Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

Az Iowa osztályú csatahajók, 7. rész

2015.06.02. 07:54 Maga Lenin

A sorozat egyelőre befejező részében a személyzetről és életkörülményeikről lesz szó, jó sok fotó segítségével, majd különböző szemszögű értékelésekre kerül sor, végül az osztály hajóinak film- és egyéb szerepeit mutatja be a bloggazda, walter által írt szakasz. A "félidőt" a források és ajánlók zárják.

missouri_nyito_1944.jpg

A Missouri próbafutásai során, 1944. augusztus elsején, a Chesapeake-öbölben

Élet a fedélzeten

Az Iowákon a személyzet eredetileg 1851 főre volt tervezve: 91 tiszt és 1760 tengerész alkotta. A hajókon már az építés utáni próbajáratok végeztével történt módosítások során megnövelték a légvédelmi fegyverek számát, majd a háború alatt is sor került növelésre. Az ágyúk kezeléséhez nagyszámú kiszolgáló személyzetre volt szükség. Az Iowán a 20 és 40 mm-es gépágyúállások száma (utóbbinál négyszeres a csőszám a négyes Bofors-állások miatt) a szolgálatba állításkor (’43. február) 15 és 60 volt, de már a próbajáratok után (azév júliusa) 19 és 52-re változott (pl. állások a hajók tatján és orrában, valamint a második torony tetején). A háború végén az Iowa még 8 ikercsövű 20 mm-es állást is hordozott egyes források szerint. A többi hajónál is hasonlóképpen alakult a légvédelmi fegyverek száma. Maga az Iowa indult harcba a legnagyobb létszámú legénységgel a négy testvérhajó közül, mivel a háború végére 151 tiszt és 2631 tengerész alkotta személyzetét.

orr_20mm.jpg

Az Iowa orrába telepített két, 20 mm-es Oerlikon gépágyú állása. Ha nem tüzeltek a kezelők, fantasztikus kilátás nyílhatott innen a 30 csomóval haladó hajóról. Persze csak ha rossz időben nem csaptak át rajtuk a hullámok (forrás)

full_stern.jpg

Szintén az Iowa, de ezúttal hátulról nézve. Ide már 40 mm-es Boforsokat raktak (forrás)

40mm_tisztitas.jpg

A 40 mm-es lövedékek tisztítása és zsírozása 1944 decemberében. A műveletre azért volt szükség, hogy minél simábban (elakadásmentesen) távozzanak a lövedékek fegyverek csövéből. A rengeteg lőszer a légvédelmi állásokat körülvevő burkolaton belül tárolt, készültségi mennyiség (forrás)

A nagy létszámú legénység számára a hosszú bevetések alatt megfelelő élelmezést kellett biztosítani, már csak azért is, mert a jó ételekkel etetett tengerészek sokkal jobb munkát tudnak végezni. Ezért a csatahajókon 76 tonna fagyasztott húst, 91 tonna friss gyümölcsöt és zöldséget tárolhattak a hűtőkamrákban, ezen felül 590 tonna szárazon tartott élelmiszer állt a konyha rendelkezésére.

A következő képek nagy része a Wisconsinon készült, néhány pedig a Missourin.

hutokamra.jpg

A hűtőkamrát tisztítják a tengerészek (forrás)

hagyma.jpg

Hatalmas mennyiségű hagyma „berakodása” (forrás)

szoda.jpg

Szódagép az étkezdében (forrás)

pitegyar.jpg

„Pitegyár” a konyhán (forrás)

 

Néhány további kép a hajókon való életről:

lovedekmozgatas.jpg

A főtüzérség lövedékeinek mozgatása. A kép 1953. április 9-én készült (forrás)

toltok.jpg

A kivetőtölteteket kézzel vitték a tengerészek. Egy töltet tömege meghaladta az 50 kg-ot (forrás)

idojarasi_ballon.jpg

Az 1980-as években időjárási ballont készítenek elő a felbocsátásra (forrás)

konyvtar.jpg

A navigációs szoba és a könyvtár a Missourin 1944-ben, a próbajáratok során. A könyvtár 2000 kötete a hajó lelkészének kezelésében állt (forrás)

gyengelkedo.jpg

A gyengélkedőn is csak a súlyosabb eseteknek jutott nem „emeletes” ágy (forrás)

koncert_44.jpg

Koncert a fedélzeten, 1944 nyara (forrás)

 

A személyzet elhelyezése pedig ilyen volt:

tengereszek_halohelye.jpg

A sorállományú tengerészek hálója (forrás)

016482.jpg

Zászlósok (alacsony rendfokozatú tisztek) kabinja (forrás)

kapitanyi_kabin.jpg

A kapitány kabinja (forrás)

 

Értékelés

Érdemes megnézni, mit is gondoltak maguk az amerikaiak legjobb csatahajó-osztályuk teljesítményéről, hibáiról, előnyeiről. A következőkhöz fontos hozzávenni, hogy a háború alatt már a végül nem megkezdett, de teljesen megtervezett Montana osztály lett a mérce a valós tengeri tapasztalatok mellett.

