Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

5 híres jacht

2014.09.30. 01:35 walter sobchak

azzam-yacht-top-view.jpg

Eredetileg a bányadömperes cikkem nyomán az 5 legnagyobb jachtról akartam írni, de aztán észrevettem, hogy bár tényleg nem semmi szerkezetek a top 5-be tartozó példányok, ha valaki annyira nem érdeklődik irántuk, nem túl érdekesek az egymás után sorra vett, adataikban alig különböző magánhajók. Az meg, hogy most hány jet-ski, mini-tengeralattjáró, mekkora személyzet és kikötő jár hozzá, egy idő után unalmas. Arról nem is beszélve, hogy a net tele van az ilyen listákkal, ha kijön egy új rekorder, az összes tematikus lap összegyűjti az 5 vagy 10 legnagyobbat. Úgyhogy most nem az 5 legnagyobb jachtot fogom bemutatni, hanem öt olyat, amelyik szerintem valamiért érdekes. Hangsúlyozom, hogy szerintem. Lesz itt nagy, gyors, híres és hírhedt jacht, sőt, olyan is, amelyik egyszerre mind a négy, szóval jó szórakozást kívánok!

Ugyan most mindenki esküdözni fog, hogy ő aztán nem, de én biztos vagyok benne, hogy ha megkérdeznénk 10 embert a környezetünkben, hogy mire költené el az 5-ös lottó főnyereményét, biztosan lenne köztük legalább egy, aki azt mondaná, hogy venne egy kisebb vagy nagyobb jachtot belőle (persze csak ha a monacói nyaraló, a világ körüli út és a Ferrari megvan). Most nem linkelem be azokat az írásokat, amelyek arról értekeznek, hogy a magyar lottónyeremények valójában (a várakozásokhoz képest) mennyire messze vannak ezektől az elképzelésektől, ha egy egész életet akarunk belőlük leélni. De hagyjuk is most ezt. Ezennel szeretném is kérni a javak egyenlőtlen elosztására érzékeny olvasóimat, hogy a mocskosgazdagok meg „bezzeg a melósnak nem jár semmi” jellegű hozzászólásokat, illetve az olyan számításokat, hogy hány kilotonna párizsit lehetne venni a hajó árából a szegényeknek, hagyjuk ki. Én e járművek mögött elsősorban a mérnöki tudást és az iparművészet csodáit látom, és nem a parton álló FBI-ügynökök felé százdollárosokat hajigáló DiCapriót. :) Ha pedig már róla van szó, akkor a lista ötödik helyezettje legyen a:

5. Nadine (1961-1997)

Miről híres: a Wall Street farkasáról

Nadine.jpg

A tavaly bemutatott Scorsese-filmről, gondolom, a legtöbb embernek inkább a kokainozós, gyógyszerezős és kurvázós jelenetek ugranak be, de szerintem a legjobb részek azok voltak, amelyikek a filmben szereplő Belfort hajóján, a Naomin játszódtak (az FBI-ügynökökkel folytatott kedélyes fenyegetőzéssé fajuló jelenet a kedvencem :) ). Bár a filmben bemutatott történések közül nem mind volt valóság (vagy nem pont úgy történt), a Wall Street farkasának valóban volt egy hatalmas, helileszállóval és egyéb érdekességekkel (bővebben alább :) ) megpakolt jachtja. A hajót valóban a második felesége után nevezte el, és el is süllyedt egy viharban, de nagyjából itt ki is merülnek a hasonlóságok a valósággal.

140318113127-movie-yacht-wolf-of-wall-street-horizontal-gallery.jpg

Noha a film azt sugalmazza, hogy Jordan újonnan vette a gyönyörű feleségének (bár konkrétan nem hangzik el), a valóságban a hajót elég régen, 1961-ben építették Hollandiában, méghozzá Gabrielle „CoCo” Chanel divattervező részére; a Nadine-ra átkeresztelt jacht 32 éves volt, amikor Jordan megvette. Elkészültekor „csak” 37 méteres volt, és mint az a fenti képen látható, sem ekkor, sem később nem hasonlított a filmben „őt játszó” társára. Az akkor még Chanel névre hallgató jachtot két darab 480 lóerős dízelmotor hajtotta. A 70-es évek elején gazdát cserélt, ekkor új parancsnoki hidat kapott (van ilyen a jachtokon?? :) ), ami miatt 4,5 méterrel meg kellett nyújtani. Az ekkor „Big Eagle” névre hallgató hajót 1988-ban még egyszer felújították; ezúttal teljesen kettévágták, és középre egy 9 méteres új szekciót toldottak be, amelyben egy második társalgó kapott helyett. Ekkor került a fedélzetre a filmben többször említett és mutatott helikopter-leszálló is (valójában tehát nem Jordan építtette át). A motorokat is lecserélték, két darab 780 lóerős, 27 literes, V12-es Caterpillar turbódízel került a fedélzetre. Az átalakítások nyomán a későbbi Nadine hossza 167 lábra, azaz 51 méterre növekedett.

