Techstory

Friss topikok

Címkék

1. rész (12) 10s (13) 1800s (10) 1900s (6) 2. rész (13) 2000s (5) 2010s (5) 20s (12) 2T (1) 3. rész (5) 30s (16) 4. rész (5) 40s (16) 5. rész (3) 50s (17) 6. rész (2) 60s (22) 7. rész (2) 70s (19) 80s (10) 90s (9) ABM (2) amerika (18) AN/ASG-18 (2) APU (1) atom (6) Ausztrália (4) autó (14) baleset (1) bányadömper (1) bejelentés (1) bombázó (2) bomber gap (2) breaking (2) Cheyenne (2) cirkáló (4) Convair (1) Convair Model 200 (2) csatacirkáló (4) csatahajó (9) Dél-Amerika (2) dízel (11) elektronika (6) elfogóvadász (5) ELINT (2) EORSAT (2) erőgép (1) Európa (29) EWR Sud (2) F-103 (1) F-108 (1) felderítőhajó (1) film (2) fly by wire (1) Forma-1 (2) forrás (1) Franciaország (4) GAR-1 Falcon (1) GAR-9 (1) gázturbina (15) gőz (22) gőzturbina (18) GyártásTrend (12) hadtörténet (31) hajó (36) hajókatasztrófák (2) harci gép (8) helikopter (3) hidegháború (7) Iowa osztály (7) Japán (4) játék (1) kamion (7) Kanada (5) katasztrófa (6) Kémhajó (1) képek (3) Kirov (4) kompaund helikopter (1) Közel-Kelet (1) Közép-Amerika (1) közlemény (6) legénység (3) léghajó (3) legkedvesebb hajóim (13) légvédelem (4) live (1) Lockheed (2) löveg (2) maglev (1) Magyarország (2) MAN Turbomotoren (2) MiG-19 (1) Montana (1) MTU (1) műhold (2) Németország (11) North American (2) Olaszország (1) olvasói (3) Oroszország (5) páncélzat (3) radar (9) rakéta (10) reaktor (2) Republic Aviation (4) repülő (13) Road Train (5) Rockwell (International) (2) Rolls Royce (3) RORSAT (2) SAGE (2) SATS (1) Sea Control Ship (2) SM-30 (1) sorozat (39) special (18) STOL (2) stratégia (2) Super Yamato (1) Svájc (1) Svédország (1) szállítás (1) szonár (3) SZU (13) techstory (36) tengeralattjáró (7) Thrust Augmenter Wing (1) top (1) top5 (2) torpedóvédelem (1) történelem (16) tűzoltó (1) tűzvezetés (7) üdvözlet (1) UK (27) US-A (2) US-P (2) USA (49) VAK 191 (3) VFW (3) világűr (2) villamos (4) VJ 101C (2) vonat (15) VTOL (3) XFV-12 (2) XJ-99 (2) YF-12 (1) ZELL (2) Címkefelhő

HTML

GyártásTrend-cikk - Isambard Kingdom Brunel vákuumcsöves vasútja

2014.12.06. 18:27 walter sobchak

Sziasztok!

Amíg a Mauretania második része készül, itt a tegnap megjelent GyártásTrend-cikk, amely a XIX. század közepén-végén rövid karriert befutott vákuumcsöves vasutak talán leghíresebb képviselőjéről, az angliai Devon megyében épült 32 kilométeres vonalról szól. Erről a vasútról még kiskoromban olvastam először a "Technika nagy enciklopédiája gyerekeknek" c. könyvben (amely könyv szerintem megalapozta a technikatörténet iránti rajongásomat :) ), és bár 7-8 éves fejjel még nem igazán értettem, hogy hogyan tud a vákuum egy egész vonatot megindítani és hajtani, már akkor is nagyon érdekesnek tartottam (ebben a könyvben olvastam először a nemrég megírt "Gólyaláb-vasútról", a TGV-ről és a gázturbinás mozdonyokról is).

