Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

Klubbelépő: 40 tonna - Óriáskamionok szerte a világban 3. rész: Az Ausztrál Expressz

2013.09.18. 17:40 walter sobchak

Spacer (1).gif5904050604_a946235d23_z.jpg

Már ismerjük, milyenek Európa és Amerika óriáskamionjai, mégse ismerünk szinte semmit, amíg nem jártunk ott, ahol ezek nélkül a kamionok nélkül nem is működne az ország, ahonnan a "Road Train" kifejezés származik. Tehát következzen Ausztrália, we don't brake for kangaroos! :)

Ha a szülőhazájuk nem is, de az óriáskamionok igazi otthona mindenképpen Ausztrália, ahol úgy tűnhet, hogy végképp „elengedték a gyeplőt” a közlekedésügyekért felelős döntéshozók. Ez persze nem így van, de az ország sajátosságai miatt a teherjárműveket korlátozó szabályok sokkal megengedőbbek, mint bárhol máshol a világon, és a tapasztalatok szerint jól is van ez így.

cattle_road_train.jpgA legdurvább kamionok szerintem ezek a kétszintes állatszállítók (Cattle Road Train). Egy ilyen három pótkocsisban elfér kb. 100 tehén, amelyek ugye önmagukban vagy 60-70 tonnát képviselnek! (Forrás: http://www.hankstruckpictures.com)

Ausztrália hatalmas ország, majdnem akkora, mint egész Európa vagy az USA, miközben lakosainak száma alig 20 millió (kevesebben élnek az országban, mint New York-ban az elővárosokkal együtt!). A távolságok nemcsak hogy óriásiak, de sokszor fél napokat lehet úgy autózni a tükörsima, nyílegyenes aszfalton, hogy senkivel nem találkozik szembe a vezető. Ausztráliában ezért az óriási, akár három-négy hatalmas félpótkocsit is vontató Road Train-ek a szállítmányozás alappillérei, sokkal jelentősebb tényezők, mint a vonatok. Ennek oka az, hogy a hatalmas országban a kicsi, elszigetelt városokba, amelyek sokszor kilométerek százaira vannak a legközelebbi lakott területtől, nem éri meg vasutat, állomást, rakodóhelyeket építeni, a vasúti viszonylatban kicsi (néhány kocsis) tehervonatokat közlekedtetni, és az infrastruktúrát üzemeltető, karbantartó és felújító személyzetet fizetni. Helyette inkább a már meglévő úthálózaton közlekedő, szintén „néhány kocsis” kamionok használata kifizetődőbb; a város határában létesített „rendezőpályaudvarokon” a Road Train-t néhány perc alatt szétkapják, és már indulnak is a kisebb vontatók a pótkocsikkal a szupermarketekbe, húsfeldolgozókba, malmokba.

letöltés (3).jpgRoad Train-parkoló (Forrás: http://photos.travelblog.org)

Az utak egyébként nem is minden esetben vannak a mi a fogalmaink szerint kiépítve. A youtube-on százszámra lelhetők fel olyan videók, ahol a négy pótkocsis Road Train-ek 100 km/h-val (ennyi a megengedett sebesség számukra) szó szerint porolnak az aszfaltozatlan, széles földutakon, sokszor kisebb folyókon átgázolva lassítás nélkül.

Ausztráliában az igazi Road Train-ek már inkább három, sőt sokszor négy pótkocsiból állnak (persze az sem mindegy, hogy milyenek ezek a pótok), bár az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy ekkora kamionokkal nem lehet akárhol furikázni ebben az országban sem. Az talán nem meglepő, hogy természetesen a zsúfolt városokba nem mehetnek be (vannak külön parkolók, ahol a pótkocsikat leteheti a vontató, ha vezetőnek dolga akad a városban), de néhány államból ki is vannak tiltva az extrém (3-4 kocsis) méretű járművek (néhányba pedig egyáltalán semmilyen Road Train nem léphet be, csak a hagyományos kamionok). Természetesen a 4 engedélyezett pótkocsi és az 50 méter feletti hossz (ez egy körúti Combino-val egyezik meg) több százra növeli a pótok, félpótok, dolly-k és vontatótípusok lehetséges kombinációját. Alább a leggyakoribb összeállításokat mutatom be.

ű_1.png

Az Ausztráliában szokványos Road Train összeállítások (alább részletesebben) (Forrás: http://upload.wikimedia.org)

A: B-dupla

B: B-tripla - B-dupla szerelvény egy plusz B-félpóttal

C: Double Road Train - Két félpótkocsis "tiszta" Road Train

D: AB-tripla - B-dupla + egy előre besorozott félpót

E: BAB-quad - 2 B-dupla szerelvény vonórúddal összekötve

F: ABB-Quad - AB-tripla egy extra B-félpóttal

G: Triple Road Train - Három félpótkocsis "tiszta" Road Train

H: 2AB-Quad - AB-dupla + 2 darab előre besorozott félpót

Az alsó képen egy 2AB-szerelvény látható, amelyet ráadásul egy - még Ausztráliában is különleges - 5 tengelyes, 10x6-os hajtásképletű dromedár vontató előfogatol. Azért egy ilyet már ott is megnéznek...