BelYLLNGE.jpgA Nadine társalgója 
(Forrás: http://www.cleyemax.com/2013/12/designing-for-wolf.html)

1993-ban a hajót a floridai Fort Lauderdale-ben állították ki, ekkor vetett rá szemet Belfort, aki eredetileg csak újra ki akarta bérelni néhány hétre (korábban többször megtette), de állítólag a hajó előző tulaja, Bernard Little rábeszélte, hogy vegye meg. Mivel Belfort nagyon kedvelte a hajó kapitányát, beleegyezett. A filmben ábrázoltakkal ellentétben Jordan nem nagyon szerette a második felesége után Nadine-ra átkeresztelt jachtot, mert rengeteg gond volt vele (a valóságban így hívták a feleségét, nem Naominak). A Chanel által kért rengeteg tíkfaborítás szinte állandó törődést igényelt; 12 fős személyzet foglalkozott a három fedélzet folyamatos súrolásával, amely miatt a hajó mindig átható súrolószer-szagot árasztott (ez nagyon idegesítette JB-t). Mivel megvásárlásakor a Nadine már több mint 30 éves volt, állandóan elromlott rajta valami, Belfort elmondása szerint csörgött-zörgött, gyakorlatilag egy „167 láb hosszú fejgörcs” volt a hajó. Emiatt a megvétel után teljesen fel kellett újítani, ám a költségek eléggé megszaladtak; Belfort 500 ezret akart elkölteni erre a célra, de az időközben kitalált módosításoknak köszönhetően sikerült potom 1,7 milliót eltapsolnia a Nadine átalakítására. Az egyik ilyen módosítás a szintén egyedi építésű "Seawind" típusú hidroplán elhelyezése volt. A gázturbinássá átépített repülőgépet a helikopter mellé kellett betenni, amely miatt újfent át kellett alakítani a hajót, hogy a helikopter anélkül fel tudjon szállni, hogy megsértené a hidroplánt (egyesek szerint Belfort nem is jachtot vett, hanem egy repülőgép-hordozót :) ). Ezek mellett az összegek mellett a 6 darab jet-ski, az 5 darab kiszolgálóhajó, a 2 darab Honda motorkerékpár, a fedélzeti vízicsúszda és búvárközpont már-már apróságnak mondható. :)

BelfortYachtToys.jpgA Nadine és "tartozékai". Látható a felső fedélzeten elhelyezett hidroplán és helikopter.
(Forrás: http://www.ar15.com/archive/topic.html?b=1&f=5&t=1633962)

A Nadine végzete ismert azoknak, akik látták a filmet, vagy olvasták a könyvet. A hajó 1997 júliusában egy nagy viharban felborult és elsüllyedt az olaszországi Civitavecchia közelében. Természetesen a filmben bemutatott történet, miszerint éppen Monacóba igyekeztek, nem igaz (a könyvben sem úgy van leírva, a filmben két nagy jelenetet vontak össze, ami a 3 órás játékidőt figyelembe véve érthető). Jordan saját bevallása szerint a Qualuude nevű gyógyszer hatása alatt belevezettette a Nadine-t a viharba, amikor Capri szigetéről a szardíniai Porto Cervo kikötőjébe tartottak. A viharban a hajó búvárfedélzete letört, emiatt a hánykolódó Nadine nagy mennyiségű vizet kanalazott fel, miközben 6-10 méteres csapkodták ide-oda, és az alsó fedélzetek szinte teljesen víz alá kerültek. Az egyik leszakadó kishajó betörte a társalgó ablakát is, amelyen keresztül rengeteg víz ömlött be, a Nadine pedig orral előre süllyedni kezdett.