A cikk itt olvasható. A vákuumcsöves vasutakról egyébként egy kész 30 oldalas irományom is van, amit néhány éve az OTDK-n is előadtam, de egy-két helyen át kéne írni (akkoriban még kevésbé törődtem a terjedelemmel, ez nem nagyon tetszett a bíráknak, akik közül az egyik konkrétan emiatt el se olvasta a dolgozatomat :D), plusz elővadászni a forrásokat hozzá stb. Mindenesetre azt is leközlöm itt egyszer :). Búcsúzóul pedig kaptok egy képet a devoni vasútról:

atmos-train2.jpg

Forrás: http://atmostotnes.org/context/history-of-the-site/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://techstory.blog.hu/api/trackback/id/tr906962675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danesdzsu2 2014.12.13. 21:47:41

Az átkeléshez hogyan működhetett a megszakítás és lendületből átgurulás? Hiszen akkor a vákuum is megszakad, azaz maga lendület nem jön létre. Én felüljárón kívül nem tudok mást elképzelni.

walter sobchak 2014.12.17. 00:06:37

@danesdzsu2: A lendület már megvan, hiszen halad a vonat. Úgy halad át a csőnélküli szakaszon, ahogy manapság a villanyvonatok a fázishatároknál. Ott is egy szakaszon lendületben halad át a vonat, mert nincs áram, de az utasok ezt észre sem veszik. Ráadásul csak a "mozdonynak" kell áthaladnia, amint beért az új csőszakaszba, a vagonokat már átvontatja a kritikus szakaszon. Egyébként szerintem is eléggé ködös ez a része, több megoldást is olvastam (lovaskocsiknak odakészített rámpa stb.), igazából mind ilyen kicsit kitaláltnak tűnt, de ezt találtam a legérdekesebbnek.

danesdzsu2 2014.12.17. 08:59:13

@walter sobchak: Tegyük fel, hogy cső egyik végén szivattyúzom a levegőt. A másik végén mi észlelhető ebből, ha elvágom valahol menetközben?:)
Ma már talán meg lehetne oldani, hogy menet közben kicsatol a csőből, a cső meg lemegy a föld egy néhány méteres szakaszon, majd utána szintén menet közben visszacsatol, de ezt nem igen tudom elképzelni zsírozott bőrszigeteléssel:)

tucsilg 2014.12.19. 09:40:09

Lehet hogy csak nekem nem vilagos de ha a csovek vegig voltak hasitva a tetejukon akkor hogyan lehetett bennuk vakumot letrehozni ?????

walter sobchak 2014.12.19. 17:39:34

@tucsilg: A második képen láthatod, hogy a dugattyút és a kocsikat összekötő szerkezet úgy volt kialakítva, hogy a csöveken levő bőrtömítést haladás közben felemelte, majd az visszasüllyedt. Mivel az összekötőrúd a dugattyú mögött jött ki a csőből, ott már nem volt vákuum, így nem okozott gondot. A bőrtömítés meg hasonlóan volt megoldva, mint a mai vákuumedényeken: minél nagyobb volt a vákuum, a kialakult nyomáskülönbség annál erősebben nyomta rá a nyílásra, és annál jobban zárt.

@danesdzsu2: Nem csak a vonal legvégén volt szivattyúház (ahogy a mai villanyvasutaknál sem csak a végállomáson van alállomás), hanem kb. 10 km-enként végig a vonal mellett. A cső elvágását meg lehetett oldani úgy, hogy pont egy szivattyúháznál volt az átkelés, az egyik felet ez a szivattyúház látta el, a másik felet pedig az eggyel odébb levő. Nem, valóban nem említik, hogy a cső lement volna a földbe. Ez az egész annyira kísérleti volt még, hogy először azt nézték meg, hogy egyáltalán lehetséges-e. Kiderült, hogy igen, de az is, hogy mennyire körülményes. És felhívnám a figyelmedet a vasút megnyitásának idejére: 1847 szeptembere. Magyarországon még alig több, mint 1 éve jártak akkor csak gőzvontatású vonatok (Nagy-Britanniában viszont már csaknem 25 éve).

tucsilg 2014.12.23. 11:17:40

@walter sobchak: aha, koszi, nem neztem meg a kepeket nagyban...
süti beállítások módosítása