Road-Train-Tanker-S.jpg

Ez már valami, ugye? :) (Forrás: http://www.ausairpower.net)

Road Train nevezéktan

Ha esetleg a feljebb felsorolt szerelvénytípusokból nem jöttünk rá a Road Train-ek nevezéktanára (én annak idején nem jöttem rá elsőre pl.) akkor itt egy kis magyarázat. A Road Train-ek elnevezése (nemcsak Ausztráliában, a világon mindenhol) egy vagy több betűjelzésből, illetve egy szintén betűkkel leírt számból áll. A betűjelzés lehet „A” (hagyományos félpót dolly-val vagy teljes pót, azaz minden, ami vonórúddal csatlakozik), illetve „B” (B-pót, azaz a nyeregszerkezettel csatlakozók). Ezután következik a „double”, „triple” vagy „quad”, ami a járműszerelvénybe sorozott pótkocsik számát adja meg (2, 3, illetve 4). A nyergesre csatlakozó első félpótot külön nem jelölik, ezután csak össze kell számolnunk a minden vonórúd egy A-t, minden B-pótkocsi egy B-t jelent. Ha valamelyik típusból vagy típuscsoportból 2 van egymás után, akkor nem írják ki kétszer, helyette 2-est írnak a betű elé. Kicsit bonyolult, mert pl. ha a pótkocsik sorrendje felcserélődik, nem mindig kap új "kódszámot" a szerelvénytípus. Lehet, hogy egyszerűbb megtanulni külön, már ha akarjuk :).

b_double_roadtrain_info_australia (1).jpgA Road Train-ek néhány típusára érvényes hosszkorlátozások. 53,5 méternél nem lehet hosszabb egy kamion, még Ausztráliában sem. (Forrás: http://www.hankstruckpictures.com)

A rengeteg konfiguráció miatt a törvényhozók nem is fáradtak az egyes lehetőségek maximális össztömegének kiszámolgatásával-meghatározgatásával, hanem csak a különböző tengely(csoport)-típusok terhelésének értékeit adták meg, amiből pontosan „összelegózható”, hogy az adott járműszerelvény mennyit nyomhat. Mivel még ezek is rengeteg félék lehetnek (szimpla kerék, duplakerék, két tengely dupla kerékkel, három tengely duplakerékkel, külön a kormányzott tengelyekre stb…) illetve államonként is változnak, nem untatnám velük az olvasót. Ezen a linken a Road Train-ekre vonatkozó összes korlátozás megtalálható (angolul tudók számára). Innen ki is derül, hogy az elméletileg leghosszabb, legtöbb tengelyű konfigurációt az olyan quad szerelvények jelentik, amelyeknek minden tengelycsoportja háromtengelyes, minden kereke ikerszerelésű, illetve a vontatónak is három tengelye van hátul (ún. Tri-Drive). Egy ilyen kamionszörnyeteg maximum 170 tonnás és 53,5 méteres lehet (az esetleges rakomány-túllógásokkal együtt).

road-train-australia-truck.jpgEgy 2AB-Quad szerelvény (Forrás: http://www.hankstruckpictures.com)

Az alábbi videón egy négy pótkocsis (fordított) 2AB Quad Road Train fordul ki jobbra nagy ívben egy főútvonalra (ne feledjük, Ausztráliában balra-hajts van). A vontató egy 8x6-os Tri-Drive Mack Titan (szerintem a legjobban kinéző csőrös) 610 lóerős teljesítménnyel. Képzelhető, mekkora áttétele lehet a váltónak (Low-L azaz a legalacsonyabb fokozatban 14,4), amikor az elején a motor ordít, de a szerelvény épp csak araszol. A felvételen megfigyelhető az is, hogy a szembejövő és a mögöttes forgalom nem dudál, nem előz, nem kerüli ki, hanem tisztelettudóan megvárja, míg az 53 méteres jármű elvégzi a manővert (utóbbiról, mármint a Road Train-eket övező tiszteletről és az őket védő szabályokról a következő fejezetben lesz szó bővebben). A videó leírásából azt is megtudjuk, hogy a vezetőnek egy 1500 km-es utat kell megtennie oda-vissza.