Ellentétben a filmmel, ahol a hullámok sodorják le a helikoptert a hajóról, a valóságban maga Jordan borította bele azt a tengerbe, mert kellett a hely az odaérkező helikopteres mentőegység leszállásához (a hidroplán ekkor nem volt a hajón, ma is megvan). Miután a fedélzeten tartózkodó 19 emberből a kapitány kivételével mindenkit kimentettek, a Nadine felborult, és orral előre elsüllyedt kb. 10 perc alatt. A kapitányt később mentették ki a vízből. Jordan természetesen soha többé nem vásárolt másik jachtot, úgy vélte, a jacht-tulajdonos kétszer örül: egyszer, amikor megveszi a jachtot, egyszer pedig akkor, amikor végre sikerül eladnia. Noha ő nem eladta a hajóját, hanem elsüllyesztette, mégse bánkódott különösebben; a legjobban azt sajnálta, hogy a Nadine-nal együtt a tengerbe veszett 250 ezer dollárnyi készpénze, és 200 szem Qualuude-tablettája is :).

charter-yacht-lady-m-featured-in-new-lwolf-of-wall-streetr-film.jpg

A filmben a képen látható Lady M nevű jacht "alakította" a Nadine-t (Naomit). Ez a hajó valamivel kisebb is volt, és jóval a Nadine után épült. A valóságban nincs rajta helikopter-leszálló, azt számítógépes utómunkával "tették rá".
(Forrás: http://www.yachtcharterfleet.com/news/lady-m-featured-in-lwolf-of-wall-streetr-1764.htm)

A Scorsese-filmben természetesen a Nadine nem szerepelhetett, de nem is próbálták lemásolni. Helyette a valamivel kisebb, és sokkal újabb, illetve modernebb kinézetű Lady M nevű szuperjachtot használták a forgatásra. A 2002-ben készült 45 méteres hajót 2011-ben ezért át is kellett alakítani. A film hatására meglehetősen ismertté vált jachtot egyébként heti 125 ezer dollárért (30 millió forintért) ki is lehet bérelni, szóval hajrá :).

4. Sea Cloud (1931)

Miről híres: a világ legnagyobb vitorlás jachtja

sea-cloud_boat_gallery.jpeg

Szép, mi? :) Egy helyezéssel előre-, és 30 évvel visszalépünk, hogy megismerhessük a lista következő tagját, a Sea Cloudot. Ezt a hajót nem dízelmotorok vagy gőzgépek, hanem a szél ereje hajtja (persze kiegészítő hajtásként rendelkezik gépekkel is). Természetesen ma is léteznek vitorlás jachtok (hajaj, de még milyenek! :) ), a Sea Cloud még azokból az időkből származik, amikor az emberekben még élt a hajómeghajtások közül csak nemrég kiszorult vitorlások emléke.

csm_SC_mitMasten_duplex_Breite_363_ec80c6d63b.jpgA Sea Cloud-ot az amerikai üzletember Edward Francis Hutton rendelte meg a német Krupp gyártól második felesége, Marjorie Marriweather Post részére 1931-ben. A neve ekkor még Hussar II volt. Az acéltestű vitorlás négy árboccal rendelkezett, az első három kereszt-, a tatárboc hosszvitorlázattal volt ellátva (ezt az elrendezést – ha a hátsó árboc hosszvitorlázatú – bark vitorlázatnak nevezik). Szédületes 98 méteres hosszával és 3100 tonnás vízkiszorításával a Hussar II a legnagyobb jacht volt a világon, méreteit tekintve megelőzte az összes akkori gőzhajtású jachtot. A fedélzeten akár 60 embert is el lehetett szállásolni, az akkori viszonyokhoz képest a lehető legnagyobb luxust biztosító kabinokban.

1935-ben a Hutton és Marjorie elváltak, de az asszony megtarthatta a jachtot, amelyet aztán következő férjével, Joseph E. Davies-szel tovább használtak. A hajó ekkor kapta meg a Sea Cloud nevet. Az új férj a Szovjetunió amerikai nagykövete volt, szívesen tartott kisebb csúcstalálkozókat a fedélzeten.

Amikor kitört a második világháború, a házaspár felajánlotta a vitorlást az amerikai haditengerészetnek, azonban az nem fogadta el az ajánlatot, egészen addig, amíg 1941 végén az USA hadba nem lépett; a Sea Cloudot 1942 januárjában felvették a partiőrség hajójegyzékébe, időjárás-megfigyelő hajóként. A vitorlást át is alakították, megfosztották árbocaitól, és fedélzeti dízelmotorokkal látták el. A Sea Cloudot két darab 700 lóerős DMQ-gyártmányú soros hathengeres dízel hajtotta, amelyek egyenáramú dinamók segítségével termelt árammal forgatták az egy darab hajócsavart. Az eredetileg fehér színű hajót az amerikai hadihajóknál szokásos szürke festékkel festették le.

