Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

Karácsonyi villámposzt: Filmes vonatok - A Polar Express

2013.12.26. 14:58 walter sobchak

Már két napja gondolkoztam azon, hogy karácsony estére legyen-e valamilyen írás, vagy csak képet tegyek-e ki. Eredetileg egy rövid poszt mellett döntöttem, de nálunk itthon olyan a karácsonyi program, hogy 24-én egy perc megállás nincs, egészen este 11-ig. Utána meg már túl fáradt voltam, úgyhogy végül egy képpel kellett beérnetek. Mostanáig. :)

polar_expressz_7.jpg

large_PolarExpress.jpg

Mindjárt a közepébe csapva; a poszt címében szereplő vonatról szóló film nem a szívem csücske, annak ellenére sem, hogy a Forrest Gump-ot és a Vissza a jövőbe-trilógiát is jegyző Robert Zemeckis alkotása, de még az sem tudja feljebb tornászni nálam a pontszámát, hogy a főszereplője Tom Hanks, Tom Hanks, Tom Hanks és Tom Hanks mellett egy szinte "vászonról lejövősen" realisztikusra sikeredett Pere Marquette 1225-ös gőzmozdony.

PolarExpressWallpaper1280x1024.jpg

Nem, nem fogok hipszterkedni, hogy én már azelőtt ismertem a mozdonyt, mielőtt bemutatták volna a filmet (és becsukott szemmel fejcsóválva panaszkodni, hogy ma már rendes vonatos filmet se tudnak csinálni :D). Annyira nem, hogy amíg csak a trailert láttam, meg voltam győződve arról, hogy a filmben a világ legnagyobb gőzmozdonya címet viselő Union Pacific "Big Boy" szerepel (most elképzelem a gőzmozdony-fanokat, akik már magukban sorolják is az égbekiáltó különbségeket a két gőzös között :D). Mentségemre legyen szólva, hogy a film csaknem egy évtizede került a mozikba (2004 novemberében), akkor még jóval kevesebb mozdonyt ismertem, pláne az amerikai példányok közül.

CM_polar_express.jpgA Polar Expressz nem eredeti forgatókönyvön alapszik, hanem egy 1985-ös (azonos című) gyerekmese nyomán készült (a poszt kedvéért nem olvastam el, de a film biztosan tett bele olyan jeleneteket, amelyek a könyvben nem voltak benne). A könyv (és a film) röviden egy kisgyerekről szól, aki éppen kételkedni kezd a Télapó létezésében. December 24-én éjszaka egy vonat áll meg a házuk előtt, amelynek az utasai hasonló kétkedő gyerekek. A Polár Expressznek hívott járat elviszi a gyerekeket az Északi-sarkra, ahol találkoznak a Mikulással és manóival. A Télapó a főszereplőnek megengedi, hogy akármilyen ajándékot választhasson, ő pedig az egyik száncsengőt kéri, a híres szánról. Az ajándékot később véletlenül elveszíti, de másnap megkapja karácsonyi ajándékként. A csengő pedig csak azoknak szól, akik hisznek a Télapóban (a könyv és a film utolsó mondatában a narrátor - felnőtt főszereplő - elmondja, hogy már csak neki, illetve a kicsi gyerekeknek szól a száncsengő).

Robert Zemeckis 2004-ben vitte vászonra a gyerekkönyvet, méghozzá az általa favorizált motion capture eljárással, amikor - a hagyományos rajzfilmekkel ellentétben - a mozdulatokat valóban eljátsszák a színészek, szenzorok és CGI segítségével erre építik rá a készítők a szereplők mozdulatait. A filmben Tom Hanks nem kevesebb mint 6 szerepet játszott el ily módon, de meglepődve vettem észre - ránézve a film adatlapjára - hogy a főszereplő kisfiú életre keltésében az Éhezők viadalában Peeta Mellark-ot alakító Josh Hutcherson is segédkezett.