A hárompótos kamionok 115,5 tonnát nyomhatnak a mérlegen, a két pótkocsisok pedig a 79 tonnát érhetik „csak” el. Természetesen ezerféle lehetőség létezik a vontató tengelyszámának, a kerekek típusának, illetve a pótkocsik hosszának és fajtájának függvényében. Érdekesség, hogy a 27,5 méteres, két félpótkocsis kamionokat nemes egyszerűséggel „Pocket Road Train”-nek (Pocket – zseb) nevezik errefelé.

IMAG2129-thumb-448x268-108048 (1).jpg
Ez itt egy mindössze 75 tonnás, 27,5 méteres zseb-kamion. Csak hogy tudjuk, hol a helyünk a 40 tonnákkal. A témához jobban értő olvasóimnak biztosan szemet szúrt, hogy a viszonylag modern 8x4-es Volvo első két kormányzott tengelye trilexes kerekekkel készült, ami (legalábbis Európában) némileg elavult dolog a közúti kamionokon. Előnye, hogy a felni 3 darabra szedhető, és a gumit egy perem tartja a helyén (itthon néhány Kamazon, nagyon régi Ikaruson lehet még látni), ez megkönnyíti az esetleges kerékcserét, viszont egy durrdefekt esetén ez a perem Xena korongját megszégyenítő erővel képes kilőni, és szörnyű pusztítást végezni. (Forrás: http://static.commercialmotor.com)

Ausztráliában a Road Train-ek szinte mindegyike fél- és B-pótkocsikból áll össze, teljes pótkocsikkal és tandemekkel alig találkozni. A vontatók is néhány kivételtől eltekintve mind nyergesek vagy ritkábban dromedárok, merev vázasat igen ritkán alkalmaznak. A dollyk két- vagy háromtengelyesek, a pótkocsik nagy része szintén háromtengelyes, ráadásul ikerkerekekkel (egy félpótot tehát sokszor 24 kerék támaszt alá). Mint azt az eddigi képeken megfigyelhettük, a vontatók között jobban kedveltek az amerikai csőrös típusok vagy az európai gyártók tengerentúlra szánt változatai (csőrös Scania, Volvo stb.), de viszonylag gyakran találkozni a "bulldogfülkés" (a nálunk is ismert típusok, amikor a vezető a motor felett ül, nincs előrenyúló motorház) európai vontatókkal is. Ezek persze szinte kivétel nélkül három- vagy többtengelyesek, és a hátsó tengelycsoport összes tengelye hajtott. Ennek oka, hogy így egyszerre lehet a tengelynyomást alacsonyan tartani (ugyanakkora súly több tengelyre oszlik el), másrészt tapadási tömeget növelni (két tengely nagyobb felületen tapad mint egy, és nagyobb súly is nyomja őket az aszfaltra). A vontatók emellett sokszor óriási hálófülkével is rendelkeznek, amely egy kisebb lakás kényelmét nyújtja. Ennek főleg akkor van jelentősége, ha a kamiont nem egy, hanem két sofőr vezeti, akik ilyenkor napokig, hetekig tulajdonképpen lakótársak is.

awesome cab over for web.JPGNa jó, ekkorák azért nem szokványosak ott sem (ez egy amerikai, nem ausztrál) :). Vannak külön csak a hálófülkék gyártására szakosodott (aftermarket) cégek is, amelyek sok tekintetben inkább lakberendezők (Forrás: http://www.freewebs.com)

Az ausztrál vontatók a hatalmas terhek miatt természetesen típusaik legerősebb változatai. A 600-700 lóerős, vagy most már annál is erősebb gépek az óriási távok miatt egyébként megnövelt tankkal közlekednek, az európai 5-600 literes tartályok helyett a megrendelők sokszor 1500-2000 literes darabokat kérnek. Mivel egy Road Train két-háromszor annyit is fogyaszthat, mint egy 40 tonnás szerelvény (egy Quad-szerelvény akár 70-80 litert is 100 km-en), kell is ekkora. A Road Train-ek sebességváltói szintén a legtöbb fokozatúak, amelyek a szakmában léteznek. A leggyakoribbak a 13, 15, 16 és 18 sebességesek (az igazán nagy szerelvények vontatói szinte mindig az utóbbiak). Az amerikai gyártók a páratlan fokozatokat kedvelik (9, 13, 15, kakukktojás a 18) a európaiak a párosakat (8, 10, 12, 16, 18). Érdekes, hogy Ausztráliában nem nagyon szeretik az automata és félautomata egységeket, ezért a kamionok nagy része hagyományos kéziváltós, ráadásul szinkron nélküli, azaz a sofőrnek visszaváltáskor kétszer kell kuplungolnia. Utóbbiból egyébként valóságos hitviták alakultak ki Ausztráliában a kényelmesebb automaták elterjedésével.

