Kivonat a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletből
Járműtípus |
Össztömeg |
két tengelyes jármű |
18,00 tonna |
két tengelyes, kizárólag belföldi forgalomban közlekedő jármű |
20,00 tonna |
három tengelyes gépjármű |
25,00 tonna |
három tengelyes, útkímélő tengelycsoporttal rendelkező gépjármű |
26,00 tonna |
három tengelyes pótkocsi, kivéve a mezőgazdasági pótkocsi |
24,00 tonna |
négy vagy több tengelyes jármű |
30,00 tonna |
négy vagy több tengelyes, két kormányzott tengellyel rendelkező, továbbá útkímélő tengelycsoporttal rendelkező jármű |
32,00 tonna |
három tengelyes járműszerelvény, csuklós jármű |
28,00 tonna |
négy tengelyes járműszerelvény: két tengelyes gépjármű + két tengelyes pótkocsi, vagy félpótkocsi |
36,00 tonna |
négy tengelyes járműszerelvény: két tengelyes, útkímélő tengelyű gépjármű + két tengelyes, legalább 1,8 m-es tengelytávolságú félpótkocsi |
38,00 tonna |
négy tengelyes csuklós jármű |
36,00 tonna |
öt-, vagy ennél több tengelyes járműszerelvény |
40,00 tonna |
öt-, vagy ennél több tengelyes csuklós jármű |
40,00 tonna |
"40 láb hosszú ISO konténer"-t szállító öt-, vagy ennél több tengelyes, félpótkocsis járműszerelvény |
44,00 tonna |
|
Hosszúság |
nyergesvontató + félpótkocsis járműszerelvény |
16,50 méter |
gépkocsi vagy mezőgazdasági vontató vagy lassú jármű + 1 pótkocsis járműszerelvény |
18,75 méter |
vontató vagy mezőgazdasági vontató + 2 pótkocsis járműszerelvény |
22,00 méter |
tehergépkocsi + 2 pótkocsis járműszerelvény |
24,00 méter |
Csak hogy tudjuk, hol a helyünk :)
A Volvo tavaly bemutatta az FH16-os nyerges- és hagyományos vontatójának legerősebb változatát, aminek teljesítménye 750 lóerő, maximális nyomatéka pedig 3550 Nm, ezzel a legnagyobb teljesítményű, sorozatgyártású közúti vontató, amely valaha készült a világon. Az új évtizedben több nagyobb gyártó – a Scania is – gyárt már hetessel kezdődő teljesítmény- és hármassal kezdődő nyomaték-adatokat felvonultató nyergest (600 lóerő felettit pedig gyakorlatilag az összes).
40 tonnát elhúz bárhonnan... de nem is arra készült :) (Forrás: http://www.autowp.ru)
Mivel az engedélyezett 40 tonnát már az ennél száz-kétszáz lóerővel gyengébb változatok is olyan könnyen vontatják el, mint ahogy Dwayne „The Rock” Johnson tesz arrébb egy műanyag széket, felmerül a kérdés, hogy milyen vontatmány az, amelynek az elhúzásához ilyen gépezet kell. Persze a válasz egyértelmű; jó nagy. Mai posztunk az olyan kamionoknak jár utána, amelyek túllépik – mit túllépik, reggelire megeszik – az idehaza engedélyezett 40 (vagy 44) tonnás megengedett össztömeget.
Egy 60 tonnás pótkocsis (merev vontató + dolly + félpót) svéd EuroCombi szerelvény Scania vontatóval. Nem tudom, miért, de nekem igen tetszenek ezek a gépek, jobban, mint az amerikai és ausztrál óriások. Lehet, hogy azért, mert ilyen vontatókat idehaza is látni :) (Forrás: http://farm8.staticflickr.com)
A nagyobb megengedett hossz és tömeg már jóval tágabb teret enged a különböző pótkocsi-konfigurációknak, sőt más, idehaza nem is ismert vontató- és pótkocsi-típusok közlekedésére is lehetőség nyílik. Innen lesz érdekes a történet. Míg a nálunk megszokott kamionok lehetnek fél- vagy teljes pótkocsisak, addig ezeknél a hosszú szerelvényeknél a kettő összeházasítása is lehetséges. Így születnek olyan, magyar szemmel nézve igen furcsa, és persze baromi jól kinéző kamionok, amelyeknél például egy hagyományos félpótkocsis kamion mögé van kötve egy rövidebb sima (esetleg tandem) pótkocsi, vagy ennek az ellenkezője, amikor a „dobozos” vontató egy hozzákapcsolt „forgózsámoly”, ún. konverter dolly segítségével vontat egy félpótkocsit. Emellett természetesen találkozhatunk egyszerű, két teljes pótkocsiból álló szerelvényekkel is (ilyet ugye idehata is láthatunk, de nem kamionok, hanem traktorok mögött). Még tovább színesítik a felhozatalt az olyan speciális konstrukciók, mint pl. az ún. „dromedárok”, illetve a B-pótok (ismertetésüket lásd alább a kamionos tárgymutatóban).
Kamionos tárgymutató:
Az alábbiakban csak az idehaza ismeretlen, vagy kevéssé ismert vontató- és pótkocsi típusokat mutatom be, mert nyergesvontatóval, félpótkocsival úgyis mindenki találkozott már (ugye? :) ).