PolarExpressWide.jpg

A filmet nem moziban láttam, DVD-n kölcsönöztem ki (semmi összekacsintós idézőjel :), 2005 karácsonyán, még a torrentőrület előtt néztem meg). Különösebben nem hagyott bennem mély nyomot, karácsonyi filmnek szerintem pont megteszi, de sosem fog rám jönni, hogy úgy megnézném a Polar Expresszt (szemben mondjuk a "Reszkessetek, betörők!"-kel vagy a "Karácsonyi vakáció"-val :) ).

Az egyetlen jelenet, amely nem motion capture-rel készült, gondolom, érthető, miért :)

Az alkotást több kritika is érte a motion capture hátrányai miatt; a szereplőket nem lehetett tökéletesen leanimálni, így néhol erősen viaszbábszerű arcokkal, zombitekintetekkel találkozhatunk a film nézése során. Azért persze voltak jó jelenetek benne, az akrobatikus kakaóosztást néha meg szoktam tekinteni youtube-on (most is megnéztem, ahogy kerestem a videót), és a jégen korcsolyázó, driftelő vonat sem volt semmi (annak ellenére, hogy - ahogy Sheldon Cooper mondaná - az a jelenet tudományosan nem helytálló :) ). Egy ismerősömtől persze megkaptam, hogy a moziban szereplő, a gőzös adatait - kérés nélkül, rosszul - fejből felmondó okostojás gyerek én vagyok. :D

A Polar Expressz egyébként langyos fogadtatásban részesült, és szerintem a készítők ekkora költségvetés mellett (165 millió dollár 9 évvel ezelőtt, majdnem kétszer annyi, mint a "Gyűrűk ura: A király visszatér" büdzséje) azért nagyobb bevételre számítottak (306 millió világszerte). Na, ennyit a filmről, jöhet a vonat!

flat,550x550,075,f.jpg

Fotó: Mark Parren

A könyvben természetesen nem volt meghatározva, milyen mozdony vontatja az Északi-sarkra tartó járatot, de a filmben "játszó" Pere Marquette mozdonnyal sokszor találkozott a könyv írója, ráadásul a lokomotív pályaszáma - 1225 - ugye ugyanaz, mint a karácsony napjának dátuma számokkal leírva.

Pere-Marquette_b-and-w.jpgA 1225-ös a 40-es években (Forrás: http://www.acmenovelties.net/cars/when_a_car_was_a_car/images/Pere-Marquette_b-and-w.jpg)

A 2-8-4-es (1'D2') "Berkshire" tengelyelrendezésű gőzmozdonyt 1941-ben gyártotta az amerikai Lima mozdonygyár. A megrendelő az USA-kanadai Pere Marquette (PM) vasúttársaság volt, amelynek a Nagy Tavak környékén, az USA-beli Ohio, Michigan és Indiana államok, illetve a kanadai Ontario tartomány területén voltak vasútvonalai (a vasúttársaság nem sokkal később, 1947-ben megszűnt, pontosabban beleolvadt a Chesapeake & Ohio társaságba).

6102104320_3487b68845_o.jpgA PM N-1 sorozat tagjai főként tehervonatokat vontattak (Forrás: http://farm7.staticflickr.com/6195/6102104320_3487b68845_o.jpg)

A 1225-ös pályaszámú gép a 12 darabos PM N-1 sorozat tagja volt, 200 ezer dollárba került a vasúttársaságnak, (mai áron 3,1 millióba, azaz kb. 650 millió forintba). A mozdony ugyan amerikai viszonyok között nem számított a legnagyobbnak, azért kicsinek sem (sőt). Hossza szerkocsival együtt elérte a 31 métert, tömege menetkész állapotban 330 tonna volt, Magyarországon így messze-messze a legnagyobb gőzös lett volna. A 1225-ös kéthengeres gőzmozdony volt, kazánnyomása 17 bar, a hengereknél mérhető maximális teljesítménye pedig csaknem 3000 lóerő volt. A nagyméretű, "teletankolva" 130 tonna tömegű hattengelyes szerkocsi 83 ezer liter vizet, és 22 tonna szenet tudott vinni. A négy hajtott tengellyel a mozdony 308 kN vonóerőt tudott kifejteni, a 175 centi átmérőjű hajtott kerekek inkább a teherszállításra tették alkalmassá a gépet (a személyvonati gőzösöknek nagyobbak a kerekei, a nagyobb sebesség érdekében) maximális, 70 mérföldes, azaz bő 110 km/h-s sebessége is elmaradt egy gyorsvonati mozdonyétól. A PM 1225-ös száz megrakott tehervagont 60 MPH-val, azaz 96 km/h-val volt képes vontatni sík pályán (ezt azért megnéztem volna; egy ekkora vonat tömege ugyanis 7-8 ezer tonna is lehet, hossza pedig elérheti a 1,5-2 kilométert; de ha kisebb, kéttengelyes tehervagonokkal számolunk, akkor is 4 ezer tonna körüli a vonat tömege; őszintén szólva kicsit kételkedem ezzel az adattal kapcsolatban). Mivel a mozdony a maximális teljesítmény leadásakor kilométerenként 45-50 kiló szenet fogyasztott, nem emberi, hanem gépi erővel juttatták a rengeteg üzemanyagot a mozdony tűzterébe (ez a mennyiség - jó minőségű feketeszénnel számolva - 29 liter gázolajjal egyenértékű. Kilométerenként, ugyebár). Ilyenkor a lokomotív a gőz fejlesztéséhez kilométerenként 360 liternyi vizet nyelt be. Szóval tényleg nem volt kicsi, amerikai léptékkel sem.

1255-in-motion.jpg"Ablakos" vonat továbbítása közben (Forrás: http://msuarchives.files.wordpress.com/2012/12/1255-in-motion.jpg?w=300&h=198)

A gép 1941 októberétől állt szolgálatba, majd társaival együtt az USA hadba lépése után hadianyag-szállító tehervonatokat továbbított, amelyek az indianai acélüzemekből a michigani fegyvergyárakba szállították az acélt (de néha személyvonatokat is továbbítottak). 1947-ben a mozdonyt átvette a Chesapeake & Ohio vasúttársaság, ahol további 4 évet szolgált.

aag.jpg

1951-ben - az új dízelmozdonyok beszerzése nyomán - nyugdíjba küldték az akkor még csak 10 éves gőzmozdonyt (magyar szemmel furcsának tűnhet, hogy ilyen hamar selejtezték, de az új dízelek alkalmazása tényleg sokkal olcsóbb volt, mint a gőzösöké, ráadásul a háború után olyan nagy szállítási igények sem voltak már. A dízelek ráadásul nemcsak fajlagos költség tekintetében, de lassan teljesítményben is lepipálták a gőzösöket).

image003.gifAz 1950-ben vásárolt "piszeorrú" dízelek sok gőzmozdonyt küldtek nyugdíjba (Forrás: http://www.trainweb.org/fredatsf/C&OGW50_files/image003.gif)

A 1225-ös igazi története azonban csak most kezdődött. 1955-ben a gépet odaajándékozták a Michigani Állami Egyetemnek (nem akarták ugyanis szétvágni), 1957-ig a mozdonyt újrafestették és rendbe hozták, majd kiállították az egyetem kampuszán. 1969-ben a mérnökhallgatók egy csoportja összeállt, és tervbe vették a mozdony üzemképes felújítását. Ehhez a sorozat másik - szintén üzemképtelenül álló - darabjáról akartak pótalkatrészeket szerezni, de ez nem sikerült, így a darabokat legyártatták. 1971-ben sikerült a kazánt annyira felfűteni, hogy a gőzsípot működtetni lehessen.

a002993.jpgA 1225-ös szépen rendbehozva, de még üzemképtelenül 1957-ben (Forrás: http://msuarchives.wordpress.com/2012/12/17/the-pere-marquette-1225/a002993/)

1978-ban a szó szoros és átvitt értelmében is sínen volt a mozdony újjászületése. A gépet működőképes állapotba hozták, és 1985-ben - 34 év után - újra saját erejéből gurult (a 34 év alatt több mint 1 millió dollárt költöttek el a gépre). 1988-tól a mozdony kirándulóvonatok vontatására használták.

mi0003.jpg

A 1225-ös 1990-ben (Fotó: Ken Borg, forrás: http://www.steamlocomotive.info/valbum.cfm?display=658)

2010-ben a 1225-ös működési engedélye lejárt, és nem hosszabbították meg (a tűzszekrényt balesetveszélyesnek ítélték). A mozdonyt le kellett állítani, és úgy tűnt, nem is lesz pénz az újabb felújításra. A lelkes támogatóknak köszönhetően azonban összejött a pénz, illetve sokan a helyreállításban is segítettek (az évek során összesen 900 ezer dollár gyűlt össze!).

pictures-5239-At Henderson.JPG

A 1225-ös két hónapja, 2013. október 20-án újra elindult, november 22-én pedig visszakerült az állományba. Az első kirándulóvonatot jövő év március 15-ére tervezik. Igazán szép vége ez a mozdony történetének! :)

Pere Marquette 1225.jpg

Forrás:

http://www.trainorders.com/discussion/read.php?10,3270789

http://www.project1225.org/about/

http://en.wikipedia.org/wiki/Pere_Marquette_1225

http://en.wikipedia.org/wiki/Polar_Express_(film)

http://www.freep.com/article/20131122/NEWS06/311220063/Pere-Marquette-steam-locomotive-Owosso

További képek forrása:

http://filmtrailer.hu/wp-content/uploads/polar_expressz_7.jpg

http://www.steamlocomotive.info/valbum.cfm?display=658

http://blog.mlive.com/saginawnews/2007/12/large_PolarExpress.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d6/CM_polar_express.jpg

http://www.dan-dare.org/FreeFun/Images/CMTVMore/PolarExpressWallpaper1280x1024.jpg

http://www.brewd.us/wp-content/uploads/2013/12/PolarExpressWide.jpg

http://ih1.redbubble.net/image.6623544.0849/flat,550x550,075,f.jpg

http://www.trainboard.com/railimages/data/721/aag.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-mgdibNhocqs/TvXvqoB7HDI/AAAAAAAADLg/mn5jFlJOp68/s400/Pere%2BMarquette%2B1225.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr965708964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LordCsipisz 2013.12.27. 11:00:19

"Nem, nem fogok hipszterkedni,"
Az igazi hipszter már nem hipszter, mert ő már akkor letudta ezt a hipszter dolgot, amikor mások még azt sem tudták, mi az a hipszter.:D

David Bowman 2013.12.27. 16:26:47

Mi ez a spektrum TVs 83000 liter? Aki olvassa ezt a blogot, az pontosan tudja hogy mennyi 83 tonna víz.

David Bowman 2013.12.27. 16:32:09

Kéne egy kis szakértő összehasonlítás a V63assal. Tudtommal a kis motoros is 3000 lóerős, és olyan 150 t lehet.

walter sobchak 2013.12.27. 17:18:10

@David Bowman: Lehet, hogy sokan tudják, de nem mindenki. Aki tudja, hogy 83 tonna az 83000 liter, az érti, aki meg nem, így már az is érti. Az a célom, hogy mindenki értse, és ez szerintem még nem is túl szájbarágós átváltás. Egy tonna vizet nehezebb elképzelni, mint egy litert, még azoknak is, akik gyakran találkoznak térfogat (űrmérték) adatokkal, és tudják a váltószámokat. Egyébként sokan nem tudják, nem mindenki reálszakértő (és még mielőtt azzal jönnél, hogy ehhez nem kell reálszakértőnek lenni, mert ugye ezeket általánosban megtanuljuk, a tapasztalatom az, hogy a mértékátváltásokkal nagyon-nagyon sok ember nincs tisztában. Sokan (értelmes emberek is) a m-km, l-dl-ml, és pláne m3-dm3 átváltásokat is tévesztik, a kWh-J-ról, giga-mega-tera prefixumokról nem is szólva.