Sea_Cloud_2_300.jpg

Az USS Sea Cloud vitorlázat nélkül, szürke festéssel a háború alatt
(Forrás: http://www.uscg.mil/history/webcutters/sea_cloud_ix99.asp)

1943-ban a Sea Cloud a haditengerészet állományába került (megkapta a hadihajóknak járó USS előtagot). A fedélzeten 3 radar és egy szonár is helyet kapott, illetve – egy korábbi jachthoz képest – egészen komoly fegyverzet. 1 darab 3 hüvelykes (50 kaliberes) légvédelmi ágyú, 2 darab 20 milliméteres (80 kaliberes) gépágyú, 4 darab Vickers-géppuska és 44 mélyvízi bomba alkotta innentől a USS Sea Cloud fedélzeti arzenálját.

SEA_CLOUD.jpg

Különösebben érdekes események híján (egy alkalommal majdnem összetűzésbe került egy tengeralattjáróval) végül 1944 végén leszerelték a Cloudot. 1947-ben kezdetét vette egy négy évig tartó felújítás, mely során visszakapta az árbocait, a 29 vitorlát és az eredeti fehér-arany festését. A Sea Cloudot 1955-ben a Dominikai Köztársaság elnöke megvásárolta (pontosabban elcserélte egy repülőgéppel), és lánya után Angelitára nevezte át. Az elnök halála után a jacht többször gazdát cserélt és nevet váltott (viselte a Patría és az Antarna nevet is), majd 8 évnyi állás után 1978-ban újra visszakerült Németországba. Itt egy 8 hónapos felújítást követően teljesen újjászületett, és visszakapta a Sea Cloud nevet. A felújított hajó innentől nem magán-, hanem bérelhető kirándulóhajóként szolgált tovább, és szolgál egészen napjainkig. A fedélzeten levő 22 kabinban összesen 64 utas foglalhat helyet, kiszolgálásukról 60 fős személyzet gondoskodik. A Sea Cloudot legutóbb 2011-ben újították fel, jelenleg több társával együtt a róla elnevezett Sea Cloud Cruises nevű hajótársaság tulajdonában van; a 98 méteres óriáshajó útjaira helyet is lehet foglalni, illetve magát a hajót szintén ki lehet bérelni. A repülőjegyekhez hasonlóan nem fix az ár, de fejenként kb. 3-5 ezer (750 ezer – 1,2 millió Ft) dollárért lehet utazni a Sea Cloudon, ami szerintem nem olyan rossz ár (egyhetes kirándulásokról van szó), figyelembe véve a körülményeket. Ha esetleg van közületek olyan, aki járt a fedélzeten, írja a hozzászólások közé! :)

Sea-Cloud-02.jpg

A Sea Cloud beltere
(Forrás: http://www.azureazure.com/toys/the-sea-cloud-a-unique-journey-through-history)

Nem bírom megállni, hogy a jelenlegi második legnagyobb vitorlás jachtról, a 2006-ban épült Maltese Falconról ne írjak egy kicsit. Mivel ez a jacht ma is magánhajóként szolgál, szigorúan véve ez a legnagyobb vitorlás jacht a világon. De inkább nézzétek meg a lenti képet. Bár a vitorlások sosem érdekeltek különösebben, ez a Maltese Falcon egyszerűen csodaszép. A retro és a hi-tech valóságos ötvözete ez a háromárbocos, karbonszálas hajótesttel és árbocokkal rendelkező 88 méteres szkúner (bár inkább hi-tech, szerintem :) ). Az 58 méteres magasságba feltörő vitorlák összfelülete 2500 négyzetméter, ezzel a viszonylag könnyű (1000 tonnás) jacht akár a hihetetlen 24 csomót is el tudja érni vitorlás üzemmódban. Természetesen kötelező dízelmotorral is felszerelni (már csak az áramellátás miatt is), így két darab 1800 lóerős Deutz-motor is megtalálható a fedélzeten. A Maltese Falcont jelenleg a ciprusi-görög milliárdos-feleség, Elena Ambrosiadou birtokolja.

superyacht-maltese-falcon-9763.jpg

A hajót Olaszországban, Viareggióban építették, az áráról elég különböző adatokat olvastam (100-200 millió euró, azaz 30-60 milliárd forint). Szintén bérelhető, heti 400-420 ezer eurót, azaz laza 125-130 millió forintot kell érte leszurkolni. Ez a további költségeket nem foglalja magában, tehát a jelenlegi ötöslottó-nyereményből egy kb. két hetes nyaralást lehetne eltölteni a fedélzetén. Az egész nyereményből. Igen, ez már tényleg a gazdagok játékszere. Egyszerűen csodaszép, tényleg, nem tudok rá mást mondani :).