„Dromedár”: Igen speciális vontató, amely rövid saját raktérrel, de emellett nyeregszerkezettel is rendelkezik. A dromedárok gyakran nem három-, hanem négytengelyesek, a nyeregszerkezet és a raktér három tengellyel van alátámasztva (néha ezek közül valamelyik felemelhető, ha a nincs olyan nagy terhelés). Vannak olyan példányaik is, amelyeknél ez a rövid rakfelület (ún. Dromedary Box) leszerelhető, cserélgethető a vontatmány típusának megfelelően. A dromedárok nem összetévesztendők az Amerikában és Ausztráliában szokványos, hatalmas hálófülkével rendelkező hagyományos nyergesvontatókkal. A baloldali képen egy igen ritka tartályos dromedár vontató látható. (Forrás: http://www.hankstruckpictures.com)
Tandem pótkocsi: speciális teljes pót, amelynek csak egy tengelycsoportja van, de mivel az a jármű közepén található, a normál pótkocsikhoz hasonlóan képes magában is megállni (a lakókocsik is tandem pótok). Jellemzően kicsi, de egymástól távolabb ülő kerekei vannak, sokszor iker- vagy „super single”, azaz extra széles szóló gumikkal. A leggyakoribbak a kéttengelyes változatok, de egészen gyakran találkozni egy- (mondem) és háromtengelyessel (tridem) is. Természetesen a mondemeket szintén le kell támasztani, ha lekapcsoljuk őket, de ettől még menet közben a saját súlyukat cipelik. Speciális változataiknál a kerékcsoportok a félpótkocsikhoz hasonlóan hátul helyezkednek el, de maga a pót ugyanúgy vonóháromszöggel csatlakozik a vontatóhoz (ez a mezőgazdaságban szokványos, itthon is látni ilyeneket). Utóbbiakat angolul „pig trailer”-nek hívják, mivel kicsi, egymáshoz közel álló kerekeik vannak, hasonlóan a disznó lábaihoz.
Balra: Egy tridem pótkocsi "super single" abroncsokkal. Jobbra: Egy csillogó, háromtengelyes "pig trailer" követi szerelvényét Ausztráliában (Forrás: http://zizengineering.com, http://www.primemovermag.com.au)
Dolly: kerekes forgózsámoly, amely képes a különböző típusú vontatókat és vontatmányokat összekapcsolni. A dolly vonórúddal tud kapcsolódni a hagyományos vonókészülékhez, miközben rajta egy nyeregszerkezet található, amelyre a félpótkocsi tud csatlakozni. Így merev vontatóhoz és teljes pótkocsihoz is lehet félpótkocsit kötni. A dolly lehet egy-, kettő, három vagy ritkábban akár négytengelyes is. Külön rendszámmal, lámpákkal, fékekkel és forgalmi engedéllyel rendelkezik.
Hagyományos félpótkocsi dolly-val (Forrás: http://static.commercialmotor.com)
Speciális változat az ún. C-dolly, amelynek csak a nyeregszerkezete képes külön elfordulni, maga a forgózsámoly nem. Ilyenkor a kerekei passzív kormányzással is el vannak látva (mint a csuklós Ikarusok hátsó tengelyei). A C-dolly két rúddal kapcsolódik az előző járműhöz, így azzal együtt kénytelen fordulni. Ezzel a megoldással ugyanakkora kamion sokkal nagyobb helyen tud csak megfordulni (sok országban tiltott is), emellett a gumikat is jobban nyírják, viszont jobb egyenesfutást eredményez, illetve a kevesebb csuklópont miatt kisebb annak a veszélye, hogy a járműszerelvény egy nagy fékezéstől vagy akár egy szimpla gázelvételtől összecsuklik. A harmadik altípusa a dollyknak a hattyúnyakas (gooseneck) dolly, amiket trélerekhez szoktak kapcsolni.
Ezen a - szerintem az 50-es vagy 60-as években készült - képen egy mozdonyszállító tréler hattyúnyakas dolly-val kapcsolódik a vontatójához. Mint látható, itt nem az adaptálás (közvetlenül is hozzákapcsolhatnák a pótkocsit), hanem a tengelyszám növelése, ezzel a tengelyterhelés csökkentése volt a cél. A gőzmozdony egyébként szintén érdekes példány, egy ún. nyereg-szertartályos darabról van szó, amelynél a víztartály a kazán felett "ül". (Forrás: http://www.flickr.com/photos/14024074@N05/8231306796/)
B-félpótkocsi: olyan speciális félpótkocsi, aminek a hosszánál rövidebb a felépítménye, mert a végén saját nyereggel rendelkezik, amivel „dolly” nélkül is képes más félpótkocsikkal összekapcsolódni több pótkocsis szerelvényeknél. Ha egy teljes pótkocsihoz C-dollyt kapcsolunk, B-félpótkocsi jön létre.
Ennek a kamionnak az első pótkocsija egy B-félpót, aminek a nyeregszerkezetéhez egy másik félpótkocsi kapcsolódik. Ennek a szerelvénynek a neve B-dupla (a lap tetején lévő képen is ilyen kamion látható) (Forrás: http://1.bp.blogspot.com)
Az összeállításban nem vettem figyelembe a „törvényen kívüli” túlméretes szállítmányokat, hiszen nyilván egy száztengelyes, négy sáv széles utánfutón cipelt atom-tengeralattjáró, vagy református templom győzne (tervezek abból is egy top 10-es listát). A továbbiakban tehát csak a különleges útvonalengedélyre nem kötelezett kamionokkal foglalkozunk, amelyekkel az adott országban elvileg bárhol összetalálkozhatunk.
A következő részben jön a lényeg; első körben az Európában és Amerikában közlekedő óriáskamionokkal foglalkozunk. Maradjanak velünk! :)
Források:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Teheraut%C3%B3
További képek forrása: