A 3. rész végén említettem az óriási, 5-6 pótkocsis, bányadömperek helyett dolgozó ércszállítókat, amelyek a világ legnagyobb, rendszeresen használt kamionjai. Rendben, de mi van a nem rendszeresen használtakkal? Íme:
Ahogy az autóknál is zajlik a verseny a gyártók, tuningcégek között, hogy övék lehessen a leggyorsabb, legtakarékosabb, legdrágább stb., úgy a kamionoknál is felfedezhetünk ilyen vetélkedést, kiegészítve természetesen a vontatók legfontosabb adatával a teherbírással/vontatható tömeggel. Noha biztosan voltak szupernehéz, éppen ezért illegális, tehát diszkréten kezelt kamionmenetek a régebbi időkben is, én most a hivatalosan (vagy legalábbis félhivatalosan) feljegyzett rekordokat mutatom csak be.
Az említett rekordok közül az elsőt 1989-ben állították fel, az ausztráliai Wintonban (Queensland), ahol 12 pótkocsit húzott el egy ismeretlen típusú vontató. 1993-ig etéren nem történt semmi, ekkor egy darwini (mármint Darwin városából származó :) ) sofőr 16 pótkocsit kötött 1986-os Mack SuperLiner-je mögé, de rekordjának csak néhány hónapig örülhetett, mert kollégája 21 póttal (290 tonna terheléssel, tehát a pótok valószínűleg üresek voltak) elvette tőle ezt a címet. Ezután kezdtek begyorsulni a rekordkísérletek, mert a cégek, városok és gyártók felismerték az ilyen eseményekben rejlő nagy reklámlehetőséget (valószínűleg a korábbi rekordokról ezért nem találtam képeket). Egy ilyen rekorddöntés köré egész napos haknikat lehetett szervezni, ami jó volt a városnak, jó volt a résztvevő népeknek, a kamionsofőröknek, de legfőképpen a szponzoroknak.
1999: 34 pótkocsi (Forrás: http://www.peninsularity.com)
A verseny úgy beindult, hogy két ausztrál kisváros (Winton és Bourke) között igazi háború alakult ki, végül az előbbi nyert meg egy 34 pótkocsis vontatót sikerült összeállítani és megindítani. Ezek viszont még mindig csak ilyen félhivatalos rekordok voltak, így soha nem kerültek be a Rekordok Könyvébe.
Az 1999-es rekordtartó öttengelyes 10x6-os Kenworth (Forrás: http://i29.photobucket.com)
Az első olyan rekordot, amelynél kint volt a Guiness Rekordok könyve is, 1999-ben egy módosítatlan Kenworth K100G vontató állította be, amikor 45-re emelte a pótkocsik számát (8 kilométeren keresztül sikerült vontatnia a 600 tonnás, 610 méteres szerelvényt). 2000-ben ez a szám még tovább emelkedett, szám szerint 79-re (a kamion már 1 kilométernél is hosszabb volt, és közel 1100 tonnát nyomott). Innentől szinte évente dőltek meg a rekordok; a 2004-es kísérletnél az első vontató sebességváltója tönkrement a kamion megindításakor, viszont a második már sikeresen elhúzta a 117 összeállított pótkocsit, mintegy 1500 méterre. Mivel a szerelvény maga is 1445 méter hosszú volt, ez mindössze egy kamionhossznyit jelentett :). Az enyhén szólva nem szokványos méretű kamion fékezéséhez egyébként néhány pótkocsin plusz levegőtartályokat és kompresszorokat helyeztek el, mert a vontató nem tudott volna elég levegőt szolgáltatni ahhoz, hogy a pótkocsik fékjei feloldjanak.