3. World is not Enough (2004)

Miről híres: a leggyorsabb jacht a világon

12-Yacht1.png

Mit szólnátok egy jachthoz, ami nem egy méretrekorder (persze ettől még nem is kicsi), viszont iszonyatosan gyors? A 2004-ben, 5 évvel az azonos című James Bond-film után elkészült World is not Enough nevű jacht pont ilyen; 42 méteres hosszával ugyan nem számít kiemelkedően nagynak, a sebessége igazán figyelemreméltó: 70-nel tud menni. Nem elég gyors? Hát igen, elfelejtettem mondani, hogy a sebesség nem km/h-ban, hanem csomóban van megadva. A 70 csomó pedig pontosan a Magyarországon engedélyezett autópálya-tempó. És mindezt egy 550 tonnás hajóval. Na, így már nem rossz, igaz?

A képeken is látszik, a World is not Enough-on (WinE) minden a sebességnek lett alárendelve. Teljesen áramvonalas, elöl nincsenek rajta nyitott és kiálló fedélzetek és szerelvények, és inkább hasonlít egy nagy motorcsónakra, mint egy jachtra. A hajó teljes egészében könnyű alumíniumból készült, meghajtásáról négy gép gondoskodik, amelyek egy kisebb hőerőmű teljesítményét szolgáltatják. Kisebb sebességeknél a WinE-ot két darab V18-as, 5500 lóerős MAN Paxman típusú turbódízel hajtja; ezek felelnek a hajó energiaellátásért is. Nagyobb sebességeknél (50 csomó felett) a hajtásba beszáll a két darab 4600 lóerős Lycoming-gázturbina is, csak hogy ne unatkozzanak (ez ugyebár több mint 20 ezer lóerős teljesítményt jelent összesen). Ekkora sebességnél a hajócsavarok már nem megfelelőek, ezért a WinE-ot három darab vízsugár-hajtómű hajtja (ilyen hajtómű van a jet-skiken is). A megszokott utazósebességnél (laza 50 csomó, azaz 90 km/h) a WinE 2000 liter gázolajat fogyaszt óránként, üzemanyagtartálya 57 ezer literes. Az áramvonalas kialakítás – és persze a hajó exkluzív mivolta – miatt a fedélzeten csak 10 utast lehet elszállásolni (+9 fő személyzet). Így nem kell annyi édesvizet sem vinni, elég 5000 liter.

WORLD-IS-NOT-ENOUGH-yacht-dining-salon-8-large.jpg

A World is not Enough a Millenium Superyacht nevű társaság tulajdonában van, heti 250 ezer euróért, azaz mintegy 80 millió forintért lehet kibérelni.

Ha már a gyors jachtoknál tartunk, muszáj megemlíteni a második helyezett Foners nevű hajót, amelyet a nemrég leköszönt I. János Károly spanyol király használt. A 2000-ben elkészült, két dízelmotorral és három gázturbinával felszerelt 23 ezer lóerős, 41 méteres királyi hajó 68 csomó sebességre képes, a jachtok közül csak a World is not Enough gyorsabb nála. Egyébként éppen eladó, az árát nemrég csökkentették 10 millió euróról 8,25 millióra, azaz 2,6 milliárd forintra. Sok-sok, persze, de például a fent említett Maltese Falconhoz képest semmi, sőt, ebből az összegből még a World is not Enough-ot is mindössze 8 hónapig lehet bérelni. Ennyiért a bolondnak is megéri :).

2. Al Mansur (1982-2003)

Miről híres (vagy hírhedt): Szaddám Huszein jachtja (volt)

632503.jpg

Talán nem meglepő, hogy a néhai iraki diktátor – aki ugyebár híres volt arról, hogy szerette a fényűzést – szintén birtokolt néhány jachtot. Ezek közül most a leghíresebb, legérdekesebb életúttal rendelkező Al Mansurral foglalkozunk.

Az Al Mansurt 1982-ben rendelte meg Szaddám a finnországi Turkuban levő STX hajógyártól, (ma többek között a világ legnagyobb hajói készülnek itt); a hajó megépültekor a világ legnagyobb jachtjai közé tartozott. Egyes források szerint a neve magyarul azt jelenti: „A Győztes”, más források a 8. században élt Al-Manszúr billáh kalifa nevéből eredeztetik (ő alapította Bagdadot). A jacht hossza elérte a 121 métert, térfogata a 7500 bruttóregisztertonnát, vízkiszorítása pedig 3700 tonna volt. Meghajtásáról két darab nyolchengeres Sulzer-dízelmotor gondoskodott, melyek összteljesítménye megközelítette a 30 ezer lóerőt; a gépek a hatalmas hajót 20 csomós sebességre tudták felgyorsítani. Az iraki elnök akkori áron 25 millió fontot (mai áron 77 millió, azaz 31 milliárd forint) fizetett új szerzeményéért.