2009-international-lonestar-harley-davidson-special-edition-eaton-fuller-roadranger-18-speed-transmission-shift-pattern-diagram-photo-291971-s-1280x782.jpgEaton Fuller manuális szinkron nélküli 18 gangos ún. Range-Splitter sebességváltó. A H-sémában 4 alapsebesség található, minden fokozatnak van egy ún. Low (alacsony) és High (magas) alfokozata (ez így már 8), plusz a felező, amely tovább rövidíti az áttételeket, ez 16. Ezt egészíti ki a 2 mászófokozat (LO-gears), ez 18. A váltónak két hátrameneti sebessége is van (Forrás: http://media.caranddriver.com)

A szinkron nélküli kéziváltóknál nincsen a fogaskerekeket egymáshoz fékező szinkronizáció (amit pl. mi is megszoktunk az autóinkban, és aminek hiányával az öregebbek riogatnak :) ) ezért váltáskor azokat a vezető szinkronizálja oly módon, hogy a motor fordulatszámát a gázpedállal való játszással úgy választja meg, hogy következő fokozat fogaskerekei pont megfelelő fordulatszámmal forogjanak. Ezt csak nagy tapasztalattal lehet megfelelően végezni, ellenkező esetben a váltó recsegni fog, és ilyen méretekben akár egy rossz váltással vagy kuplungolással is tönkre lehet tenni az egész váltót. Az igen tapasztalt sofőrök arra is képesek, hogy tökéletesen összeszinkronizálják a fokozatokat, ilyenkor (mivel a szomszédos fogaskerekek azonos kerületi sebességgel forognak) akár kuplungolás nélkül is lehet váltani, persze ehhez az is kell, hogy a váltó fogaskerekei a ma már egyébként csak a hátramenetnél használt egyenes fogazással készüljenek (ez okozza azt a síró hangot, amikor tolatunk :) ). Ennek a műveletnek a neve "sliding", azaz csúsztatás. A soksebességes váltóknál egyébként a személyautóknál teljesen ismeretlen rendszerekkel oldják meg a váltást, hiszen ennyi  fokozat a klasszikus H-sémában el se férne. Az egyik módszer a bicikliken is megszokott változat, amikor a sebességváltó maga nem olyan sok sebességes (4, 5, 6), de ezeket a fokozatokat egy kiegészítő "felező" sebességváltóval (range gearbox) tovább módosítják. Értelemszerűen a bringákhoz hasonlóan ilyenkor a fokozatok száma  a két váltó fokozatainak a szorzata lesz (3 x 4, 3 x 5, 2 x 6, 3 x 6 stb.). Vannak más módszerek is, például a "splitter", ahol a fokozatoknak van egy Low, azaz alacsony, illetve egy High, azaz magas alfokozata, amiket egymás után kapcsolgatnak, illetve a Range-Splitter, ami a kettő összeházasítása. Utóbbi egyébként a leggyakoribb az ausztrál vontatókon. Ezt még kiegészít(het)ik az ún. mászófokozatok (LO-gears), amik az araszoláshoz vagy óriási terhek emelkedőn történő megindításához szükségesek (ezek olyan rövidek, hogy a motor maximális fordulatánál is csak egy gyalogos sebességével tud haladni a kamion, cserébe iszonyatos vonóerőt biztosítanak). Azért nem olyan egyszerű, mint az 5 gangos kéziváltók, igaz? :) És akkor még a több fokozatonkénti felváltásról, pre-selectionről (fokozat-előválasztás) nem is beszéltem... Egyébként ha az olvasóim között van kamionsofőr, aki kéziváltóst is vezet, az nyugodtan pontosítson, bár a fentiekben leírtak alapját szintén egy kamionsofőr magyarázta el nekem, ezt egészítettem ki netes forrásokkal :). Az alábbi videón egy nagyon rendes vezető magyarázza el nekünk ugyanezt a gyakorlatban egy 18 sebességes Range-Splitter váltón, sőt még elmondja azt is, hogy szokott kuplungolni, "sliding"-olni. Csak győzzük ezt szörnyű aussie-akcentust :)

Itt pedig menet közben is megnézhetjük mindezt:

A szinkronizált kéziváltók már kényelmesebb vezetést segítenek elő, az automaták pedig akár teljesen le is vehetik a váltás terhét a sofőr válláról, illetve sokszor jobb fogyasztást is produkálnak. Emellett viszont drágábbak, bonyolultabbak, nehezebbek (ez a hasznos terhelést rontja, bár nem hiszem, hogy egy 170 tonnás kamionnál annyit számítana) és rosszabb a hatásfokuk, tehát többet fogyasztanak. Az viszont a szinkron nélküliek ellen szól, hogy egy tapasztalatlan sofőr nagyobb fogyasztást tud okozni a bénázással, mint egy automata, amelyek ráadásul egyre fejlettebbek lesznek, így azért Ausztráliában is terjednek valamennyire, ahogy a vezetőket segítő többi extra is (GPS, adaptív tempomat, sávelhagyás-gátló stb.).