1944-ben a tengerészet számára írt felülvizsgálatban kifogásolták a hajók torpedóvédelmét, amit gyengébbnek tartottak, mint a teljes felújításon átesett „standard csatahajókét”, és születtek is tervek az Illinois és a Kentucky védelmének javítására. A nagymértékű utólagos ráépítés révén valóban elsőrangú torpedóvédelmet kapott régi csatahajókkal szemben talán igaz is volt ez a kritika, de, bár a háborúban sosem bizonyított a rendszer, valószínűleg az Iowák e tekintetben is jól megállták (volna) a helyüket. A tanulmány szerint felesleges volt erőltetni a nagy sebességet, elég lett volna 30-31 csomó körül maradni. Ekkor lehetőség nyílt volna rövidebb hajótestet építeni, egyenletesebben növekvő szélességgel. Ezzel együtt szélesebb törzset is jobbnak láttak volna, hogy a torpedóvédelmi rendszert ki lehessen bővíteni. Ez a szélesítés ugyanakkor a sokat emlegetett átférést már megakadályozta volna a Panama-csatornán. Ráadásul, a nagyon mély torpedóvédelmi zóna azzal a tulajdonképpen figyelmen kívül hagyott hatással járt volna, hogy találat esetén ugyan megvédte volna a hajó belsejét, de óriási mennyiségű vizet vett volna fel, amit minden bizonnyal ellentétes oldali, szándékolt elárasztással kellett volna kompenzálni, összességében jókora plusz terhet jelentve a hajónak. A szélesítést még jobban tagolt gépházakra is fel lehetett volna használni (ezúttal az anyahajók közül Midway-osztály volt a mérce). A páncélzat 1225 kg-os lövedékek ellen való méretezését is szükségesnek tartotta a jelentés, továbbá, az átrendezett gépészet miatt lehetőség nyílt volna elhagyni a repeszfogó fedélzetet. (Ennek értelme persze erősen kérdéses a páncélelrendezéseknél leírtaknak megfelelően, de kétségtelenül viszonylag jelentős súlymegtakarítás lett volna.) Néhány más, védelmet érintő változtatás mellett további tartalék dízelgenerátorok elhelyezését is indítványozta a tanulmány.

tobbnezeti_vonalas_1943.jpg

Az Iowa 1943 áprilisi, többnézeti ábrája (forrás)

cutaway.gif

Az Iowák általános elrendezése. Sorrendben (oszloponként) a megnevezések: mosoda, közösségi terek (étkezők), műhely, kormánymű, kazánház, gépház, vezetési (parancsnoki) helyiségek, gépészeti helyiségek, pumpák, legénységi szállások, gyengélkedő, elektromos gépek, vécék [aki nem hiszi…: 1; 2], kábelcsatornák, főtüzérség, orr ballaszttartályok, horgonykamra, lőszerraktárak nem a fő lövegek számára, főtüzérség lőszerraktárai, füstcsövek (kémény), tiszti társalgó, raktárak (pl. élelmiszer), folyosók (forrás)

Ugyanakkor, a csendes-óceáni hadszíntér parancsnoka által rendelt elemzés, bár más irányból vizsgálta a hajókat, mégis a fentinél kedvezőbb következtetésekre jutott. Az 1945. december 13-ai keltezésű jelentésben az Iowákon harci tapasztalatot szerzett személyzet kikérdezése után összegezték a hallottakat. Ezek szerint az Iowa osztály lesz a háború utáni fejlesztések ideális kiindulópontja, melyre nagy sebessége és alapvetően nagyobb (konstrukciós) hibák nélküli kialakítása teszi alkalmassá. Ezek az új hajók viszont már nem igazán csatahajók, hanem az anyahajókat kísérő légvédelmi, de még inkább partraszállást támogató (tüzérségi) platformok lennének. Ez a megközelítés jól jellemzi a szigetcsaták hatását a US Navy gondolkodásmódjára. Kiemelték még a csatahajók jó kezelhetőségét szinte minden időjárási körülmények között, bár hibának rótták fel a meglehetősen „nedves” fedélzetet (amit megint csak a gyorsan kiszélesedő törzsformának tulajdonítottak), valamint a sekély vizű kikötőkben kicsit nehézkes kis sebességű manőverezhetőséget. Szintén gond volt, hogy a rombolók tengeri üzemanyag-feltöltésénél a törzs keltette hullámzás eléggé megnehezítette a műveletet. Javaslat is született a töltőállomás áthelyezésére, de ez végül csak az utolsó reaktiválás során valósult meg.

kormanyallas.jpg

Kormányállás a Missourin, a kilátást a felemelt csövű Bofors színesíti (forrás)

Összességében véve pedig…

A csatahajók tervezésekor, hasonlóan például a harckocsikhoz, a tűzerő, a védettség és a sebesség között kellett megteremteni a kényes egyensúlyt. Az 1900-as évek előtt a gőzgépek teljesítménye a széntüzeléssel együtt viszonylagosan lassabb hajókat eredményezett. Általában az elvárás egy kiegyensúlyozott konstrukció volt, amit persze több dolog befolyásolt. Az első világháború előtt vált lehetővé, hogy viszonylag nagy teljesítményű, akár már turbinás (nem dugattyús) gőzgépeket alkalmazva gyorsabb, mégis erős fegyverzetű és páncélzatú hajókat alkossanak. A csatacirkálók, noha nem feltétlenül erre gondoltak a hajótípus kiagyalói, azok végső formájában a sebességet a védettség elé helyező nehéz egységek feltűnését jelentették. A sebességi fölény megszerzése időről időre felbukkant korábban és később is a stratégák fejében, hiszen a gyorsabb de erős fegyverzetű egységekkel meg lehetett volna választani a harc megvívásának helyét és idejét. A csatacirkálók sebezhetőségét látva a nagy hadihajók építésének végső célja az úgynevezett gyors csatahajó lett, mely sebességi fölényben van az ellenség nehéz egységeivel szemben, mégis erősen felfegyverzett és védett. A legtöbb tényezőt figyelembe véve a második világháborús osztályok között igazából egy ilyen hajóosztályt sikerült létrehozni, ez pedig az Iowa osztály volt. Az Iowák a 45000 tonnás standard tömeg megengedésével megkaphatták azt a gépészeti berendezést, ami a hosszú törzsű hajókat 33 csomóra is képes volt felgyorsítani, és közben a kor egyik leghatékonyabb fegyverzetét hordozhatták az igen jó minőségűnek tartott és nagy tömegben használt amerikai páncélzattal védve. Így aztán ironikus módon az utolsó csatahajók voltak a legjobb csatahajók is. A HMS Vanguard ugyan később készült el, mint az utolsó Iowa osztályú hajó, a Missouri, de a brit egység minden tekintetben elmaradt az amerikai hajóktól.