Al Mansur_1900x1000_FullWidth.jpg

Sokak szerint az Al Mansur nem volt szép hajó (nektek mi a véleményetek?). A nagy felépítményével, illetve a tatnál elhelyezett óriás helikopter-leszállóval inkább egy kompra vagy kereskedelmi személyhajóra hasonlított, és nem a világ egyik leggazdagabb emberének a magánjachtjára. Persze ennek is megvoltak az előnyei; az Al Mansur iszonyatosan tágas volt, akár 60 embert is el lehetett szállásolni tartósan, de a hajó konferenciatermében nem túlzás, hogy akár csúcstalálkozókat is lehetett rendezni: 200 főnek volt benne hely. Gondolom, nem túl meglepő senkinek, hogy a fedélzeten a elképzelhető legnagyobb luxusnál sokkal nagyobb fényűzés és pompa fogadta azokat, akiknek Szaddám megengedte, hogy a hajóra jöjjenek. Ahogy a George Clooney mondta az Ocean’s Thirteen-ben, „még az ezüst evőeszköz is aranyból volt”; hogy ez így volt-e Szaddám jachtján, azt nem tudjuk, mindenesetre a WC-k, a csapok, de még a szemétkosarak is aranybevonatúak voltak, a fürdőkádak márványból készültek, a vécépapírtartók pedig igazgyöngyből. Az összes kabinhoz síkképernyős TV tartozott, a hajón helyet kapott egy külön színházterem, de az ilyen hajóknál szokásos „extrák” (társalgó, jacuzzi, úszómedence, edzőterem, szauna, gőzfürdő stb.) is megtalálhatóak voltak. Szaddám saját szobájának falát a legdrágább faborítással rendezték be, volt benne egy külön menekülő-útvonal az Al Mansurhoz tartozó mini-tengeralattjáróhoz.

article-0-00622DA100000258-731_634x346.jpg

Tekintve, hogy kinek készült ez a hatalmas hajó, nem feledkezhetünk meg a „különleges” extrákról sem. Mivel az Al Mansur az irak-iráni háború idején készült, Szaddám joggal számíthatott arra, hogy ellenségei éppen a saját jachtján próbálják majd kiiktatni (ekkor még nem az USA-tól kellett félnie, hanem Irántól). Eszerint járt el, amikor megrendelte. Az Al Mansur összes ablaka, de még a társalgó felett elhelyezett hatalmas, 9 méter átmérőjű kupola is golyóálló üvegből készült. A hajó a kommunikációs eszközöket tekintve úgy volt felszerelve, hogy akár egy háborút is le lehessen vezényelni a fedélzetéről, a raktérben pedig ott pihentek a fegyverek is, ha esetleg közvetlen támadás érte volna az Al Mansurt.

alMansurPA_468x296.jpg

A kiégett Al-Mansur

A közvetlen támadás végül tényleg elérte az Al Mansurt, ám ekkor már nem sokat értek néhány fedélzeti géppisztollyal és víziaknával. Huszein jachtját 2003. március 27-én az amerikai légierő F-14-esei gyakorlatilag rommá bombázták, miközben az Baszrában, a Satt-al-Arab folyón állomásozott. A 120 méteres jacht kigyulladt, és szinte teljesen kiégett, a nagy hőtől a szerkezete megcsavarodott, végül a hajó leült a sekély vízű kikötő fenekére. Az Al Mansurt megpróbálták megmenteni, de ez nem volt lehetséges; 2003 júniusában kiselejtezték, és 2005-ig a helyszínen szétbontották.

oceanbreezeG_468x327.jpg

Szaddám másik jachtja ma is megvan, jelenleg az Ocean Breeze nevet viseli

Nem az Al Mansur volt egyébként Huszein egyetlen jachtja. A valamivel kisebb, 82 méteres Kadisszija Szaddám (Qadissiyat Saddam) nevű jacht Dániában készült, körülbelül egyszerre nagyobb testvérével. Ez a hajó a mai napig megvan, Ocean Breeze néven. A nagytestvéréhez hasonlóan gazdagon felszerelt hajó jelenleg szintén bérelhető.

