Sziasztok!
Megjelent az új GyártásTrend-cikk, amely egyrészt a jövő nyáron induló szárazföldisebességrekord-kísérlettel, másrészt pedig a rekordok történetével foglalkozik. Ajánlom figyelmetekre a cikk végén levő galériát, amelyben röviden bemutatásra kerülnek a (szerintem) legérdekesebb rekorddöntő autók. A cikk itt érhető el, ízelítőnek néhány kép. Ja igen, és holnap új cikk jön, ide, a blogra :).
Fent: Az 1933-ban elkészült Campbell-Railton Blue Bird, a szerintem legszebb rekordtartó. A képen az egyik kései változata látható, az áramvonalasabb orr-résszel, amellyel végül beállította a 485 km/h-s rekordot. Képzelhetitek, milyen lehetett ennyivel menni ezzel a 8,2 méteres, közel 5 tonnás autóval, amelyet egy Rolls-Royce R V12-es kompresszoros repülőgépmotor hajtott...
Lent: Sir Malcolm Campbell, háromszoros rekordtartó. Őszintén szólva sosem kedveltem a "régenmindenjobbvolt" meg az "ekkormégvoltakértékek" című unalmas és modoros sirámokat, de ez a kép... :D. Sir Campbell halált megvető bátorsággal néz vissza ránk, előtte a 4 méternyi motorháztető, és a 2300 lóerős Rolls-Royce V12-esből kiálló hat kipufogó. Szinte hihetetlen, hogy ezek valószínűtlenül keskeny kerekek az útra tudtak vinni ekkora teljesítményt. Utóbbi miatt a "Blue Bird"-nek egyébként nem volt hagyományos (súrlódó) tengelykapcsolója, körmös kuplunggal oldották meg az erőátvitelt. Malcolm fia, Donald is ismert rekorddöntő volt; mindkettejükre igaz, hogy nemcsak szárazföldön, hanem vízen is próbálkoztak; utóbbi később Donald életébe került. 1967-ben a Bluebird K7 nevű sugárhajtású csónakkal balesetezett egy sebességrekord-kísérlet során.
Fent: A korábbi változat, a Napier-Railton-Campbell Blue Bird, amely még egy "mindössze" 900, majd később kompresszorral 1450 lóerős W12-es Napier Lion-motort használt, és 406 km/h-ra volt képes (Campbellék egy sor "Bluebird" és "Blue Bird" néven futó autót, illetve hajót használtak).
Fent: Ismét Sir Campbell, az autó 1933-as változatával, lent pedig az 1935-ös végső variáns, az új karosszériával és hátul ikerkerekekkel.
Források:
http://airportjournals.com/theres-no-substitute-for-cubic-inches-a-short-history-of-aero-engine-race-cars/
http://en.wikipedia.org/wiki/Campbell-Napier-Railton_Blue_Bird
http://www.bluebird-electric.net/bluebird_history/campbell_railton_blue_bird_rolls_royce_land_speed_record_car.htm