wisky_szep_vilagos.jpg

A Wisconsin, valószínűleg a háború után (forrás)

A különböző filozófiák mentén, eltérő körülményekre és elsődleges feladatokra tervezett második világháborús csatahajók között elég nehéz reális, objektív sorrendet felállítani, mégis az Iowa osztályt okkal lehet tekinteni a legjobbnak közülük. Az amerikai hajók sebessége volt a legmagasabb, ágyúik valószínűleg egyenértékűnek tekinthetők a japánok nagyobb, 460 mm-es lövegeivel is, a páncélzatuk, annak elég jó elrendezése és a lemezek minősége miatt, szintén a legjobbak közé sorolható. Az amerikai ipar technológiai háttere nagyon pontos tűzvezetést lehetővé tevő radarokat biztosított, ráadásul a hajók egészében véve igen megbízhatóan működtek, ami sokszor nem volt jellemző a többi nemzet csatahajóira.

Az Iowák a filmvásznon (walter)

Sziasztok! Még a Techstory elkezdése előtt gondoltam, hogy valamelyik filmes blogot megkeresem az Iowa-osztály filmszerepeiről szóló cikkel, hiszen az éppen akkor bemutatott Csatahajó c. film nyomán érdekes és aktuális téma lett volna. Aztán persze nem lett belőle semmi :D. Most viszont itt az alkalom, Leninnel egyetértésben elkészült, és ennek a nagyszerű sorozatnak a zárásaként ti is olvashatjátok.

Gondolkodtam, hogy időrendi vagy fontossági sorrendben legyenek-e a filmek, végül utóbbi mellett döntöttem. Ennek megfelelően következzen (kis)gyerekkorom egyik meghatározó akciófilmje a hajóról, amin még Steven Seagal is csak szakács lehetett! :)

Úszó erőd (Under Siege, 1992)

undersiege.jpgAzért a tény, hogy többször is láttam a filmet, mégis utána kellett néznem, hogy pontosan miről is szól, azért sejteti, hogy az Úszó erődöt nem a történetéért szerettük/szeretjük. :) És tudom, a legtöbbeknek Erika Eleniak tánca maradt meg, de azért a film legfontosabb szereplője mégis a USS Missouri csatahajó, ami a sztori szerint éppen utolsó útját teszi meg leszerelése előtt. A kapitány szülinapi buliját azonban megzavarja Tommy Lee Jones, aki zsoldosaival elfoglalja a hajót, hogy a fedélzeten levő Tomahawk rakétákat megszerezze.

A film hajós szempontból azért érdekes, mert noha a Missourin játszódik, maga a csatahajó nem nagyon szerepel benne valójában; a USS Alabama „játszotta” Mighty Mo-t, és a belső felvételek egy részét is stúdióban készítették. Persze megfelelő kameramozgások és vágások mellett ez nem nagyon látszik, azért aki jobban ismeri csatahajókat (és persze figyel), az könnyen észreveheti. A filmben egyébként több érdekes „hajós” jelenet is látható, a leghíresebb egyértelműen a nagyágyúk elsütése (a gránátot és a kivetőtölteteket maga Seagal tölti be), aminek köszönhetően a közelben tartózkodó főgonosz pár percig lábra sem tud állni. Sajnos csak cseh nyelven találtam meg az ominózus jelenetet, ha valakinek van linkje az angol vagy a magyar változathoz, jöhet (UPDATE: már van angol változat, köszönet kranführernek):

Az Úszó erőd kritikai és pénzügyi siker lett (35 millió dollárra 160 milliós bevétel, 75% a RottenTomatoes-oldalon – mindezt az R-besorolás ellenére), én személy szerint a 90-es évek egyik legjobb akciófilmjének tartom.

Csatahajó (Battleship, 2012)

banner2.jpg

Az Iowa-osztály és a Missouri nagyobb szerepe volt még a pár éve bemutatott, sci-fi akciófilmnek álcázott US Navy propagandafilm, az elég röhejes módon az azonos nevű (magyarul Torpedó néven futó) társasjáték alapján készített Battleship (Csatahajó). A film története szerint a Földet (pontosabban Hawaiit) megtámadják az űrlények, akik egy hatalmas erőteret vonnak a sziget köré, amelyen semmi nem tud áthatolni. Filmünk hősei - néhány rombolójuk elvesztése után - a 70 éves Missourival indulnak harcba az alienek ellen, de a film végét nem lövöm le. :D