1. Azzam (2013)

Miről híres: jelenleg a legnagyobb jacht a világon

Biggest super yacht in the world azzam cover.jpg

Természetesen mivel zárhatnánk a listát, mint a jelenlegi méret- és árrekorder hajóval, a tavaly tavasszal elkészült Azzammal. A 2013 áprilisában befejezett (és szeptemberben leszállított) gigajacht egy időre pontot tett a mérethajhászás végére. Egészen tavaly tavaszig az ismert orosz üzletember, Roman Abramovics hajója, a 165 méteres Eclipse volt a legnagyobb a világon (kép a cikk legalján). Ezt ugyebár nem hagyhatta az Egyesült Arab Emírségek elnöke, Zajed al-Nahjan kalifa, ezért 2008-ban (még az Eclipse átadása előtt) megrendelte új hajóját a német Lürssen hajógyártól. Az Azzam névre keresztelt jacht jelenleg a világ legnagyobb ilyen járműve; 180 méter hosszú, 21 méter széles, térfogata pedig 14 ezer bruttóregisztertonna. Ezekkel az adatokkal a XIX. század végén a világ legnagyobb hajói közé tartozott volna.

Azzamyacht.jpg

Az Azzam persze nemcsak méretben, hanem teljesítményben és árban is világelső. Meghajtásáról két darab dízelmotor (20 hengeres MTU) és két gázturbina gondoskodik, mind a négy gép 23 500 lóerős, az Azzam összteljesítménye így megközelíti a 100 ezer lóerőt. A hihetetlen teljesítmény akár 32 csomós, azaz 60 km/h-s sebességre is képes felgyorsítani a jachtot, ha a gázturbinák nem hajtanak, 22 csomóval lehet haladni. A World is not Enough-hoz hasonlóan itt is vízsugár-hajtóművek tolják előre a járművet, szám szerint négy – kettő fix, kettő pedig irányváltoztató.

super-yacht-azzam-2.jpg

Az Azzam vízsugár-hajtóművei. A két belső nagy fix, a két szélső változtatható irányú, így nem kell kormánylapát.
(Forrás: http://www.swide.com/sport-man/luxury-yacht/super-yacht-azzam-rules-the-waves/2013/04/10)

A nagy étvágyú gépek ellátására 1 millió liter (800 tonna) gázolajat lehet vételezni az Azzamra (hiába számoljuk ki, mennyibe kerülne megtankolni, nem az a legnagyobb költség egy ilyen hajónál :) ). Ja, és ha már az árnál tartunk: az Azzam 610 millió dollárba került, amivel itt is abszolút csúcstartó (sok tengerjáró hajó nem kerül ennyibe - az ár átszámítva egyébként közel 150 milliárd forint, de ezt az összeget már nem nagyon lehet elképzelni, magyar politikai hasonlatokkal meg nem akarok jönni :) ).

Tervek természetesen léteznek az Azzamnál nagyobb jachtok építésére is, hiszen a 180 méteres hossznál már szinte kívánkozik a 200 méteres (illetve a 600 láb, azaz a 183 méteres) „lélektani” határ átlépése (pff, utálom ezt a szót :D). Az egyik jachttervező cég szerint a jachtméretek határa szinte a csillagos ég, de az Azzamnál sokkal nagyobbat már nem nagyon éri meg építeni; persze nem anyagilag nem éri meg (hisz úgy egyik se éri meg :D), hanem mert egy akkora hajó már csak nagyon kevés helyen köthet ki, ezért elveszik a jachtozás varázsa, hogy oda megyünk, ahova akarunk, és ott kötünk ki, ahol akarunk. Persze az igazán nagy jachtokhoz tartoznak kicsi kiszolgáló (shore-to-ship) hajók is, amelyekkel megoldható a partraszállás (a szuperjachtok kiszolgálóhajói önmagukban egy kisebb jacht méreteivel rendelkeznek). Meg aztán a jachtépítés és -tartás már rég nem az ésszerűségről szól (sőt, soha nem szólt arról :) ), így nem lepődnék meg, ha néhány éven belül elkészülne az Azzamot is leköröző szuperhajó. Addig viszont be kell érnünk a ezekkel a kicsikkel :).

15365.jpg

Források:

http://www.yachtcharterfleet.com/news/lady-m-featured-in-lwolf-of-wall-streetr-1764.htm

http://www.cleyemax.com/2013/12/designing-for-wolf.html

http://www.justluxe.com/lifestyle/luxury-yachts/feature-1953063.php

http://www.ebay.com/itm/Wolf-Of-Wall-Street-Jordan-Belfort-166-Ft-Nadine-Private-Luxury-Yacht-Brochure-/371004717227

http://online.wsj.com/articles/SB10001424052702304871704575159902263126816

http://www.yachtsinternational.com/lifestyle/lifestyle-special-features/mayday-in-the-med/

http://www.boatinternational.com/yachts/the-register/top-50-largest-sailing-yachts/

http://www.theaustralian.com.au/archive/news/full-sail-in-the-med-on-a-grand-old-tall-ship/story-e6frgfk6-1226247528615?nk=5c31129f9c7e48ee2fbdc66ea0301965

http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Cloud

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Maltese_Falcon_(yacht)

http://www.boatinternational.com/2014/06/16/price-drop-on-ex-royal-superyacht-foners-at-arrival-yachts/

http://www.boatinternational.com/yachts/the-register/top-20-fastest-yachts/

http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Al_Mansur

http://www.measuringworth.com/ukcompare/relativevalue.php?use%5B%5D=CPI&use%5B%5D=NOMINALEARN&year_late=1982&typeamount=25&amount=25&year_source=1982&year_result=2013