Az összehasonlításnál nem tudom, mire gondolsz, azt se, hogy melyik mozdonyra. A V63-as (630 most már) 5000 lóerős (4896, még mielőtt), a tömege 120 tonna (20 tonna tengelyterhelés, 6 tengely). A sorozat mindegyik példánya egyforma teljesítményű, csak a magas (100-as) pályaszámúak 160 km/h sebességre alkalmas áttételt kaptak. Ami 3000 lóerős, az a V43-as (430) "Szili", de az pedig még kevesebb, 80 tonnás. Nehéz összehasonlítani egy 60-as 70-es években készült európai villamos mozdonyt egy 40-es években készült amerikai gőzössel. A gőzmozdony tömege sokkal-sokkal nagyobb, igaz, ebből a tömegből csak jóval kisebb rész jut a kapcsolt kerekek fölé. Fogyasztásuk is nagyon különbözik, a gőzösnek 7-8-szor rosszabb a hatásfoka még a villanymozdonyok erőműtől a kerekekig mért hatásfokánál is (és ez még egy eléggé jóindulatú becslés a gőzösök javára) A mozdonyok jelleggörbéje is teljesen más. Legfeljebb egy korabeli, hasonló teljesítményű dízelmozdonnyal lehet összehasonlítani, de azt megtette a történelem :D. Ha a vontatható tömegre gondolsz, ilyen hatalmas (7-8 ezer, de még a 4 ezer tonnás) szerelvényeket Magyarországon nem szoktak összeállítani, mert túl hosszú lenne, és belezavarna a biztosítóberendezések működésébe, illetve állítólag a csavarkapcsok sem bírnák.

David Bowman 2013.12.27. 20:38:04

@walter sobchak: a 83000liter elképzelhetetlen. Túl nagy a szám. Olyan, mint a 10 a 17ediken fényév. Én viszont dolgozom 10, 20, 50, 100 köbméteres tartályokkal, úgyhogy tudom, hogy az még lebetonozva is hatalmas. Úgy tudom, a V63asnak van 3500, és 5000 lóerős változata. Pont ilyesmi összehasonlításra gondoltam. Úgy tudom, hiába a több lóerő, mégse tudna akkora terhet húzni, mint az öreg gőzös. régebben láttam 150-200 tengelyes szerelvényeket. Ma már 100 tengelyeseket is alig.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2013.12.27. 20:41:33

83000 liter az akkoriscsak 83m3 és kész. :-)
gyerekkoromban (80as evek) szamoltunk nem egy, 50 koruli vagonszamu tehervonatot is. igaz a nyekladhaza - tiszapalkonya vonalon. valoszinu akkoriban meg nem kamionok hordtak a mutragyat a szu-ba. :-)

David Bowman 2013.12.27. 20:41:51

Avagy 3500 kW, vagyis 5000 Le. Erre nem is gondoltam. Eddig.

David Bowman 2013.12.27. 20:44:03

@B-road: Fővonal mellett lakom. Gyerekkoromban 63 vagon volt a rekord. Most 40 sincs.
50000 cm is fél kilóméter.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2013.12.27. 20:47:55

@David Bowman: sose gondoltam volna, hogy tengelyszamban is merik a vonatok meretet. :-) de mondjuk tok logikus. akkor az 50 kocsi az kb 200 tengely. de milyen hosszu, illetve hany tonna?

David Bowman 2013.12.27. 20:55:43

@B-road: 20 tonna egy tengely. Lehetnek üres kocsik is, úgyhogy kívülről nem nagyon lehet megmondani. Jelezhet valamit mondjuk, hogy az oros interkontinentális rakétakilövős vonatokat három bazinagy mozdony húzza. Meglehet az 1500t is.

walter sobchak 2013.12.27. 21:20:17

@David Bowman: 83000 liter nagy szám, de nem elképzelhetetlenül nagy. 3 méter széles, 3 méter magas, 10 méter hosszú tartály (ami ugye befér az űrszelvénybe) esetén már bele vannak számolva a lekerekítések, hullámtörők, illetve az is, hogy nem töltik tele. A PM szerkocsija pedig kb. 11-12 méteres volt. De az adatokat megtalálod a források között. A szerkocsi hattengelyes volt, tehát a 130 tonna esetén 22,5 tonna tengelyterhelésű pályán simán közlekedhetett.

