s rekordól, amit maglev-szerelvény állított fel (603 km/h, jézusom... 1, 2, 3, 4, 5, 6, ennyi volt egy kilométer). Őszintén megmondom, nekem nem tűnik olyan elemi erejűnek...
... mint a 8 évvel ezelőtti TGV-rekordról készült felvétel, ami a mai napig az egyik kedvenc vonatos videóm. Ahogy a TGV azzal az iszonyatos sebességgel jön, mint az állat, szikrázik az áramszedő, porzik a pálya... átrohan a híd alatt, és már nincs is sehol (a vonatot egy sugárhajtású kisrepülőgéppel kellett követni, mert nincs a világon olyan helikopter vagy autó, ami akár csak ezt megközelítő sebességet tudna). Hát igen, ha 20 megawattnak nem egy kisvárost, hanem egyetlen vonatot kell ellátnia, ez történik. :D A "hány óra alatt jutna el Esztergomból a Nyugatiba"-típusú kérdéseket meg inkább hagyjuk... (akit az 500 km/h-s "cammogás" nem érdekel, 2:44-hez hajtson).
A magleves videón egyébként élek a gyanúperrel, hogy a külső felvételek nem a legnagyobb sebességnél készültek... ki lehetne deríteni, lemérnénk, mennyi idő alatt tűnik el az alagútban, és a szerelvény 153 méteres hosszának az ismeretében kiszámítható nagyjából a sebesség.
Szolgálati közlemény
Új szerkesztőtársamnak, Maga Lenin barátunknak köszönhetően igazán színvonalas és szakmai cikkekkel gazdagodott a Techstory. Ennek igen örülök, még jobban annak, hogy úgy látom, nektek is tetszenek az írások (a legutóbbi helikopteres iromány a legnépszerűbb cikk lett a blog történetében :D), és Leninnek is tetszik, hogy nektek tetszik :).
A közeljövőben én is aktivizálom magam, befejezem a lucaszék módjára készülgető Mauretaniát, és néhány rövidebb (persze Techstory-mércével :D) cikk is érkezik az elkövetkező hetekben. A GyártásTrendes cikkek pedig menetrendszerűen jönnek, havonta 1-2-3, péntekenként néha kattintsatok oda is, általában délután jelennek meg (reklámot hallottatok :D). Többen érdeklődtetek, miért nem írok, illetve miért csak a GyártásTrendre írok: megváltozott az életem, mióta két éve elkezdtem a blogot, akkor éppen nem volt munkám, és nagyrészt már meglévő írásokat közöltem le, most két munkahelyem (+ egy levelező suli) is van, ráadásul az írások hossza és részletessége is úgy megnőtt, hogy már nem lehet csak úgy egy délután összedobni egy-egy posztot.
De nem akarok nektek panaszkodni, tehát nemsokára jönnek az új írások tőlem is. :) Köszi, hogy a (statisztikai adatok alapján) még mindig olvassátok a blogot.
Üdv,
walter
Képforrás: http://www.wealthdaily.com/articles/tall-skyscrapers-equal-crashing-economy/6189