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/1572879/Saddam-Husseins-yacht-on-sale-for-17m.html?mobile=basic

http://www.npr.org/2010/11/26/131610926/saddam-hussein-s-yacht-back-in-iraq

http://www.superyachts.com/motor-yacht-2330/ocean-breeze.htm

http://maritime-connector.com/ship/al-mansur-8020616/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2300605/The-incredible-story-Saddam-Husseins-25million-private-yacht-blown-F-14-Tomcat-pilots.html

http://de.wikipedia.org/wiki/Al-Mansur_(Schiff)

http://www.yachtandcrew.com/index.php/yacht-accident-stories/82-motor-yacht-al-mansur

http://www.superyachts.com/motor-yacht-9161/azzam-specification.htm

http://www.superyachts.com/news/mys-2013:-nauta-yachts-on-the-design-of-the-worlds-largest-yacht-2878.htm

http://www.ship-technology.com/projects/azzam-superyacht/

http://en.wikipedia.org/wiki/Azzam_(yacht)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_motor_yachts_by_length

További képek forrása:

http://www.boatinternational.com/2013/09/06/new-photos-of-lurssen-superyacht-azzam-as-she-completes-sea-trials/

http://www.bloosee.com/boats/sea-cloud/

 http://www.seacloud.com/en/the-yachts/sea-cloud/history/the-beginning/

http://www.superyachts.com/sail-yacht-3180/maltese-falcon.htm

http://www.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-24063/world-is-not-enough-photos.htm

http://kefaloniapress.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=42003&Itemid=42

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=632503&sort_comments=2

http://www.knudehansen.com/about-us/history/projects-of-historical-interest/superyachts-of-historical-interest/my-al-mansur/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2300605/The-incredible-story-Saddam-Husseins-25million-private-yacht-blown-F-14-Tomcat-pilots.html

http://www.swide.com/sport-man/luxury-yacht/top-5-biggest-super-yachts-in-the-world-from-azzam-to-eclipse/2013/08/21

http://www.2luxury2.com/top-10-most-expensive-yachts-in-the-world-and-their-owners/

http://edition.cnn.com/2014/03/25/travel/live-like-the-wolf-of-wall-street/ 

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr66745683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2014.09.30. 23:51:43

jó írás volt, köszi! :)

grigorijja 2014.10.01. 09:29:41

a Maltese Falcont rendszeresen látni Rogoznica környékén, élőben sem csúnya :)

Zólya Atilla 2014.10.01. 09:45:41

Helyesbítenék, az első jacht leírásánál a Bell 206 JetRanger III a helikopter, nem hidroplán, valahol a fordításnál eltévedt valami... :)

walter sobchak 2014.10.01. 09:52:30

@Zólya Atilla: Igen, a hidroplán neve "Seawind" volt, köszönöm, javítva. :)

2014.10.01. 11:05:44

Gratulálok a cikkhez, remek munka.
A Sea Cloud története esküszöm még megható is volt, hogy mennyi mindenen keresztül ment a hajó és mai napig tartja magát.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2014.10.01. 11:26:11

Nem vagyok oda a hajókért, de ezt jó volt olvasni!

NAR 2014.10.02. 18:11:11

Ez az Azzam kb. akkora, mint az HMS Belfast hajómúzeum Londonban, az pedig a legnagyobb brit cirkáló volt újkorában, csatahajókra lövöldözött és 761 fős személyzete volt...

walter sobchak 2014.10.02. 20:30:08

@NAR: Tényleg... én a Dreadnought-hoz akartam hasonlítani, mert kb. akkora, csak kimaradt végül. Persze csak térfogatra, vízkiszorításra enyhén szólva nem :-D.

Egyébként biztosan tudod, hogy az első világháborúban, a brit tengeri blokádban elég sok jacht is részt vett. Mondjuk azok csak őrhajóként.

Rollende Landstrasse 2014.10.03. 13:12:21

Bakker, az Azzam épp 100 méterrel hosszabb, mint a (tengeri) teherhajó, melyen szolgáltam.