Ausztráliában a már említett 53,5 méter és 170 tonna szintén csak a közutakon közlekedő járművekre vonatkozik, a magánutakon nem muszáj betartani őket. Így aztán ott végképp elszabadul a pokol, mert néhány ausztrál bányában még ennél is nagyobb kamionok járnak, teljesen menetrendszerűen. A leghíresebbek az egyik észak-ausztráliai aranybánya közúti vonatai, amelyek egyben a legnagyobb hagyományos kamionok, amiket rendszeresen közlekedtetnek. A Granite külszíni fejtésű aranybánya használja a teljesen egyedülálló, hat pótkocsis szerelvényeket, amelyeket egy Tri-Drive Kenworth csőrös vontató szokott húzni.

bulkhaulroadtrain.jpgA Granite aranybánya hat pótkocsis Road Train-je (Forrás: http://img194.imageshack.us)

A vontatóban egy 19 literes, sorhatos Cummins dízelmotor dolgozik 600 lóerővel, ami még nem lenne elég a hatalmas szerelvények vontatásához, ezért a negyedikként besorozott B-félpótkocsi négytengelyes forgózsámolyát egy kisebb, 400 lóerős soros hathengeres motor hajtja! Ez utóbbi gondolom valamilyen pneumatikus távvezérlő rendszeren keresztül vezérelt, és automataváltón keresztül hajtja a kerekeket.

Timbuilt001-1.jpgA négytengelyes pótkocsiban dolgozik a motor (Forrás: http://i225.photobucket.com)

A pótkocsik háromtengelyes, oldalra billenthető ércszállítók, megpakolva darabonként 65-70 tonnát nyomnak, illetve a vontató is merev vázas, saját rakfelületű darab (a szerelvény kódja így 2AB2A-Sext lenne :) ).Ha teljesen meg van rakva, a kamion 460 tonnát nyom! Az ilyen nagy szerelvények közlekedtetését egyébként az indokolja, hogy a felvevő- és lerakóhelyek között 100 km-t kell utazni, ez pedig túl sok lenne mondjuk egy bányadömpernek (a szállítható teher kb. 350 tonna, pont a bányadömperek "tartománya"), illetve még mindig olcsóbb, ha hagyományos vontatókat és pótkocsikat vesznek.

1560.jpgNe számolgassátok, 146... (Forrás: http://truck-photos.net.s3.amazonaws.com)

Azért a felső képen tényleg látszik, miért hívják ezeket Road Train-nek. A hat tengellyel megtámogatott óriási ércszállító pótkocsik tényleg olyanok, mintha gumiköpenyekkel ellátott vasúti tehervagonok lennének. Itt pedig hallani a kiegészítő motort is, a négytengelyes dolly-ban:

Akinek a szeme már jojózik a sok tonnától, métertől, lóerőtől és pótkocsitól, annak jó hírem van. A következő fejezetben (amit valószínűleg csak szombaton tudok bemutatni) az ausztrál Road Train-ek sofőrjeinek mindennapjaiba tekinthetünk be, illetve megtudhatjuk, hogy illeszkednek ezek a hatalmas gépek az ország közlekedésébe, életébe. 

Források:

http://en.wikipedia.org/wiki/Manual_transmission

További képek forrása:

http://multimedia.aapnewswire.com.au

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr615520799

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kamionos linkajánló 2014.10.12. 00:20:56

Bizonyára ti is úgy vagytok vele, ha valami újdonsággal találkoztok vagy valamilyen témakör elkezd benneteket érdekelni, akkor szeretnétek utánaolvasni, tájékozódni, információt gyűjteni és mindebből persze a lehető legtöbbet, a legjobb minőségben és...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2013.09.19. 09:59:43

zenei aláfestés: www.youtube.com/watch?v=uHZJej98_T0
:)

„Pocket Road Train”
:D

"és rosszabb a hatásfokuk, tehát többet fogyasztanak."
hmm, azért egy duplakuplongos rendszert megnéznék egy ilyen kamionban, mit tud. persze súlynak megfelelő méretezéssel.

"A leghíresebbek az egyik észak-ausztráliai aranybánya közúti vonatai, amelyek egyben a legnagyobb hagyományos kamionok, amiket rendszeresen közlekedtetnek."
mennyi van ezekből? mert a többeszámból ítélve nem egy ingázik, hanem több is van.

"A vontatóban egy 19 literes, sorhatos Cummins dízelmotor dolgozik 600 lóerővel,"
uhh. bár érdekes, hogy nem emelték a hengerek számát.