Az iszonyatos összegből (210 millió dollár reklámok nélkül) készült Csatahajó kritikailag és pénzügyileg is iszonytató bukta lett (alig 300 milliós összbevétel, 30 %-os RT-értékelés), a közönség se nagyon kedvelte a produkciót, és természetesen a csatahajó-rajongók is darabokra szedték szét a még hollywoodi mércével is bugyuta hajós jeleneteket (na jó, én személy szerint úgy gondolom, hogy a hardcore-fanoknak lehetetlen megfelelni ilyen téren :D). Persze a horgony leeresztésével "driftelő" 270 méteres csatahajón a laikusok is fogták a fejüket. Őszintén szólva nekem se tetszett a Csatahajó, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy minden jelenetet utáltam. Amikor a főhős tanácsára a veteránok új életet lehelnek a Missouriba az AC/DC fülbemászó rigmusaira, az azért elég király lett. Persze kicsit hihetetlen, hogy egy több száz fős személyzettel rendelkező hajót egy pár tucat emberből álló brigád pikk-pakk feléleszt, na meg a 210 ezer lóerős gőzturbinákat is úgy rúgják be, mint egy Panni mopedet, de ne legyünk telhetetlenek :)

A 2012-es filmhez a Pearl Harborban múzeumhajóként működő Missourit rendbe hozták egy kicsit, és ugyan működőképessé nem tették, a fenti jelenet kedvéért ki is vontatták a tengerre. Természetesen a jelenetek nagy része CGI-jal készült. A Csatahajóban egyébként több más amerikai hadihajó, pl. a USS John Paul Jones és a USS Sampson romboló is komoly szerepet kap.

További kisebb szerepek

Nem annyira a hajókról, inkább az USS Iowa hírhedt 1989-es lövegtorony-robbanásáról szól a viszonylag ismeretlen 2001-es Glimpse of Hell (Robbanás a tengeren) c. dráma, amely a rengeteg áldozatot követelő baleset vizsgálatait mutatja be. A filmet az azonos című dokuregényből készítették, a főszereplőt alakító James Caan-on kívül különösebben híres színész nem játszik benne.

Az Iowák természetesen nem csak a közelmúltban játszódó filmekben szerepelnek, több II. világháborús moziban is tiszteletüket teszik. A Clint Eastwood által rendezett nagyszerű ikerfilmekben (Dicsőség zászlaja és Levelek Iwo Dzsimáról) több jelenetben is feltűnnek, igaz, csak néhány pillanatra. Mivel a két film története szorosan összekapcsolódik (a Dicsőség zászlaja amerikai-, a Levelek japán szemszögből mutatja be az Iwo Dzsima szigetén zajló küzdelmet), több jelenet - köztük az, amelyikben az Iowák több más hadihajóval együtt ágyúzni kezdik a szigetet - mindkét filmben benne van. Természetesen nem az eredeti hajók láthatók (az egyik csatahajó egyébként komoly találatot is kap), itt az Iowákat teljes egészében számítógépes utómunkával alkották meg.

iowa2.png

Az Iowák a Levelek Iwo Dzsimából c. filmben. A hajók könnyen felismerhetőek az orrfedélzet vonalvezetéséről.

iowa3.pngKomoly találatot kap az egyik Iowa-osztályú csatahajó a Dicsőség zászlajában (a CGI-trükkfelvételen elfelejtették a hajó számát ráfesteni). A filmben a hajó Iwo Dzsima hírhedt hegyén, a Szuribacsin felállított egyik japán ágyú lövedékétől kap ilyen súlyos sebet. A valóságban az Iwo Dzsimánál szolgáló három Iowa-osztályú csatahajó közül egyiket sem érte még csak hasonlóan nagy találat sem.

Egy animerajongó barátom hívta fel a figyelmet az alábbi alkotásra. Az Iowák nemcsak amerikai-, hanem japán filmekben is feltűntek, méghozzá az Evangelion nevű, anime-körökben nagyon híres japán anime-franchise Neon Genesis Evangelion c. sorozatában. Az egyik epizódban elég komoly szerepet kap a csatahajó-sorozat két tagja. Elsőre ki nem találnátok, melyik kettő, ugyanis a sorozatban a két meg nem valósult egység, az Illinois és a Kentucky látható. Az Evangelion témája egyébként nagy vonalakban a Pacific Rim-re emlékeztet, azaz hatalmas földönkívüli szörnyekkel harcolnak emberek által épített és irányított óriásrobotok. Bár erre a mondatomra a rajongók már biztosan meg is sértődtek, hiszen a sorozat jó pár évvel megelőzi a 2012-es látványos sci-fit - a franchise kedvelői egyébként pont ezért nem tartják eredetinek a Pacific Rim forgatókönyvét sem. Ha valaki csak a csatahajós epizódra kíváncsi, a nyolcadik részt töltse le. A két csatahajó meglehetősen szokatlan módon bánik el az egyik Gellért-hegy nagyságú szörnyeteggel :).

iowa4.png

A soha meg nem épült USS Illinois (BB-65) és a USS Kentucky (BB-66) a Neon Genesis Evangelion animesorozat egyik epizódjában

Az amerikai csatahajók nemcsak a mozivásznon és a tévésorozatokban, hanem zeneklipben is felfedezhetők. Cher 1989-es "If I Could Turn Back Time" c. számához a Missourin vették fel a klipet. A hajó ekkor Los Angelesben, Long Beach kikötőjében állt. A klip egyébként abban az időben meglehetősen nagy botrányt keltett, ugyanis Cher eléggé kihívó öltözékben látható benne. Több zenecsatorna nem járult hozzá a levetítéséhez, amelyek igen, azok is csak este 9 után adhatták le. A US Navy sem számított ilyen ellentmondásos fogadtatásra, ezért noha a klip lejátszását nem tiltotta meg, többé nem engedélyezte, hogy a hajóit ilyesmire használják. Csúnya akartam lenni, és el akartam lőni azt a poént, hogy vajon a Missouri és Cher közül melyik az idősebb, de utánanéztem, és Cher 1946-os, azaz 2 évvel fiatalabb, mint a csatahajó. :)

Noha a fenti eset után videoklip nem készült több, koncertet viszont tartottak a Missourin, utoljára 2009-ben egy japán rockegyüttes lépett fel a fedélzeten.