2000: 79 pótkocsi (Forrás: http://www.fleetwatch.co.za)
Végül 2006-ban állították be a ma is érvényes rekordot. Az Australian Mack kamiongyár szervezte meg a rekordkísérletet, amelynél 112 pótkocsit állítottak össze, összhosszuk 1475 méter, tömegük pedig 1300 tonna volt (ezek szerint a rekordot nem az elhúzott pótkocsik száma, hanem az össztömegük alapján jegyzik, ami valahol logikusnak tűnik). A rekordot jelentő szerelvényt hatosával-hetesével állították össze, annak érdekében, hogy végig egyenes legyen, ezeket a szegmenseket hidraulikus teleszkópos vonórudakkal húzták össze. Az első pótkocsi megerősített királycsappal csatlakozott a vontatóhoz, de ettől eltekintve a négytengelyes Tri-Drive Mack Titan-on semmilyen változtatást nem eszközöltek (ez a rekordkísérlet feltétele). A "Diesel Gypsy"-nek becézett (hadd tekintsek el a név magyar fordításától :D) 610 lovas vontatót egy 70 éves volt kamionsofőr vezette.
A jelenlegi rekord (Forrás: http://www.thedieselgypsy.com)
A rekordkísérlet persze sikerült, a nem mindennapi terhet végül 100 méterre vontatta el a Mack (ennyi volt betervezve). Azóta nem próbálkoztak új rekordokkal, valószínűleg azért, mert ez az utolsó már a hagyományos nyeregszerkezetek határait feszegeti.
Katonai- és különleges Road Train-ek
Eredetileg a fenti bekezdés lett volna az utolsó, viszont szombaton a 4. rész elkészülte előtt egy nagyon kedves barátom érdeklődött, hogy miről fog szólni a befejező rész. Őt is érdekli minden, ami technikatörténet, bár ő inkább a hadtörténetben van otthon, sokkal jobban, mint én, ezért átküldte ezt a képet:
Bizony, hűha. Aki volt katona, az gondolom már rá is vágta a vontató típusát (én néhány hét híján lemaradtam még az orvosi vizsgálati behívóról is), aki nem, és nem ismeri annyira a katonai járműveket, annak mondom, hogy ez a szörnyeteg itt egy MAZ-543-as tankvontató TZ-30-as olajszállító nyerges változata. A gyártási helye ugye a Szovjetunió, pontosabban ma már Fehéroroszország (vagy Belarusz?). A katonai járműveket nem annyira ismerők számára a hidegháborús időkről szóló filmekben látható díszszemléken Brezsnyev figyelő tekintete előtt atomrakétákat szállító változataik biztos beugranak :). Az a két darab jármű, amit ezen a képen vontat - és amelyek engem leginkább a világ legnagyobb gőzmozdonyainak a kazánjára emlékeztetnek - az pedig két tartályos félpót (az első B-félpót ugyebár, típusszámuk MZKT-7410 TZ-30 ill. TZ-60) így ez tulajdonképpen egy szteroidokat szedő B-dupla szerelvény. Az egyik forrás szerint ez egy sivatagi olajszállító, a másik szerint reptéri tanker-kamion, amikből az óriási teherszállítókat, egyéb gépeket tankoltak (bár van közös metszete a kettőnek, szóval lehet, hogy mindkét állítás igaz) :). Sajnos pontos adatokat nem találtam erről a két batár pótkocsiról, de tekintve, hogy a MAZ - kiviteltől függően - szűk 11-12 méter hosszú, ez a szerelvény itt lehet vagy 35-40 méter. A MAZ-zal egyébként még itthon nagy ritkán lehet találkozni itt-ott az országban (nekem is volt hozzá szerencsém, illetve régebbi változatához, az 537-eshez, ráadásul éppen egy tankot szállított, ami le volt takarva, de gondolom T-72-es lehetett). A szám a nevükben pedig talán a szállítható olaj tömegét adja meg tonnában, vagy térfogatát köbméterben. Mindenesetre megeszem a kalapom, ha ez a szerelvény itt kevesebbet nyom 100 tonnánál, ami azért már az amúgy a T-55-ös tankokból származó 515 lóerős, közel 39 literes, V12-es dízelmotorral felszerelt, rövidre áttételezett váltójú (bár nagy kereke miatt kisebb vonóerejű) MAZ-nak se lehet sétagalopp, pláne sáros, homokos környéken (ja, mondanom se kell talán, a MAZ 8x8-as, azaz állandó összkerekes).