"Akinek a szeme már jojózik a sok tonnától, métertől, lóerőtől és pótkocsitól, annak jó hírem van. A következő fejezetben (amit valószínűleg csak szombaton tudok bemutatni) az ausztrál Road Train-ek sofőrjeinek mindennapjaiba tekinthetünk be, illetve megtudhatjuk, hogy illeszkednek ez a hatalmas gépek az ország közlekedésébe, életéb"
dehogy, jöhet még! :)

walter sobchak 2013.09.19. 11:07:31

A duplakuplungos már autókba is baromi drága, egy kamionba főleg az lenne, meg szerintem probléma lenne megoldani, hogy egy Road Train-t is meg tudjon indítani. A megbízhatóság a legfontosabb egy ilyennél, mert belső-Ausztrália (Outback) közepén, 100 km-re a legközelebbi embertől lerohadva akár az egész szállítmány odaveszhet mire kiér a segítség. Amúgy egy ilyen ilyen 18 sebességes Eaton is 16 ezer euróba kerül :D arról nem is beszélve, hogy ha az automatáktól is ódzkodnak az aussie-k, akkor mit szólnának egy duplakuplungoshoz? :)

Elég sok van, és nem csak ott, más bányákban is, de ez a legnagyobb, ugye 7 plató, 6 pót. De azért ez az alábbi se semmi, bár ez "mindössze" 5 pótos, ugyanúgy 400 tonna körüli. Itt külön mutatják a motoros pótkocsit is (power-trailer) amiben egy 600 lovas CAT-motor van:

www.youtube.com/watch?v=R1Jm3QuuF5khttp://www.youtube.com/watch?v=R1Jm3QuuF5k

Nem emelték, mivel ez nem egy kamionmotor, hanem inkább kishajókban, de még inkább dízelgenerátorokban dolgozik, a Kenworth rendelésre teszi a vontatókba. Látszik is, az a hűtő akkora, mint egy katedrális... Vannak 700-750 ló körüli változatai is, kedvelt kamiontuning-alap, 2000-2200 LE és 5000 Nm különösebb erőlködés nélkül kihozható belőle. Persze azok már ilyen drag-kamionok.

Rocko- 2013.09.19. 15:35:36

@walter sobchak: lehet a magasabb árat kárpótolná a gazdaságosabb üzem.
ódzkodni meg lehet, de a gazdasági embereket nem fogják az érzelmek meghatni, inkább hisznek a számoknak. :)
persze ki kell számolni, hogy mikor térül meg.
az indítónyomatékban igazad lehet, fene tudja, hogy mit bírnak ezek.

motor: áhám. :)

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2013.10.09. 14:13:51

nagyon jó ez az írás! :) még sok ilyen mélységűt!

walter sobchak 2013.10.09. 16:15:53

@Jancsa János: Köszi szépen, még jönnek ilyenek (de sajnos hétvégénél előbb nem), és jó látni, hogy más blogok szerkesztői is olvasnak engem. :) Én is kedvelem az írásaidat, voltam már egy-két általad ajánlott helyen! :)

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2013.10.09. 21:53:22

@walter sobchak: na, ennek örülök h sikerült jót enni :) idokozben vegigolvastam mind az ot reszt... hat nagyon komoly, tok sok érdekes dolgot tanultam belole, foleg ez az aszinkron valtas dolog kemeny :D

walter sobchak 2013.10.09. 22:27:44

@Jancsa János: Sikerült igen, bár pl. a Ringben tuti nem leszek törzsvendég, amíg a havi jövedelmem el nem éri a félmilliót :D.

Bizony, egy 18 gangos Range-Splitterrel nem szívesen kuplungolnék végig egy vasárnapi baleset miatti dugót mondjuk az M7-esen :D.

Rocko- 2013.10.10. 13:15:40

@walter sobchak: @Jancsa János: haha, pedig egy crossover jó lenne: egy jó burger fölött megbeszélni a technika vívmányait. :)

GERI87 2014.04.17. 15:33:37

"...arra is képesek, hogy tökéletesen összeszinkronizálják a fokozatokat, ilyenkor (mivel a szomszédos fogaskerekek azonos kerületi sebességgel forognak) akár kuplungolás nélkül is lehet váltani, persze ehhez az is kell...egyenes fogazással készüljenek...Ennek a műveletnek a neve "sliding", azaz csúsztatás."

Hm...biztos hogy egyenes fogazású fogaskerekekre szükség van ehhez? elvégre nem a fogaskerekeket tologatják egymásra és úgy történik a váltás.
Ez elég régi és elvalt technika.

www.youtube.com/watch?v=JOLtS4VUcvQ

Szerintem az 50-es évek óta már teherautókban sem használják..