A fentieken kívül az Iowák persze rengetegszer feltűnnek dokumentumfilmekben, II. világháborús propagandafilmekben és haditudósításokban, és természetesen a YouTube-on is százszámra lehet róluk találni hosszabb-rövidebb videókat szolgálatuk minden időszakáról. A hatalmas hadihajók háborús számítógépes játékokban és szimulátorokban is feltűntek már:

metal_gear_missouri.png

A Missouri a Metal Gear Solid számítógépes játékban

clip_3.jpg

clip_4.jpgÉs egy kis extra walter fejezetéhez. Ez a két fenti kép a Battlestations: Pacific játékból származik, és saját készítésűek. A játékot nagyon tudom ajánlani annak, aki szeretné az amerikai meg a japán haditengerészet fontosabb hajóit és repülőgépeit, kicsiktől nagyokig, irányítani. Meglehetősen jól és igényesen összerakott játékról van szó, szép grafikával és rengeteg izgalmas, irányítható egységgel. A program egyik fő jellemzője, hogy szabadon gondolja tovább a valós eseményeket az amerikai, és persze főleg a japán hadjárat során. A képek például az engaño-foki csatát bemutató küldetés során készültek, ami a játékban a valóságtól eltérően úgy zajlik, hogy a gyors csatahajók utolérik Ozawa admirális északi, csali hordozóit, és kettőt ki is lőnek közülük. Csakhogy, a hordozókról ezúttal kamikazék szállnak fel bevetésre, és a screenshotokon látható, borzalmas sérüléseket lehet begyűjteni pár ránk zuhanó japán géptől. (Jó, kicsit hagytam is magam, hogy látványos legyen...) Bár a játék nem veszi figyelembe a leszakadt orr-rész sebességre gyakorolt hatását, és természetesen pusztán csak a látvány kedvéért rajzolták meg így ezt a sérülést a játék készítői, mégis, szerintem szemléletesen mutatja, hogy az all or nothing csatahajók páncélozatlan, de óriási orra mennyire sérülékeny lehetett.

 

Forrásjegyzék és linkajánló

A források mellé igyekeztem pár szóban írni is róluk, hiszen aki érdeklődik a témában, sok esetben találhat a lenti helyeken még jó információkat, képeket, adatokat.

Könyvek:

Norman Friedman: U.S. Battleships, An illustrated design history

W. Garzke és R. Dulin: Battleships, United States Battleships 1935-1992

Robert Sumrall: U.S.S. Iowa (BB-61) Data # 3

Rob Stern: U.S. Battleships in action, Part 2

Internet:

A vonatkozó Wikipedia lapok, amik esetleg nincsenek megemlítve, de a témába vágnak. A Wikit lehet leszólni, de megfelelően kritikus hozzáállással magában is jó forrás, segít a talált dolgok rendszerezésében, és a forrásai közül is lehet válogatni adott esetben.

A http://navweaps.com/ oldal számos cikke, a külön kiemelteken túl is. Ez egy, hát, egyszerűen zseniális oldal, néhány témában elképesztő részletekkel szolgál, és érdekes, ráadásul nem túl hosszú elemzések is vannak rajta. Aki többre kíváncsi, mint az általánosabb összefoglaló (angol) cikkek és oldalak, annak ez az oldal az aranybánya.

Flottaszerződések:

http://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Naval_Treaty

http://en.wikipedia.org/wiki/Geneva_Naval_Conference

http://en.wikipedia.org/wiki/London_Naval_Treaty

http://en.wikipedia.org/wiki/Geneva_Conference_%281932%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_London_Naval_Treaty

A sok wikilapból látható, hogy kicsit bonyolultabb volt a szerződések rendszere meg egymásutánisága, mint ahogy én próbáltam leegyszerűsíteni őket a sorozat elején. Abból a szempontból is érdekes lehet elolvasgatni ezeket a bejegyzéseket, hogy ez a folyamat volt tulajdonképpen az első nagy nemzetközi fegyverzetkorlátozási egyezmény.

http://acelmonstrum.host22.com/pow.html#2 Ez pedig Horváth Zoltán úr kiváló oldaláról az ide vonatkozó rész. Az összes többi cikkét is igazán ajánlom!

Fotók:

Navsource: http://www.navsource.org/archives/01/05bbidx.htm A navsource a legtöbb képem forrása, a navweaps-hez hasonlóan egyedülálló forrás, csak ez a képek tekintetében. De vannak olyan aloldalai is, amik egy-egy képhez oldalas leírásokat adnak, pl. a tűzvezető rendszerekre vagy akár néha a fegyverekre rákeresve is találhatók ilyenek.

http://maritime.org/doc/plans/index.htm A hajók eredeti, teljesen részletes tervrajzai, remek forrás, és persze több más hajó terveit is tartalmazza.

http://www.worldaffairsboard.com/battleships-board/58361-king-george-v-class-battleship-1939-a-4.html A King George V-ről készült, iszonyú jó képek, részletfotók.