És ez még nem is legnagyobb tartály, mert az UP Big Boy-ok héttengelyes szerkocsijai közel 100 köbméter vizet vittek (óránként 35 köbmétert fogyasztott a mozdony a legnagyobb teljesítmény kifejtésekor). Az UP gázturbinás mozdonyai 91 köbméter nehézolajat szállító hattengelyes szerkocsival közlekedtek. Egyáltalán nem példa nélkül álló egy ekkora szerkocsi, és nem is elképzelhetetlen, hogy ennyi üzemanyagot/vizet tudott felvenni.

David Bowman 2013.12.27. 21:26:03

Pontosan értem, amit mondasz, csak a nagy mennyiségek literben számolása nem tetszik nekem.

walter sobchak 2013.12.27. 21:30:30

@David Bowman: Bocs, de azt írtad, hogy 83 köbméter elképzelhetetlen a vonatoknál, én csak leírtam, hogy nem az :). Leírtam azt is, miért váltom át literbe, és értem, miért nem tetszik, de ez az én stílusom. Ha nem váltanám át, lehet, hogy lenne egy csomó ember, akinek nem mondana semmit (vagy unalmas vízóraállások ugranának be :D). De ezen nem nyitunk vitát, azért remélem, ettől eltekintve tetszett a poszt. :)

Kekeckokec 2013.12.27. 21:40:07

Hehe, mi egyszerre 85 tonnát vettünk be-gázolajból:) De meg sem látszott, lévén a vas 59m hosszú, 8,5m széles és 597 tonna. Csak kicsit mélyebbre merült:-))))

David Bowman 2013.12.27. 21:45:13

@walter sobchak: A vonatos része tetszett. A filmért egy fityinget se adnék. Csodálkozom, hogy egy milánál többe került.

David Bowman 2013.12.27. 21:46:26

Írtam a hajós dolgaidhoz is. Azok is tetszettek.

walter sobchak 2013.12.27. 22:44:56

@David Bowman: Örülök, hogy tetszett :)! És közben leesett, mire gondoltál... :D

¿Qué tapas hay? 2013.12.28. 00:00:26

@walter sobchak: A Wiki-szócikkben ott a mozdony tapadási tömege: 125,9 t. Ebből a tapadási vonóerő 198 kN-ra adódna. 309 kN a gépezeti vonóerő lehet.

Az energetikai összhatásfoknál érzek egy kis aránytalanságot. Gőzmozdony 7-10%, dízel 24-27%, villanymozdony (az erőművi hatásfoktól függően) 18-32%.

walter sobchak 2013.12.28. 00:31:32

@¿Qué tapas hay?: Igen, a 309 kN a gépezeti vonóerő. A gőzösöknél 5-6 %-ot szoktam számolni, bár az igaz, hogy különböző források megadhatnak többet is. A 10 % ugye a bűvös határ, amit a hi-tech gőzösökkel céloztak meg. :) A dízeleknél 20-25, a villanyoknál a 30-32 %-os plant-to-wheel hatásfokkal számolok (erőmű 40 % körül, áram szállítási hatásfok 90 %, villanymozdony 85 % körül), de ez is forrásonként változik. Így jön ki nálam a 6-7-szeres különbség.

gigabursch 2015.12.30. 17:11:18

Ahhh, köszi az ismertetést. Épp aktuális.

A gyermekeim megnézték a filmet, majd a legidősebb megkérdezte:
- Apu! Amierikában tényleg ilyen hülyék az emberek? Mikulás dec. 6-án jön. Karácsonykor a Jézuska. Mit lehet ezen összezagyválni?

Viszont a mozdonyról kösz az ismertetést.

gigabursch 2015.12.30. 17:19:13

@David Bowman:
Ismereteim szerint a két adat közt csak annyi a különbség, hogy az egyik kW, a másik LE.
5000 Le, 3600 kW.
Nem volt benne különbség, csak ugye a népi emlékezet...

Annyi volt különbség, hogy az 001-007 még Ganz forgószekrénnyel készült, míg későbbiek már Krupp vázon gurultak, ill. a 001-002 kicsit alacsonyabb kasz(t)nis volt, valamint egy részét hosszabb áttétellel küldték meg átépítést követően, ők kaptak egy 1XX. előtagot a 0XX helyett. Ennyi.