Sziasztok!
Amíg a Mauretania második része készül, itt a tegnap megjelent GyártásTrend-cikk, amely a XIX. század közepén-végén rövid karriert befutott vákuumcsöves vasutak talán leghíresebb képviselőjéről, az angliai Devon megyében épült 32 kilométeres vonalról szól. Erről a vasútról még kiskoromban olvastam először a "Technika nagy enciklopédiája gyerekeknek" c. könyvben (amely könyv szerintem megalapozta a technikatörténet iránti rajongásomat :) ), és bár 7-8 éves fejjel még nem igazán értettem, hogy hogyan tud a vákuum egy egész vonatot megindítani és hajtani, már akkor is nagyon érdekesnek tartottam (ebben a könyvben olvastam először a nemrég megírt "Gólyaláb-vasútról", a TGV-ről és a gázturbinás mozdonyokról is).
A cikk itt olvasható. A vákuumcsöves vasutakról egyébként egy kész 30 oldalas irományom is van, amit néhány éve az OTDK-n is előadtam, de egy-két helyen át kéne írni (akkoriban még kevésbé törődtem a terjedelemmel, ez nem nagyon tetszett a bíráknak, akik közül az egyik konkrétan emiatt el se olvasta a dolgozatomat :D), plusz elővadászni a forrásokat hozzá stb. Mindenesetre azt is leközlöm itt egyszer :). Búcsúzóul pedig kaptok egy képet a devoni vasútról:
Forrás: http://atmostotnes.org/context/history-of-the-site/