Általános:

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/iowa-class-battleships-are-the-widest-ships-to-ever-use-1680273877 pár fotó

http://www.cs.mcgill.ca/~rwest/wikispeedia/wpcd/wp/i/Iowa_class_battleship.htm pár részlet is van

http://www.maquetland.com/article-919-battle-ship-uss-new-jersey-bb62-english-version- egyéb összefoglaló

http://www.voodoo-world.cz/battleships/usa/iowa.html Adatokat tartalmazó, hosszú táblázat, és röviden a hajók történetének fontosabb állomásai, főleg a világháborúra vonatkozóan.

http://wolfsshipyard.com/Misc/NeverWeres/united.htm "Sosem volt" hajók, valamint létezett, de meg nem valósított tervek. Az előző poszt egyik kommentjében már idéztem.

Fegyverzet:

http://www.combinedfleet.com/f_guns.htm Az ágyúk adatai; ez egy jónak tűnő oldal, de néha fenntartásokkal kell kezelni, amiket állítanak. Főleg, ha a csatahajókat pontozzák... Ugyan magam is azt írom, hogy az Iowa osztály volt a "csúcs", azért a maga nemében a Bismarck meg a Tirpitz vitte a pálmát, és a Richelieu-k is remek hajók voltak. Pont a második világháborús angol csatahajók hagynak kívánnivalót maguk után, úgy tűnik az általam olvasottak alapján!

http://navweaps.com/Weapons/WNUS_16-50_mk7.htm A főlövegek adatai a navweaps-ről, ez volt a legfontosabb forrásom.

http://en.citizendium.org/wiki/16%22-50_caliber_MK_7_naval_gun

http://navweaps.com/Weapons/Gun_Data_p2.htm Lőportöltetekről részletesen; rengeteg érdekes dolog van itt!

http://www.ussiowa.org/pics/turrets/general.htm Nagyon részletes leírások találhatók itt pár dologról, így pl. a töltési folyamatról is.

http://eugeneleeslover.com/AMMUNITION/40MM-GUN-BOOK-QUAD-OD-4391-1.html

A 40mm-es állás típusáról; az oldal többi részén is remek, régi leírások vannak részben beírva, részben beszkennelve, meg lehet tudni pár fontos apróságot egy-egy adott témában. A tűzvezetés kapcsán vettem még hasznát az oldal más részeinek.

https://www.youtube.com/watch?v=dVvEPTYrcXA

http://www.williammaloney.com/aviation/USNavyMuseum/OtherExhibits/pages/36Yamato26InchArmorPlate.htm     A Jamato 26 inches lemezén a 406 mm-essel ütött lyukról először itt találtam fotót, aztán persze megint a navweaps-en volt a kísérlet tényleges leírása...

http://www.navsource.org/archives/01/57u.htm Oerlikon infok

 

http://www.okieboat.com/Propulsion%20plant.html A meghajtásról. Kicsit részletesebben van itt szó a kazánokról például.

 

Páncélzat:

http://www.combinedfleet.com/metalprp.htm

http://forum.worldofwarships.eu/index.php?/topic/1669-all-or-nothing-battleship-protection-concept/ Leírás az all or nothing elrendezésről.

http://www.kbismarck.org/forum/viewtopic.php?t=277  A "decapping" lényege.

http://www.eugeneleeslover.com/ARMOR-CHAPTER-XII-A.html

http://pwencycl.kgbudge.com/I/o/Iowa_class.htm Egy egészen kiváló összefoglaló, amit először a páncélzat vastagságainak leírásához találtam meg.

http://www.kbismarck.org/forum/viewtopic.php?t=2925 A legfontosabb forrásom, részletes leírás a páncélzatról, elrendezéséről, készítéséről.

http://pwencycl.kgbudge.com/A/r/Armor.htm A páncélzatokról, torpedóvédelemről általában.

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/armor.htm

http://warships1discussionboards.yuku.com/topic/10418/Mild-steel-HTS-and-STS-Properties#.VPi9j-FzLPs         Igazi ínyenceknek a páncéloknál felhasznált különböző acélok néhány tulajdonsága. A hitelessége kérdéses, én nem tudom eldönteni, de szerintem valódi adatokról van szó.

http://en.wikipedia.org/wiki/Action_of_22_September_1914 Ezért kellett a torpedóvédelem a modern hajókra...

http://www.ar15.com/forums/t_1_5/1675837_WWII_Ship_Damage.html&page=1 Sérüléses fotók, van néhány egészen durva is.

Tűzvezetés:

http://dreadnoughtproject.org/tfs/index.php/Coincidence_Rangefinder

http://dreadnoughtproject.org/tfs/index.php/Stereoscopic_Rangefinder

http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_gun_fire-control_system

http://en.wikipedia.org/wiki/Armament_of_the_Iowa-class_battleship

http://www.eugeneleeslover.com/USNAVY/CHAPTER-20-A.html

http://www.worldaffairsboard.com/showthread.php?t=48521&page=4

http://www.navweaps.com/index_inro/INRO_Bismarck_p1.htm

http://archive.hnsa.org/doc/firecontrol/partg.htm A tűzvezetésről szóló részt főleg innen állítottam össze, a képeket mindenképpen. Ezek a tengerészeknek szánt szemléltető anyagok, így aztán utólag pótolhatatlan szolgálatot tesznek a téma iránt érdeklődő laikusoknak! Sokkal több, és szerintem közérthető részletet írnak le, abszolút javaslom böngészésre!

http://www.ibiblio.org/hyperwar/USN/ref/Ordnance/GS-Mk14/

http://web.archive.org/web/20041028050854/http://www.dustdevil.com/ppl/billgx/mk38.htm A fő tűzvezető radarokról vettem innen dolgokat.

http://www.navweaps.com/Weapons/WNUS_Radar_WWII.htm Radarok adatai.