Nem a hagyományosan elterjedt körmös kapcsolású manuális váltók ezek?
És csak a gázelvétellel (terhelésmentesítéssel) sikerül kuplung nélkül váltani?
Ami egyébként minden manuális váltóval sikerül ha ügyes az ember..

www.youtube.com/watch?v=Q13feIOhzpE

cummins signature600 2014.10.24. 22:54:08

@Rocko-: minek emelni a hengerek számát?legjobb mint már bebizonyosodott a sor hatos!szép hangja van a v8-asnak de ennyi!a hatosban 7 sikló vagy nyugvó csapágy van a főtengelynél a v8-asban csak 5!a v8nál minden főtengely sonka közt két hajtókar cibálja a tengelyt.hiába a vízhűtés a sormotor akkor is jobban le tudja adni a meleget mert egy alagútban van ahol még fel is gyorsul a levegő-igaz csak a cabovereknél vagy lapos orrúaknál!sor6 nagy köbcenti pl:cummins kta 19 450le-750ig.a 6-7 pótos bánya roadtrainben alkalmazott power trailerekben-én a smith&sons által gyártottakat ismerem a honlapjukról-egy valóban 400 lóerős 15 literes cummins signature van egy allison automata váltóval.üresen csak a vontató motorja dolgozik.rakodás közben a mókus beindítja a hátsó motort és kezdődik a buli.indulás után amikor a figura nem ad gázt és éppen vált akkor dolgozik legjobban a hátsó motor.

cummins signature600 2014.10.24. 23:15:58

@GERI87: nem hogy nem használják,hanem több ezer sofőr van aki nem hajlandó mással vezetni csak valamely asszinkron váltóval:eaton fuller,rockwell,spicer stb...ez mind egyenes fogazású!nincsenek szinkron gyűrűk.én vezettem 4 hónapig egy skoda mts billencset.12 literes sor6-os 210lóerős,10sebességes asszinkron váltóval.laza talajon kb 10tonna teherrel rakottan egy építkezésen.ha ráérez az ember óriási buli vezetni de az első pár nap.....nyilván tehermentes váltóval lehet váltani csak normálisan!ki sem bírod ütni sebességből egyébiránt.itt európában is használták az eaton fullert m.a.n.f90,2,3-as m.a.n.,iveco turbostar,eurostar,ford continental,erf,leyland,daf ati.a finn sisu az mp3-as és a legújabb actros fülkéjét használja és a mercedes 500-és 600 lóerős motorját,de a mai napig eaton fuller asszinkron váltóval vagy automatával szereli a kamionjait.

cummins signature600 2014.10.24. 23:25:26

@walter sobchak: helló a cat 15-c16 elsősorban kamion motor azután hajó motor-cat marine power-a c-18-as is kamionokba lett szánva de ma már gensetben és hajóban használatos a nagy köbcenti miatt!a cat c-18-ast utoljára a finn sisu építette be kamionokba 630 lóerővel kb 10 éve amikor még renault premium fülkét használtak.szállítottam pár hónapig fúrótornyokat és volt szerencsém c-18-ast és c-15 acert motort 2100 fordulaton űvölteni!az a valami nem a forma 1-es viccek!

cummins signature600 2014.10.24. 23:32:59

eaton fullerben van 10 váltó is és európai kamionokba gyártott 12-16 sebességeset is!európai váltóban nincs 18 as mivel a kúszó fokozatot senki nem számilja!ezért is írják ki 12 előre meneti fokozat+két kúszó.egyébként a volvónak is 16-os volt a váltója a 80-as évek közepéig az f 10-12-es szériában.volt szerencsém vezetni egy 35 tonnával megrakott 19,5 méter hosszú 6 tengelyes pótos f89-est-12 literes motor 330 le 16-os váltóval.egyébként ha jól tudom a scaniát még ma is lehet rendelni 16 sebességgel!magyarországon is van egy ilyen egy v8-as 250 tonnás négytengelyes nyergese az ovit-nak!

cummins signature600 2014.10.25. 12:22:28

a fentebb látható 75 tonnás négytengelyes volvó az egy fh 15-ös amíről már írtam egy kommentben valamelyik roadtrain-eket fejtegető részhez.a lóerő adattábla felett lehet látni a piros cummins badge-ot!ja és az nem trilex felni hanem egy darabból álló!a trilex egy idétlen megoldás.ennél a felninél van egy 3-5-6 agú póknak nevezett kerékagy.a lábain kis hullámok vannak kialakítva.fékezéskor ne forduljon kőrbe a felni az agyon.itt nem kell gép a gumi cseréhez és a kerék is könnyebb mert hiányzik a felni közepe kb-15 kiló.felteszi a felni gyűrűt a belsős gumival,3-5 vagy 6 békát felcsavaroz és lehet menni.ha jól sikerül nem kacsázik a kerék.

Comissar1945 2016.02.06. 14:04:45

Sziasztok!