Ugyan az első részben leszögeztem, hogy csak a külön engedélyre nem köteles kamionokkal foglalkozom, befejezésül jöjjön néhány, amelyre ez nem vonatkozik:
Forrás: http://forums.subdriven.com
Ez itt szintén egy MZKT, de már a Vasfüggöny utáni időkből, ennél fogva jóval modernebb, mint a fenti társa. Motorja egy V12-es Mercedes turbódízel 800 lóerővel, ennek köszönhetően 130 tonnát tud vontatni akár 80 km/h-val is. A képen két tréler van ráakasztva, mindkettőn egy-egy tank, ami együtt elérheti az előbb említett tömeget.
Kicsit "civilebb", de nem kevésbé különleges vizekre evezünk ezzel az MAN 48.700 típusú nehézvontatóval. A V12-es, 700 lovas dízellel ellátott teherautót természetesen a túlméretes szállítmányok vontatására használják. Igen, tényleg ABNORMAL :) A hangja pedig a videón hallható:
Igen, vannak olyan Road Train-ek is, amelyeket nem egy, hanem több vontató húz. Ezeket vonórudakkal szokták összekötni, a sofőrök rádión tartják a kapcsolatot. Itt pedig három darab amerikai Oshkosh gyártmányú 6x6-os nehézvontató küszködik felfelé az emelkedőn. A rakományban nem vagyok biztos, de szerintem egy vízerőmű óriási vízturbinája lehet, a pótkocsi, ami cipeli, 40 tengelyes (20 tengely egymás mögött, viszont a szélesség miatt 2 sorban, mindegyiken ikerkerekek, azaz összesen 160 gumiabroncs!). A platójukon ballasztokkal leterhelt három óriásvontató összesen 2100 lóerőt, 8000 Nm-t, és 9 hajtott tengelyt állít csatasorba. :) Muszáj ennyit, mert ha ez a szörnyű monstrum megindul a lejtőn lefelé, gyakorlatilag nincs a világon semmi, ami megállítsa.
Búcsúzóul pedig jöjjön ez a már-már bányadömperi méreteket súroló Faun 6x6-os óriásvontató, amely egy tényleg gigászi transzformátort vontat (nem tudom, pontosan mekkorát, mármint teljesítményben, de ha azt nézzük, hogy az itthon az oszlopokra helyezett trafók leggyakrabban 125-250 kVA-esek, ez valószínűleg szintén egy nagy erőműhöz tartozó több tíz, vagy száz MVA-s egység lehet... aki szakértő, nyugodtan szóljon hozzá, bár nyáron az e.on-nál dolgoztam, és elég sok trafót láttam, de ekkorát még csak távolról se :) ). Visszatérve a lényegre, a Faun-t a már ismert 19 literes sorhatos Cummins dízel mozgatja, a teljesítménye azonban itt 900 lóerő.
Ezzel a végére értünk tehát a Road Train-eknek, szerdán már új témával várlak titeket, ami egyelőre legyen titok. :) Remélem, mindenkinek tetszett az összeállítás! Annyit előre megígérek, hogy - mivel a következő gigatéma már nagyon előrehaladott állapotban van - nemsokára jön az új sorozat, amely várhatóan még hosszabb lesz, mint a Road Train-ek (mármint a téma :) ). Hiába, az egyik ok, amiért blogolni kezdtem, hogy nem tudom befogni, ha egyszer elkezdem az írást :)
Források:
http://en.wikipedia.org/wiki/Road_train
http://www.thedieselgypsy.com/Roadtrain_Record-2006.htm
http://www.military-today.com/trucks/maz_537.htm
http://www.military-today.com/trucks/maz_543.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/MAZ-7310
További képek forrása:
http://forums.subdriven.com/showthread.php?5456986-Truck-appreciation-thread.&p=81588523