BB-4:

http://www.history.navy.mil/our-collections/photography/us-navy-ships/battleships/iowa-bb-4.html képek

http://www.navy.mil/navydata/ships/battleships/iowa/bb4-iowa.html rövid leírás

http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Iowa_%28BB-4%29 Wiki

http://forum.worldofwarships.eu/index.php?/topic/2582-uss-iowa-bb-4/ A fő forrásom.

http://www.navsource.org/archives/01/04a.htm Képek a navsource-ról.

http://www.maritimequest.com/warship_directory/us_navy_pages/uss_iowa_bb4.htm fotók

BB-49:

http://forum.worldofwarships.com/index.php?/topic/3195-south-dakota-class-1920-the-last-of-the-old-breed/

http://en.wikipedia.org/wiki/South_Dakota-class_battleship_%281920%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Number_13-class_battleship

http://en.wikipedia.org/wiki/Eight-eight_fleet

http://en.wikipedia.org/wiki/Amagi-class_battlecruiser

http://en.wikipedia.org/wiki/N3-class_battleship

http://en.wikipedia.org/wiki/G3_battlecruiser

(Igen, ezért a részért nem ástam fel mindig a netet egészen... De a BB-49-nek utánanéztem máshol is, pl. a könyveimben.)

http://www.sperrymarine.com/corporate-history/sperry-marine A Sperry gyro stabilizer, amit végül kihagytak az eredeti South Dakotákról is. Sajnos nem igazán találni róla semmit, csak, hogy egy 5 tonnás verziója egy rombolón ki lett próbálva.

Egyebek:

http://www.navweaps.com/index_tech/tech-054.htm A barn door stop sztori.

http://forum.worldofwarships.com/index.php?/topic/776-japans-battleship-kirishima/ A Kirisima elsüllyesztése.

http://www.gyrodynehelicopters.com/5_inch_38_cal__gun.htm A másodlagos tüzérségről.

A hajókról egyenként:

IOWA:

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_cruiser_Katori#Attack_on_Truk

http://forum.worldofwarships.com/index.php?/topic/7954-february-18th-focus-operation-hailstone-the-destruction-of-truk/

http://www.myfoxdc.com/story/23909330/honor-veterans-day-aboard-the-uss-iowa-battleship Innen vettem az élelmiszerre vonatkozó kapacitásokat.

http://www.navsource.org/archives/01/61a.htm

http://www.ussiowa.org/general/html/willie_d.htm A Porter incidensről.

http://www.pacificbattleship.com/page/battleship_of_presidents Megint a Porter incidensről.

http://www.pacificbattleship.com/page/world_war_2

http://www.navweaps.com/index_tech/tech-107.htm A hajó légvédelmi eredményei részletesen.

NEW JERSEY:

http://www.history.navy.mil/research/histories/ship-histories/danfs/n/new-jersey-ii.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Typhoon_Cobra_%281944%29 A tájfun, amibe a 3. Flotta belement, más néven "Halsey tájfunja", köszönhetően a tengernagy újabb idióta döntésének.

http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Spence_%28DD-512%29 A tájfunban elsüllyedt egyik romboló.

MISSOURI:

http://web.archive.org/web/20071016203731/http://ussmissouri.com/press/2001/19Mar.htm A kamikaze temetéséről.

Kentucky:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sacramento-class_fast_combat_support_ship A Kentucky gépeit ezekbe a hajókba építették be.

Mint látható, az Illinois pl. hiányzik a felsorolásból. Róla a Wiki és a könyvek alapján írtam, ilyen formán ismét jelzem, hogy az összes Wikis lap nincs felsorolva külön.

 

Két-három hét múlva, egy poszt erejéig az utódokról esik majd pár szó! A sorozat pedig, a már említett módon, később, és ha nem is ilyen terjedelemben, de folytatódik az Iowa osztály 1945 utáni történetével.

Végezetül pedig - noha még nincs vége - szeretném én is megköszönni Leninnek a rengeteg munkát, amit beleölt ennek a nagyszerű sorozatnak az elkészítésébe. A látogatottsági adatok alapján nektek is tetszett, úgyhogy mindnyájan reméljük, hogy lesz még hasonló írása a jövőben. :) (walter)

(A nyitókép forrása: link)

1. rész: http://techstory.blog.hu/2015/04/05/az_iowa_osztalyu_csatahajok

2. rész: http://techstory.blog.hu/2015/04/05/az_iowa_osztalyu_csatahajok_2_resz

3. rész: http://techstory.blog.hu/2015/04/12/az_iowa_osztalyu_csatahajok_3_resz

4. rész: http://techstory.blog.hu/2015/04/26/az_iowa_osztalyu_csatahajok_4_resz

5. rész: http://techstory.blog.hu/2015/05/07/az_iowa_osztalyu_csatahajok_5_resz

6. rész: http://techstory.blog.hu/2015/05/21/az_iowa_osztalyu_csatahajok_6_resz

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr217505996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

auer · http://koronus.blogspot.com/ 2015.06.02. 08:39:19

Kösz a cikket és a sorozatot.

A zászlós kabinjához is a kapitányi kabin képe van berakva.

gigabursch 2015.06.02. 09:58:10

Fura, hogy egy kapitány kabinja nincs belülről burkolva igényesen.