Tudna valaki segíteni, a Road Train sofőrök vezetési, pihenő és munkaidejét illetően?

gigabursch 2016.02.10. 15:03:43

@cummins signature600:
Akkor itt van két db sor8 és mindössze csak 310 1/min.

www.youtube.com/watch?v=c18pTVHPpEA

:-)

cummins signature600 2016.02.10. 19:24:39

@gigabursch: ok,megnéztem.köszi....ettől még kamionban a sor hatos az igazi.a detroit diesel,a cleveland diesel és a buda nevű amerikai motorgyárak is gyártottak sor 8 as motorokat.két és négyütemű dieseleket hajóba,mozdonyba..az biztos,hogy nem mindennapi felvéltel.görög hajó kiránduláson engem is keresni kellett.mert a 4 órás útból másfelet két darab v 12 es 30 literes iveco hajó motorral töltöttem a gépész folyamatos vigyorgása és spanyol szövegelése mellett..

gigabursch 2016.02.11. 08:06:28

@cummins signature600:
Itt egy kicsit bővebb írás a hajóról.
totalcar.hu/magazin/szerelem/sopron/

Megjegyzendő a szöveg ~70%-a tőlem származik (pl a felfütyül a turbó és társaik, meg a fotók java is), anno kedvcsinálóként írtam nekik, aztán úgy gondolták (persze ezt megbeszéltük), hogy ami jó, az jó, hát nem változtatnak rajta.

Itt mondjuk egy henger 35 l térfogatú, de ez nyilván egy mási dimenzió...

Amúgy a sorhat a sornyolcnál mindig simább járású, s ennek az oka abban rejlik, hogy a részütemben álló hengerek szögeltérése a munkaütemet végző hengerhez képest 60°-os és nem 90°-os.

cummins signature600 2016.02.11. 20:42:21

@gigabursch: na azért én gépészmérnök nem vagyok.csak tudom,hogy amit a kamionokon alkalmaznak az biztosan a legjobb megoldás erő,fogyasztás,tartósság szempontjából..a 35 liter az nem 3,5 liter akart lenni?hengerenként...

gigabursch 2016.02.12. 08:09:28

@cummins signature600:
Nem-nem, az biza 35 l.

315 mm furat, 350 mm löket.
A dugattyú csak azét 72 kg, mert könnyűfémből van.
Nézd meg a cikkhez kapcsolt képeket.

Persze ez egy 60 éves konstukció.

A mai SKL, MTU, stb hajógépek egész más méretűek (vagy híztak, vagy sokkal kisebbre vették őket méretileg, és egyértelműen a tervezett avultatás elve alapján kezelik.
Igen látványosak pl. a V18-as reverzlható gépek (nagyobb tolóhajókon), de a SaKáL sor9(!)-es hajógépe is egy igen izgalmas valami (ezt pl kifejezetten rezonanciamentesség miatt fejlesztették ki ilyenre)

cummins signature600 2016.02.12. 18:16:52

az meleg..azt hittem elírtad...igen tervezett elavulás...jó buli..pár éve a kamionoknál is elkezdték a downsizing nevű hülyeséget..elkezdték a 12-13-15-16 literes motorokat vissza venni 9,5-10,5..igazi hülyeség..mert mint írtam és ez tény,hogy hiába a nagy nyomaték és a magas lóerő ha nincs köbcenti....egyszerűen elfogy hegyre felfelé és rövidebb az életartama is..másrészt rosszabb vezetni is...persze csak annak aki meggyőződésből vezet kamiont nem pedig,azért mert ezt dobta a gép.

gigabursch 2016.02.13. 01:29:17

@gigabursch:
Elírtam, a löket 450 mm és nem 350 mm, Bocs.
totalcar.hu/galeria/totalcar/szerelem/2007/06/25/sopron_vontatohajo/9
Itt a levett hengerfej.
Szeleptorony (szelepek, házaik, indító vezérlés részei, csövek, stb) nélkül ha jól emlékszem 92 kg. Mondjuk arra jól emlékszem, hogy qrvasok.
Felszerelten 135 kg körül van.

ogyp 2016.05.02. 17:39:56

Hali!

"Itt pedig hallani a kiegészítő motort is, a négytengelyes dolly-ban"
Eddig a pontig azt hittem, hogy értem a különbséget a Dolly és a B-pótkocsi között. Ez biztos, hogy Dolly? Nem B-pótkocsi?

Előre is köszi a választ!

cummins signature600 2016.05.15. 16:08:19

@ogyp: az a négytengelyes dolly nem dolly hanem egy powertrailer.beépítve egy cat vagy cummins vagy detroit diesel motor kb 400lóerővel és egy allison automata váltó.rendesen kardántengellyel hajtott dupladifis futóművet hajt.csak rakottan szokták beindítani.a pótkocsi oldalán lehet is látni a kipufogót és a légszűrő csöveit.
süti beállítások módosítása