Csm001 2015.06.02. 16:52:51

Köszi a sorozatot, zseniális. Alig várom a folytatást.

walter sobchak 2015.06.02. 21:54:07

@kranführer: Köszi, épp csak a szememet szúrta ki :D. Betettem a posztba is :).

Larry Silverstein 2015.06.02. 23:31:47

Fasza. Remélem a többséget beolvasztották és kólásdobozként élnek tovább.

Pierr Kardán 2015.06.03. 12:59:23

@Larry Silverstein: Maximum konzervdobozként, mert a kólásdoboz alumíniumból van...

na__most__akkor 2015.06.03. 14:07:03

Az ilyen, és ehhez hasonló helyeken a személyi állomány elhelyezése és ellátása/kezelése embertelen.

39 évig voltam katona. Kitalálhatjátok, mikor volt.
Láttam a magyar, szovjet, lengyel, csehszlovák, NDK, és NSZK (már csak egy kicsit ...) példákat.

Úgy látszik, ez mindenhol egyforma. Az EMBERt leszarják a hadseregben.

horex · http://horex.uw.hu/ 2015.06.03. 18:50:23

Nagyon tetszik a cikk, igényes részletes feldolgozása a témának
Viszont elbaltázom vele az időmet, már órák óta linkröl linkre ugrálok, nem lehet abbahagyni :)

Cs 2015.06.03. 20:02:07

@na__most__akkor: Ennyi embert bezárni, ekkora helyre, nem túl vidám dolog. A legénység komfortját azért próbálták fokozni. Hamar felismerték, hogy humán faktor nagyon fontos dolog és pénzük is volt rá, pl.: a 2. világháborúban, minden nagyobb hadihajón volt mindenki által elérhető, ingyenes fagyigép. Azért ilyen mifelénk, jóval később is inkább csak álom kategória volt.
Az adott korban még így is az amerikai csatahajókon voltak legjobbak elszállásolási körülmények. Hozzájuk képest pl a brit hajók úszó szardíniás dobozok voltak.

walter sobchak 2015.06.03. 22:08:06

@horex: Köszönjük szépen. Baltázd csak el, azért vannak :D.

@Cs: Hát igen, nemrég voltam a Lajta monitor múzeumhajón (igaz, az időben jóval korábbi és kisebb is enyhén szólva), volt olyan ajtó, amin át se fértem :D (igaz, 197 cm, 130 kg vagyok), meg ott simán az állatokkal laktak együtt. Kutyaélet volt, az biztos, és szerintem mi már valószínűleg az Iowa-osztály körülményeit se tartanánk luxusnak. De a korban hihetetlen különbségek voltak az US Navy és más haditengerészetek között, valóban.

Serathis 2015.06.06. 17:11:54

Ha már az anime vízeire eveztünk. 1: az Evangelion leginkább arról szólt, hogy az írónak elég súlyos problémái voltak (kezelést követően csinált is remaket, de abba se volt köszönet.) 2. Kantai Collectiont meg se említitek? :)

Rocko- 2015.06.07. 01:38:42

kösz a sorozatot!

fire in the whore!

The Game 2015.06.08. 15:23:12

miután most volt a partraszállás évfordulója kicsit utána olvastam (újra)
miért nem hoztak át legalább egy iowa-t az omaha szakasz támogatására?

Maga Lenin 2015.06.09. 07:54:09

@The Game: Nem volt szükség rájuk, viszont légvédelmi teljesítményük miatt inkább amúgy is a csendes-óceáni anyahajók kíséretére vetették be őket.
Ellenben pl. a Rodney ott volt:
www.maritimequest.com/warship_directory/great_britain/battleships/rodney_1925/1944_06_00_rodney_george_deeks_a.jpg

Kis ember 2015.06.10. 22:05:54

Egyébként ha meg befejező rész, akkor itt ajánlanám a mostani állapotot bemutató bejegyzést, persze csöppet sem ilyen szakszerűen:

vizizene.blog.hu/2014/03/04/2012_december_9_san_pedro_uss_iowa

Sok szeretettel

mükkemakk 2015.06.13. 16:09:43

Köszi a cikket, vmi repülős téma is jöhet a vizes után!

vizipipa 2015.06.21. 23:39:42

Gratulálok a szerző(k)nek az egész sorozathoz!
Sokat tanultam.

Kis ember 2015.06.28. 10:27:07

@gigabursch:
"Cégünk mindig a rendelkezésére áll asszonyom!"

seepheerd1 · http://730ld.blog.hu 2015.10.24. 20:05:26

Nagyszerű írás! Annyit javítanék, hogy helyesen a tornyok nem golyóscsapágyon forogtak, hanem görgőkön (írtad is, de nem egyértelmű).

Maga Lenin 2015.10.24. 20:20:14

@seepherd: Köszi! Látom, ezt a toronyforgatási dolgot nagyon szeretik a t. olvasók! :)

seepheerd1 · http://730ld.blog.hu 2015.10.24. 21:23:49

IOWA a World of Warships játékban:
[IMG]http://i59.tinypic.com/fwi2d3.jpg[/IMG]

seepheerd1 · http://730ld.blog.hu 2015.10.24. 21:54:16

Lassan több mint 40 éve a kedvenc hajóosztályom, ezer hála és köszönet a jól összeszedett írásért! Végigolvastam ma és amellett, hogy nagyszerűen telt az idő, ilyen inyencségekre bukkantam :)
www.eugeneleeslover.com/AMMUNITION/NAVORD-OP-769-TITLE-AND-FORWARD.html

Még egyszer: köszönöm! :)
süti beállítások módosítása